Menu

Vindbaarheid in Google verbeteren? Gebruik deze tools



Heeft u een mooie website maar blijven de bezoekersaantallen achter? Of merkt u dat veel potentiële klanten uw website niet kunnen vinden? Zoekmachines bevatten talloze websites en als uw website niet aan alle eisen voldoet kan het goed zijn dat de webpagina verdwijnt onder deze berg websites. Om de vindbaarheid van uw website te verbeteren en bezoekersaantallen te verhogen is het belangrijk dat uw website SEO-proof is.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization en verwijst naar een verzameling van technieken. Het is gericht op het verbeteren van de vindbaarheid van een website of het hoger eindigen in zoekmachines zoals Google. SEO bestaat niet alleen uit het plaatsen van de juiste zoekwoorden, het gaat ook om een balans tussen de structuur van de website, externe links en een kloppende content. SEO kan over het algemeen opgesplitst worden in drie onderdelen: techniek optimalisatie, content optimalisatie en linkbuilding.

Er zijn verschillende tools en softwarepakketten ontwikkeld om een website SEO-proof te maken. Hieronder wordt per onderdeel beschreven welke tools u het beste in kunt zetten.

Techniek optimalisatie

Voordat u aan de slag gaat met allerlei SEO keywords is het verstandig om te weten hoe uw website er op dit moment voor staat. Met behulp van een SEO-audit kunt u onderzoeken of uw website gebruiksvriendelijk is en in hoeverre de website matcht met de voorkeuren van Google. Er zijn verschillende tools om een SEO-audit uit te voeren.

- Google's mobielvriendelijke test

Met de mobielvriendelijke test van Google kunt u testen of uw website goed zichtbaar is op mobiele apparaten. U hoeft hiervoor alleen de volledige URL van uw webpagina in te vullen. In de testresultaten ziet u een screenshot van hoe Google de webpagina laat zien op een mobiel apparaat. Daarnaast vindt u een lijst met problemen die gevonden worden met betrekking tot mobiel gebruiksgemak. Een website die goed zichtbaar is op mobiele apparaten wordt door Google gewaardeerd en wordt hoger in de zoekresultaten geplaatst.

- PageSpeed Insights

Een andere handige tool van Google is PageSpeed Insights. Met deze test wordt de content van een webpagina geanalyseerd en worden suggesties gegeven om die pagina sneller te maken. Google kan bijvoorbeeld aanbevelen om afbeeldingen in moderne indelingen te laden, om afbeeldingen in het juiste formaat te geven of om afbeeldingen die niet in beeld zijn nog niet te laden om zo de laadsnelheid van de webpagina te verbeteren. Bij deze test hoeft u ook alleen de volledige URL van de gewenste webpagina in te vullen. De laadtijd van een webpagina behoort tot een van de belangrijkere factoren die Google gebruikt om een webpagina te ranken in de zoekresultaten.

- Varvy SEO Tool

Varvy SEO Tool is een gratis tool om te kijken of uw webpagina voldoet aan de eisen van Google. De website vergelijkt websites met de voorkeuren van Google en toont aan waar fouten zitten en hoe u die kunt oplossen. In tegenstelling tot veel andere tools is de Varvy SEO tool gratis en zitten er geen abonnementen aan gekoppeld.

Content optimalisatie

Goede content op een website helpt om beter gevonden te worden. Bijvoorbeeld door het gebruik van de juiste woorden in titels of teksten. Er zijn verschillende tools die helpen om de content op uw website te verbeteren. Deze tools helpen bij het vinden van keywords die bezoekers naar uw website trekken.

- Yoast SEO

Yoast SEO wordt door velen gezien als een handige plug-in voor SEO binnen WordPress. Een van de belangrijkste onderdelen van de tool is de tekstanalyse. Voor deze analyse voert u een zoekterm in waarna de plug-in checkt of deze zoekterm op de juiste manier gebruikt wordt om bij te dragen aan de vindbaarheid van de pagina. Na het invoeren van het trefwoord kijkt de tool hoe vaak en waar dit specifieke woord op uw webpagina voorkomt. U krijgt vervolgens een lijst met resultaten te zien met onder andere de trefwoord-dichtheid of het trefwoord in de meta-omschrijving of in de titels voorkomt. De tool bevat ook twee andere onderdelen, geavanceerd en social. Als u bepaalde pagina's niet in de zoekmachines wilt laten verschijnen kunt u dit met het onderdeel geavanceerd instellen. Met het onderdeel social kunt u instellen wat er getoond wordt als een blog of pagina gedeeld wordt op Facebook en Twitter.

Het is bij deze tool belangrijk om te onthouden dat het een hulpmiddel is en dat u dit niet helemaal blind kan volgen. Bij de tekstanalyse kijkt Yoast bijvoorbeeld alleen naar een specifiek trefwoord terwijl zoekmachines niet alleen naar de hoeveelheid exacte matches van een zoekterm kijken. Google vindt het belangrijk dat de zoekterm niet alleen veel voorkomt maar dat de tekst goed loopt en gebruiksvriendelijk is.

- Buzzsumo

Met Buzzsumo kunt u onderzoeken hoe vaak bepaalde zoekwoorden voorkomen op webpagina's van de concurrentie. Met deze tool kunt gemakkelijk uitvinden welke woorden of onderwerpen trending zijn. Het is ook een handige tool om influencers te vinden. U krijgt bij het invullen van een zoekwoord onder het tabblad influencers te zien wat de meest invloedrijke mensen en organisaties zijn op dat gebied. De pagina laat bovendien de mate van autoriteit van een een influencer pagina zien, het aantal volgers, de retweet en reply ratio.

Linkbuilding

Een website die veel wordt gelinkt vanaf externe, relevante websites komt hoger in de zoekresultaten van Google. Het verkrijgen van deze links op andere sites wordt linkbuilding genoemd. Linkbuilding heeft vaak als doel het krijgen van meer bezoekers op de website en het verbeteren van de vindbaarheid in Google. Het is bij linkbuilding belangrijk dat er wordt gelinkt vanaf websites die in hetzelfde werkveld als uw website zitten. Het gaat hier met name om kwaliteit, niet kwantiteit. Hoe groter de autoriteit van websites die naar uw website linken, hoe meer u profiteert van deze link. Met behulp van verschillende linkbuilding-tools kunt u waardevolle informatie voor uw linkbuilding-strategie vinden.

- Mozbar

Mozbar is een browser-extensie die u kunt gebruiken om interessante websites te vinden voor linkbuilding. De tool geeft bijvoorbeeld per website aan wat de autoriteit score is. Hoe hoger de autoriteit score van een webpagina is hoe meer u heeft aan een link op deze webpagina. Het is ook een interessante tool om verschillende sites met elkaar te vergelijken.

- Openlink profiler

Met Openlink profiler kunt u gemakkelijk zien hoeveel backlinks een bepaalde website heeft. U kunt dit niet alleen voor uw eigen webpagina gebruiken maar ook voor andere websites. De tool geeft een handig lijstje met daarin het aantal unieke links naar de website, het aantal links naar de homepage, het aantal dofollow-links (links die waarde overdragen naar de webpagina waar naar gelinkt wordt) en de Link Influence Score.

Verbeteren vindbaarheid

SEO-optimalisatie gaat dus niet alleen om het gebruiken van de juiste keywords maar het gaat erom dat uw hele website in balans is. Check uw website daarom op gebruiksvriendelijkheid, ga daarnaast aan de slag met het verbeteren van content en kijk op welke manier u uw linkbuilding-strategie kan verbeteren. Deze drie onderdelen zijn belangrijke ingrediënten voor een goede website en een betere vindbaarheid in zoekmachines.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties