Menu

81,1% snackbars heeft geen werkende website



81,1% snackbars heeft geen werkende website

Thuisbezorgd.nl heeft het laatste decennium voor een waar fastfood-imperium gezorgd. Bedenker Jitse Groen staat inmiddels niet voor niets op plaats nummer één in de lijst van Quote's jonge miljonairs. Maar ondertussen beginnen bij Thuisbezorgd aangesloten horecaondernemers en de vakbond Koninklijke Horeca Nederland zich te verzetten: Thuisbezorgd.nl zou té hoge tarieven hanteren. De bezorgrestaurants sluiten daardoor steeds vaker een brief bij de bestelling, waarin wordt gevraagd om op de eigen website te bestelling in plaats van op Thuisbezorgd.nl. Hoge tarieven of niet, hiervoor hebben dergelijke restaurant wel een goede werkende website nodig. Telefoonboek.nl zocht uit of de gemiddelde snackbar hier rekening mee houdt.

Onderzoek

In totaal werden er 16.696 restaurants uit de database van Telefoonboek.nl onderzocht in de categorie 'Snackbar'. Bij deze zaken werd gekeken hoeveel er een werkende website bezitten; URL's zonder werkende pagina worden niet meegeteld als werkend. Bij 3159 cafetaria's werd er een werkende website gevonden, hetgeen neerkomt op 18,9% Dat wil zeggen dat 81,1% van de onderzochte zaken, zo'n 13.537 gevallen, geen werkende website heeft. Hierbij wordt er soms wel een URL gevonden, maar werkt de site niet naar behoren.

Responsive

De 3159 snackbars die wél een website hebben, zijn vervolgens getest op responsiveness. Responsiveness houdt in dat de website meebeweegt met het apparaat waarop deze getoond wordt. Zo is deze dus altijd goed leesbaar en bruikbaar ongeacht het apparaat waarop deze bekeken wordt, zoals op de smartphone. Bij 37,9% van de onderzochte zaken werd een responsive website gevonden. Dat betekent dat bij 62,1% van de snackbars de website aan bruikbaarheid en leesbaarheid inboet als deze bekeken wordt op mobiel of tablet.

Vindbaarheid

Een simpele en overzichtelijke website kan een hoop opleveren voor de gemiddelde snackbar, denkt Ronny Oonk, manager van Places Websites en onderzoeker van Telefoonboek.nl. "Zeker voor bezorgende partijen is een online plaats om te bestellen essentieel. Maar ook voor de restaurants zonder bezorgdienst kan het een hoop extra klanten opleveren."


Delen:



Reacties