Menu
024 – 3555 299(24/7 bereikbaar)Bel nu

Online nog een hoop winst te behalen in de zorg



Online nog een hoop winst te behalen in de zorg

Het wereldwijde bedrijfsleven maakt een steeds verdere mate van digitalisering door. Zakelijk verkeer gaat, zowel voor b2b als b2c, bijna overal online. Logisch gezien de commerciële instelling van veel bedrijven: online informatieverkeer zorgt zeer waarschijnlijk voor meer eenvoud, gebruiksgemak en omzet. In hoeverre gaat een publieke of semipublieke sector als de zorg hierin mee? Uit onderzoek van Telefoonboek.nl blijkt dat hier online gezien nog wel wat winst valt te behalen.

Huisartsen

In een onderzoek onder 10.411 huisartsenpraktijken blijkt dat slechts 24,6% een werkende website heeft. Dat is bizar weinig wanneer je je bedenkt dat de wens bij patiënten steeds groter wordt om ook online informatie over hun behandeling in te winnen of een consult in te plannen. Veel huisartsenpraktijken maken gebruik van externe pagina's zoals docvadis.nl en praktijkinfo.nl.

Ziekenhuizen

Wanneer het gaat over de online vaardigheden van ziekenhuizen, is het niet het gebrek aan een webpagina dat de aandacht trekt. Een groot deel van de websites van ziekenhuizen in namelijk niet goed beveiligd. Onder 306 onderzochte websites waren er slechts 135 in het bezit van een met een SSL-certificaat beveiligde verbinding , hetgeen neerkomt op 44,1%. Bij meer dan de helft van de websites van ziekenhuizen is ingevulde informatie dus niet beveiligd tegen eventuele kwaadwillende derde partijen.

Patiëntenportaal

Uit een steekproef blijkt dat onder de websites zonder beveiligingsprotocol op de eerste pagina, het patiënten-portaal zich meestal wel achter een (vaak externe) beveiligde verbinding bevindt. De hoofdwebsites daarvan zijn echter nog niet in het bezit van een SSL-certificaat. Gegevens die daar worden ingevuld zijn daardoor nog altijd niet beveiligd.

Missie

Hoewel zorginstellingen niet per sé gericht zijn op het maken van winst, wil dat niet zeggen dat zij niet de morele missie hebben om het publiek het zo makkelijk mogelijk te maken. Integendeel: zorginstellingen zijn gericht op het zoveel mogelijk verlichten van de patiënt. Dat dat op medisch vlak gebeurt is duidelijk; nu ook nog online.


Delen:



Reacties