Menu

Groot deel freelance journalisten geen werkende website



Groot deel freelance journalisten geen werkende website

Na enkele grote reorganisaties van dagbladen en andere journalistieke instanties, maken mediabedrijven steeds meer gebruik van freelance journalisten. Zij werken, vaak als ZZP"er en tijdelijk, per opdracht voor een dergelijk mediabedrijf. Voor een professionele uitstraling en grotere vindbaarheid in Google doen zij er goed aan om er een simpele, maar duidelijke website op na te houden. Telefoonboek.nl onderzocht, ter ere van de Dag der Persvrijheid, onder 141 freelance journalisten hoeveel er een werkende website hebben.

Onderzoek

In totaal werden er 141 zelfstandige journalisten onderzocht. Bij deze zelfstandige bedrijfjes werd gekeken hoeveel er een website bezitten. Bij 58 ZZP"ers werd er een werkende website gevonden, hetgeen neerkomt op slechts 41,1%. Dat wil zeggen dat 58,9% van de journalisten, zo'n 83 gevallen, geen werkende website heeft.

Responsive

De 58 journalisten die wél een website hebben, zijn vervolgens getest op responsiveness. Responsiveness houdt in dat de website meebeweegt met het apparaat waarop deze getoond wordt. Zo is deze dus altijd goed leesbaar en bruikbaar ongeacht het apparaat waarop deze bekeken wordt, zoals op de smartphone. Bij 6 van de 58 ZZP"ers werd een responsive website gevonden. Dat betekent dat bij 52 journalisten (89,7%) de website aan bruikbaarheid en leesbaarheid inboet als deze bekeken wordt op mobiel of tablet.

Visitekaartje

"Ik denk dat deze journalisten hier een grote kans missen" vertelt Ronny Oonk, manager van Places antwoordservice en onderzoeker van Telefoonboek.nl. "In deze branche ligt het werk door allerlei fusies en bezuinigingen nou niet bepaald voor het oprapen. Een website dient als online visitekaartje, en kan op die manier voor meer opdrachten zorgen."


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek