Menu

Internet als promotietool: Zo doet u dat



Internet als promotietool: Zo doet u dat

Startende onderneming? Zo start u uw online promotie.

Internet is de manier om uw onderneming te promoten. Door middel van internet kunt u niet alleen zorgen dat uw klanten u kunnen vinden, maar u kunt uw klanten ook beter leren kennen en meer inzicht krijgen in uw concurrentie. Met deze kennis kunt u de juiste positie in uw markt innemen, prioriteiten stellen en u focussen op wat voor uw onderneming belangrijk is. Veel startende en kleine ondernemers weten echter niet hoe ze dit moeten aanpakken. In dit artikel geven we u daarom de belangrijkste handvaten om uw onderneming te promoten op het internet.

1. Familie en vrienden

Om uw onderneming te promoten kunt u het beste offline beginnen. Denk niet meteen te groot, maar kijk naar uw omgeving. Uw vrienden en familie zijn vaak de aangewezen personen om uw onderneming te promoten. Begint u bijvoorbeeld een kapperszaak dan zullen zij uw kniptalenten van harte aanbevelen binnen hun kennissenkring. Promoot uw onderneming dus eerst bij uw vrienden en familie, zij zijn uw eerste markt.

2. Website

Creëer een eigen website die uitstraalt waar uw onderneming voor staat. Heeft u al een eigen website? Verzeker u zelf er dan van dat deze precies overbrengt wat uw onderneming doet en waar uw onderneming zich op richt. Uw website is namelijk het visitekaartje van uw online onderneming. Hier kunt u al uw informatie kwijt en heel gemakkelijk nieuwe informatie toevoegen. Ook kunt u hier links plaatsen naar uw eventuele sociale media accounts. Bovendien wekt een goede website vertrouwen bij uw klanten, een website verzekerd hen van het bestaan van uw onderneming.

3. Online bedrijfsvermelding

Wanneer mensen op zoek zijn naar bijvoorbeeld een nieuwe tegelzetter, begint hun zoektocht tegenwoordig online. Vaak hebben ze geen specifiek bedrijf in gedachten, maar zijn ze op zoek naar een bedrijf in de buurt die deze dienst kan leveren. Waar het vaak niet lukt om met een eigen website hoog te scoren op algemene zoektermen in zoekmachines, lukt dat online bedrijvengidsen vaak wel. Zorg dus dat uw bedrijf vermeld staat op online bedrijvengidsen zoals Telefoonboek. Op deze sites kunt u alle basisinformatie vermelden waar uw potentiële klanten benieuwd naar zijn. Let wel op bij welke online bedrijvengids u zich aanmeldt, niet alle websites zijn namelijk gratis of goed vindbaar, of hebben veel bezoekers. Telefoonboek.nl en Openingstijden.com hebben een volledig gratis basisvermelding en trekken samen ruim 5 miljoen bezoekers per maand.

4. Sociale Media

Uw potentiële klanten spenderen het meeste van hun tijd op het internet aan het bezoeken van sociale media sites. Zorg dus dat uw onderneming vindbaar is op Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+.

5.E-mail marketing

Met e-mail marketing houd u uw klanten, potentiële klanten en ex-klanten op de hoogte van de ontwikkelingen binnen uw onderneming. Zo kunt u ze updates sturen, attent maken op aanbiedingen en tevens zorgt u voor klantenbinding. Wanneer u bijvoorbeeld e-mails stuurt waarin u uw klant bedankt voor zijn of haar aankoop of uw klant hartelijk feliciteert met zijn of haar verjaardag maakt u uw relatie persoonlijker. Zorg wel dat u uw klanten de mogelijkheid biedt dit soort e-mails niet te ontvangen, niet iedereen loopt hier namelijk warm voor.

6. Artikelen en blogs

Post artikelen en blogs over uw onderneming en over andere gerelateerde onderwerpen. Gebruik hiervoor woorden waardoor uw klanten begrijpen dat hun mening belangrijk voor u is. Zorg dus ook dat uw klanten kunnen reageren op uw artikelen en blogs. Zo weet u wat er speelt en kunt u hier eventueel naar handelen.

7. Fora en discussies

Om uw onderneming te promoten kunt u ook deelnemen aan discussies op het internet en kunt u zich aanmelden op gerelateerde fora. Hier kunt u uw expertise tonen en uw potentiële klanten overtuigen van uw kunde. Let er wel op dat u niet te opzichtig reclame maakt voor uw onderneming. Het kan dan namelijk zijn dat de beheerder van het forum of de discussiegroep u verwijderd van het forum of uit de discussiegroep.

8. Video marketing

Om je onderneming te promoten zou je bijvoorbeeld een filmpje kunnen maken over de gang zaken in uw bedrijf of een filmpje om uw onderneming te promoten. U zou dit filmpje vervolgens op YouTube kunnen plaatsen met een link naar uw website. U kunt dit filmpje ook toevoegen aan bijvoorbeeld uw Facebookpagina of bedrijfsvermelding. Wilt u uw klanten de mogelijkheid geven live mee te kijken in uw onderneming? Dan kunt u gebruik maken van de nieuwste manier van videomarketing, namelijk live video marketing. Uw klanten en potentiële klanten kunnen uw filmpjes dan live streamen. Voorheen was deze dienst alleen tegen betaling te verkrijgen. Nu bieden sites als YouTube en Ustream deze dienst gratis aan. Het internet is dus de manier om uw onderneming op de kaart te zetten en te promoten. Zorg dat u online vindbaar bent en dat u goed contact onderhoudt met uw klanten en potentiële klanten. Kortom zet het internet in om uw onderneming tot een succes te maken!


Delen:



Reacties