Menu
024 – 3555 299(24/7 bereikbaar)Bel nu

Humor voor positieve merkassociatie?



Humor voor positieve merkassociatie?

Niet alleen in het dagelijks leven is humor onmisbaar, maar ook in reclame is humor erg belangrijk. Door humor in uw advertenties te gebruiken wordt uw reclame overtuigender, aantrekkelijker en kan het publiek minder kritisch zijn. Places.nl vertelt u de do's en don'ts voor een humoristische advertentie.

Humorparadox

Het is bewezen dat humor in advertenties werkt. Grappige reclames beïnvloeden uw emoties, bewust en onbewust. Dit geldt ook voor de reclames waarvan u het product of het merk niet onthoudt. U onthoudt wel het goede gevoel van de advertentie. Onbewust wordt dit goede gevoel wel aan het product of merk gekoppeld, hierdoor zal een consument het product eerder uit de schappen trekken. Het feit dat mensen de grap onthouden, het merk vergeten, maar het product toch willen hebben, heet de humorparadox. Een voorbeeld hiervan is Centraal beheer Achmea. Met hun humoristische reclames laten zij zien dat wanneer men een stevig probleem heeft, de oplossing 'Even Apeldoorn bellen' is. De merkkoppeling in deze reclame is zwak en toch hebben veel mensen een positieve attitude ten opzichte van het merk door de humoristische reclames.

Negatieve gevoelens

Doordat humor positieve gevoelens oproept, verminderen eventuele negatieve gevoelens die mensen hebben bij een advertentie. Niet alleen omdat de kijker moet lachen, maar ook omdat het afleidt. Consumenten moeten namelijk nadenken over de grap, dit kan weerstand verminderen. Zo kan een humoristische reclame de hekel die mensen hebben aan reclame tegengaan.

Extreme humor

Ga niet voor extreme humor, dit werkt namelijk vaak averechts. Het zal aandacht trekken, maar niet per se op een positieve manier. Men kan dit als schokkend of raar ervaren. Ook zal het veel moeite kosten om de boodschap te ontcijferen.

Merkkoppeling

Hoewel de merkkoppeling bij de humorparadox niet zo sterk is en toch voordelig werkt, is een sterkere merkkoppeling wel gewenst. Een duidelijke koppeling tussen de reclame en het merk zal dan ook een positievere merkassociatie teweegbrengen. Voor een goede merkkoppeling is het belangrijk dat u uw product of merk niet pas op het einde laat zien. Zorg ervoor dat de kijker vanaf het begin weet wie de zender van de boodschap is.

Empathie

Humor in een advertentie wordt effectiever als u die koppelt aan andere componenten. Deze componenten zijn orginaliteit, warmte, eenvoud, persoonlijke relavantie en de link met het merk. Dit zijn allemaal kenmerken van empathie. Een combinatie van humor en empathie zorgt voor impact. Voldoet u aan gouden combinatie dan scoort u hoger op koopintenties, overweging, waardering en converstaties.

Met bovenstaande uitleg kunt u beginnen met adverteren. Natuurlijk begint het allemaal bij naamsbekendheid en Places.nl kan u hierbij helpen. Met een Places bedrijfsvermelding adverteert u gratis op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com. Neem vrijblijvend contact op met onze advertentie klantenservice via 024 - 3555299, wij helpen u graag!


Delen:



Reacties