Menu
024 – 3555 299(24/7 bereikbaar)Bel nu

Wat is Growth hacking en geef uw organisatie een boost



Growth hacking: uitleg en tips

Als bedrijf behoefte aan explosieve groei? Ga dan aan de slag met growth hacking, dé marketingtool om een klein bedrijf te laten groeien tot groot en succesvol bedrijf. Maar wat is growth hacking eigenlijk?

Growth hacking

Growth hacking heeft, zoals de naam wel doet vermoeden, niets te maken met het inbreken in computers. Het woord hack heeft hier de betekenis van iets op een alternatieve, experimentele manier gedaan krijgen. Het gaat hier dus om slimme trucs om groei teweeg te brengen. Growth hacking klinkt misschien als een gemakkelijke manier om groei teweeg te brengen, maar helaas is het geen simpel trucje dat marketeers uit kunnen halen om in een klap een succesvol bedrijf te maken. Growth hacking vergt tijd en aandacht. De essentie van growth hacking ligt in het testen, meten en leren over de behoeftes van de klant.

De (A)AARRR-funnel

Een reguliere marketing richt zich vooral op de A"s in de (A)AARRR-funnel:

  • awareness (bewustzijn: zijn gebruikers zich van ons bewust?);
  • acquisition (verwerving: hoe vinden gebruikers ons?);
  • activation (activering: hebben gebruikers een positieve eerste ervaring?).

Een growth hacker daarentegen, zoals een growth hacking marketeer genoemd wordt, kijkt ook naar de andere processen in de zogenaamde (A)AARRR-funnel. De eerste A van awareness wordt niet altijd erkend. Een growth hacker kijkt naast naar de A"s ook naar de R"en:

  • retention (rententie: komen gebruikers terug?);
  • revenue (inkomsten: hoeveel geld wordt er verdiend?);
  • referral (doorverwijzing: verwijzen gebruikers anderen naar ons door?).

Growth hacking proces

Een growth hacker doorloopt dus een proces waarbij "meten is weten" het uitgangspunt is. De hacker begint met data verzamelen over hoe en welk type mensen hun webpagina"s, diensten en producten gebruiken. Vervolgens worden er ideeën en experimenten bedacht om de AAARRR omhoog te krijgen. De experimenten krijgen een naam en worden uitgewerkt in de growth hack backlog. Voor elk experiment worden heldere hypotheses opgesteld, bepaald welke bronnen en tools er nodig zijn en hoe groot de kans is dat het experiment succesvol zal zijn op basis van de impact, het gemak, de relevantie en de schaalbaarheid. Experimenten met een hoge score op deze punten worden uitgevoerd. Na de uitvoering van de experimenten is het essentieel dat er gekeken wordt wat de effecten ervan zijn. Dit hele proces is gebaseerd op het Bouw, Meet, Leer, Herhaal-principe. Dit zorgt voor een snel en goedkoop proces.

Succesvolle experimenten

De vraag hierbij is natuurlijk: hoe kom je aan goede ideeën voor experimenten? Het is hierbij in ieder geval van belang dat u als bedrijf weet wat van waaruit je begint, wat je startpunt en standpunt is. Wanneer u een nieuw product of nieuwe dienst op de markt brengt is het belangrijk te onthouden dat dit niet betekent dat u geen gebruik kunt maken van bestaande netwerken. Dit kan namelijk wel. Online verhuurgigant Airbnb begon ook ooit met diensten aanbieden op het bestaande Craigslist en PayPal liftte mee op het succes van Ebay. Mogelijkheden genoeg dus. Inspelen op content die het online goed doet is ook een aanrader. Content die veel bekeken wordt of zelfs viral gaat, levert enorm veel awareness voor de organisatie op. Maar vlak ook zeker offline marketing niet uit. Het doel van growth hacking is dat de groei die doorgemaakt wordt wel stabiel en blijvend is. Mensen die al eerder in aanraking kwamen met het bedrijf zijn sneller geneigd er weer voor te kiezen. Deze mensen offline nog eens benaderen kan voordelen opleveren.

Naast de genoemde manieren om groei te behalen zijn er natuurlijk nog véél meer succesvolle manieren om dit te doen. Gidsen en boeken als The Definitive Guide to Growth Hacking door Neil Patel en Bronson Taylor en Hacking Growth van Sean Ellis (bedenker van de term) en Morgan Brown kunnen u verder helpen met growth hacking. In Amsterdam, naast Londen de enige plek in Europa, is er zelfs een mogelijkheid om expert te worden door cursussen te volgen bij de Growth Tribe Academy. Mocht u geen zin hebben zelf in het proces te duiken, dan kunt u ook altijd nog terecht bij bedrijven als Bammboo die als growth architects gespecialiseerd zijn in bedrijven laten groeien door middel van onconventionele manieren.

Nog niet overtuigd?

Mocht u nog niet overtuigd zijn van de voordelen van growth hacking dan attenderen we u graag op een aantal bedrijven die dankzij growth hacking groot werden: Airbnb, Paypal, Uber, Facebook, LinkedIn, Pinterest en Dropbox.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties