Menu

Communicatie online: maak uw websitetekst menselijk



Communicatie online: maak uw websitetekst menselijk

Bij het maken van een website is het verleidelijk uw eigen taal te gebruiken. Uw bedrijf heeft zijn eigen vaktermen en afkortingen: een jargon waar u aan gewend bent. Het lijkt logisch om dit taaltje te gebruiken op uw website, u bent immers niet anders gewend. Echter, niets is minder waar. Om klanten persoonlijk aan te spreken, is het belangrijk de toon zo open en menselijk mogelijk te houden. Hoe doet u dat dan? Places.nl geeft u drie tips!

Schrijf niet voor de massa

Vraag iemand een verhaal te schrijven voor "het web", "het internet" of "de online website" en er gaat een knop om. In plaats van zich een individu voor te stellen, krijgt de schrijver een beeld van een grote massa. De doelgroep is een onpersoonlijk geheel en wordt daardoor niet direct, maar op een afstandelijke manier aangesproken. Een manier om dit te veranderen, is om de lezer te visualiseren. Denk aan een persoon die in zijn eentje achter een laptop of tablet zit en probeert de tekst op uw website te gebruiken. Hoe kunt u die ene persoon helpen? Probeer te schrijven voor die ene persoon achter één beeldscherm, en de toon zal automatisch menselijker worden.

Geen intern draagvlak

Bij het ontwikkelen van de teksten voor uw website bestaat het risico dat alle medewerkers een duit in het zakje willen doen. Iedereen wil zijn eigen afdeling goed vertegenwoordigd hebben en heeft een eigen idee over welke informatie relevant is. Echter, u schrijft niet voor uw medewerkers. U schrijft voor externen. Het is van belang u daarom te verpaatsen in wat de klant relevant vindt, in plaats van wat uw collega's relevant vinden. Het interne draagvlak is dus niet het belangrijkste! U kunt éénmaal een inputfase inbouwen, waarin iedereen wordt uitgenodigd input te geven voor de teksten. Daarna is het aan u om de tekst zo te schrijven dat de klant er iets aan heeft.

Vermijd jargon

Aansluitend op de vorige punten: vermijd de vaktermen die de klant niet snapt. Voor u is het interne taalgebruik de normaalste zaak van de wereld, voor de klant onbegrijpelijk. Om uw website zo toegankelijk mogelijk te maken, is het van belang moeilijke begrippen uit de weg te gaan en interne afkortingen te vermijden. Hoe stom het ook voelt, leg alles in simpele taal uit en maak het voor de klant zo begrijpelijk mogelijk. Dit maakt de tekst meer menselijk en de klant zal zich meer welkom voelen bij uw bedrijf.

Website

Wilt u ook een website, maar weet u niet waar te beginnen? Places helpt u verder! Voor een bedrag van slechts â49,- in het eerste jaar maakt een ervaren team uw complete website voor u. Neem voor meer informatie gerust contact op met 024 - 3555 299!


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek