Menu
024 – 3555 299(24/7 bereikbaar)Bel nu

Een kijkje in het hoofd van uw websitebezoekers



Een kijkje in het hoofd van uw websitebezoekers

In de wereld van de webshops lijkt alles te draaien om conversie-optimalisatie. Oftewel: het optimaliseren van de webshop zodat bezoekers gaan kopen. Maar hoe hard u ook uw best doet om uw website zo in te richten dat de bezoeker wel móet kopen, er haken altijd bezoekers af. Stelt u zich nou eens voor dat u te weten zou kunnen komen waarom de bezoeker afhaakt. U zou een kijkje kunnen nemen in het hoofd van uw websitebezoekers, en daarop uw website verder kunnen optimaliseren. Dat kan! Lees snel verder, Places vertelt u er meer over.

On-page surveys

On-page surveys uitvoeren is een vorm van kwalitatief gebruikersonderzoek. Het komt er op neer dat u de dialoog aangaat met de bezoeker terwijl deze zich op de website bevindt. In principe zijn er drie soorten on-page surveys die u kunt uitvoeren. Visitor purpose surveys vragen met welk doel de bezoeker op de website is. Buyer surveys vragen wat de bezoeker overhaalde om tot aankoop over te gaan. Ten slotte zijn er nog exit surveys, die vragen waarom de bezoeker níet tot aankoop overgaat. Over die laatste nog wat meer informatie.

Exit surveys toepassen

Om een zo hoog mogelijk respons te verkrijgen, is het belangrijk om de juiste (hoeveelheid) vragen te stellen. Welke vragen het beste werken voor uw bezoekers kunt u het eenvoudigste ontdekken door simpelweg te testen en verschillende vraagstellingen te proberen. Denk echter wel na over de vragen die u wilt stellen vóórdat u start met on-page surveys, voordat u verstrikt raakt in het web van mogelijkheden die de tool biedt. Waar kunt u bijvoorbeeld rekening mee houden?

Ten eerste met het gebruik van open of gesloten vragen. Open vragen leveren rijke input, waar gesloten vragen handig zijn om vervolgens deze input te kwantificeren of te segmenteren (bijvoorbeeld naar geslacht of leeftijd). Ten tweede met het aantal vragen. Houd dit beperkt! Probeer het bijvoorbeeld bij slechts één open vraag te houden, want bezoekers zijn ongeduldig en dat ongeduld neemt toe bij meer vragen.

Handige tools

Er zijn diverse tools voor on-page surveys. Enkele voorbeelden zijn Hotjar, Informizely, Qualaroo en Usabilla. Welke tool tool het beste af hangt af van uw voorkeuren. Wilt u bijvoorbeeld kleuren kunnen personaliseren? Vindt u het erg als er een logo in de tool staat? Welk budget heeft u? De mogelijkheden zijn eindeloos, dus kijkt u rustig even rond.

Kortom, er zijn oneindig veel mogelijkheden voor on-page surveys. Daardoor is er altijd wel iets dat bij u past. Uw bezoeker kan u misschien wel meer waardevolle informatie geven dan uw gehele online-marketing team bij elkaar, dus dat is zeker de moeite waard!

Feedback is goud waard

U kunt ook op andere manieren feedback krijgen van uw klanten. Bijvoorbeeld door het verzamelen van gratis reviews. Met reviews via Places kunt u directe feedback ontvangen en reageren op geplaatste reviews. Daarnaast kunt u bestaande klanten uitnodigen om een review te schrijven met een zelfontworpen e-mailuitnodiging. Heeft u vragen over Places Reviews? Bel dan naar 024-3555299. Wij staan graag voor u klaar!


Delen:



Reacties