Menu
024 – 3555 299(24/7 bereikbaar)Bel nu

Goede domeinnaam steeds belangrijker



Goede domeinnaam steeds belangrijker

Bij de aanschaf van een website moet een ondernemer een domeinnaam kiezen. Dat dit niet zomaar een willekeurige combinatie van letters en cijfers moet zijn is duidelijk: het moet een heldere naam zijn die het liefst ook nog de lading van het bedrijf dekt. Maar waarom is het hebben van een sterke domeinnaam zo belangrijk?

Professionaliteit

Een goede domeinnaam straalt al snel meer professionaliteit uit. Een unieke domeinnaam zorgt voor herkenning, zeker als de naam van het bedrijf zelf erin verwerkt is. Het is belangrijk dat deze zo kort en duidelijk mogelijk in de domeinnaam naar voren komt. Lange domeinnamen zien er namelijk niet alleen onprofessioneel uit, ze verkleinen ook de vindbaarheid in zoekmachines. Een voorbeeld: bij een adviesbureau genaamd "Veerkracht" uit Sint Anthonis zouden de domeinnamen "veerkracht.nl" of "veerkrachtadvies.nl" een stuk beter uit de verf komen dan "veerkrachtadviessintanthonis.nl". Uit een steekproef van Telefoonboek.nl (874.776 onderzochte URL"s) bleek dat bij 46,6% van de onderzochte adressen de domeinnaam exact overeen komt met de bedrijfsnaam; bij 84,5% komt in ieder geval een deel van de bedrijfsnaam terug.

Verzorgingsgebied

Ook kan het goed zijn om bij het kiezen van een domeinnaam het verzorgingsgebied in het achterhoofd te houden. Wanneer een bedrijf in Nederland opereert is de extensie ".nl" vaak de beste keus. Dit verhoogt bijvoorbeeld de vindbaarheid in zoekmachines wanneer de taalinstellingen van de zoekers op Nederlands staan. Wanneer een bedrijf vooral publiek over de grens heeft, is de extensie ".com" vaak een betere keuze. Soms kiezen bedrijven ervoor zowel ".com" als ".nl" te gebruiken.

Lastig

Vooral als het gaat om afkortingen is het soms lastig om een goede domeinnaam te vinden die nog niet bezet is. Vrije domeinnamen met bijvoorbeeld drie of vier letters zijn erg schaars geworden. Het is dan belangrijk om creatief om te gaan met het bedenken van een domeinnaam. Als bedrijf wil je immers nog wel makkelijk vindbaar zijn voor klanten.

Zoekmachines

Wat bedrijven kunnen doen om hun vindbaarheid (ook in zoekmachines) te vergroten, is het aanmaken van een tweede domeinnaam met een landingspagina, waarin aan het bedrijf gerelateerde zoektermen verwerkt zijn. Voor een bakkerij uit Zutphen zou dat bijvoorbeeld bakkerzutphen.nl kunnen zijn. Op deze landingspagina zou dan verwezen kunnen worden naar de hoofdwebsite.

Places Websites geeft bedrijven de kans om op een eenvoudige en goedkope manier een website aan te maken. Wilt u ook een website aanmaken voor uw bedrijf? Kijk dan snel naar de mogelijkheden. 

Delen:



Reacties