Menu

Google Analytics segmenten: hoe en wat?



Google Analytics segmenten: hoe en wat?

Google Analytics is de afgelopen jaren enorm uitgebreid. De kennis en data die u als ondernemer tot zich kan nemen is inmiddels ontzettend groot. Places.nl gaat vandaag in op Google Analytics segmenten. Wat is het en wat kunt u ermee?

Segmenten?

Google Analytics segmentenzijn in marketingtaal de verschillende onderdelen waarin een markt onderverdeeld kan worden. Consumenten worden dus op basis van bepaalde kenmerken in een bepaald segment toegedeeld. Zo kunnen bijvoorbeeld reclamecampagnes effectiever worden toegepast. Hoewel marktsegmentering op zich niet nieuw is, geeft Google Analytics hier wel een nieuwe betekenis aan. Met Google Analytics segmenten kunt u bezoekers van uw website namelijk identificeren, en uw beslissingen hierop aanpassen.

Bijvoorbeeld

Een voorbeeld: u heeft een webshop. U heeft bezoekers die iets kopen, niets kopen, en bezoekers die wel iets in de winkelwagen leggen maar niets kopen. Door uw bezoekers te identificeren kunt u een reclamecampagne opzetten om te kijken of bezoekers die nog niet kopen, hierop reageren. U kunt bijvoorbeeld uitzoekenop welk tijdstip bezoekers een aankoop doen of op welke zoekwoorden zij reageren. segm1

Segmenten gebruiken

Google Analytics segmenten zijn gebaseerd op zowel bezoek- als gebruikersgegevens. Bezoekgegevens zijn gebruikersgedragingen tijdens één bezoek; hebben bezoekers tijdens dit bezoek iets gekocht in uw webshop of niet? Gebruikersgegevens geven alle bezoeken binnen een bepaalde periode weer, bijvoorbeeld twee maanden. Segmenten kunnen gecreëerd worden op basis van dimensie, statistische gegevens, bezoekdatum en actiereeksen. Welke segmenten zijn nu voor u als ondernemer handig? 1. Conversies en dagdelen Een conversie is een bezoeker die overgaat tot actie. Dat kan het downloaden van een pdf, het aanmelden voor een nieuwsbrief of het kopen van een product zijn. Het conversiedoel is daarmee de (sub)pagina binnen uw website waarop deze 'conversie' is gedaan. Bijvoorbeeld de bedankpagina na de aanmelding voor een nieuwsbrief. Door Google Analyticssegmenten kunt u analyseren wanneer er meer of minder conversies worden gedaan. Dit kunt u bijvoorbeeld per dag opsplitsen, maar ook per dagdeel of binnen/buiten kantooruren. Als u merkt dat de conversies op bepaalde dagdelenhoger zijn, kunt u uw advertentieaanbod eventueel aanpassen. 2. Conversies en gebeurtenissen U kunt met Google Analyticssegmenten achterhalen of bepaalde gebeurtenissen (bijvoorbeeld als u uw advertenties heeft gericht op een bepaald dagdeel) conversies opleveren. Om dit te doen, kunt u segment-reeksen maken die bijvoorbeeld laten zien of bezoekers die in de winkelwagen zijn geweest wel of geen aankoop doen, en waarom niet. Enkele vragen waarop u met deze segmenten antwoord kunt krijgen zijn:

  • Wanneer haken winkelwagenbezoekers die geen aankoop doen af?
  • Vanuit welke pagina komen de meeste bezoekers in de winkelwagen terecht?
  • Met welke browser werken deze bezoekers (en haken ze afhankelijk van de browsermeer of minder af)?

3. Conversies op kleine en grote schaal Met Google Analytics segmenten kunt u uitzoeken welk deel van bijvoorbeeld uw proefabonnees of gratis bezoekers een conversie maken naar vaste of betaalde klanten. Als de conversies bij proefabonnees naar betaalde klanten bijvoorbeeld hoger zijn dan de conversies bij uw reguliere bezoekers, dan kunt u overwegen om meer focus te leggen op uw proefabonnees. Wanneer u de pagina's van uw website sorteert binnen uw Google Analytics, kunt u achterhalen hoe vaak elk bezoek aan een pagina leidt tot een aankoop. Zo kunt u uw focus verleggen naar de meer winst-gerichte pagina's.

Google Analytics segmenten: maak er gebruik van!

Bovenstaande conversies en meer kunt u allemaal meten via de segmenten van Google Analytics. U kunt er momenteel als gebruiker tot 100 inzetten, dus probeer het maximale uit uw Google Analytics te halen! Als u de bezoekers van uw website kent en weet welke acties zij ondernemen, kunt u door uw focus te verleggenuw omzet aanzienlijk verhogen. Meer over Google Analytics segmenten?Bekijk de 5 must-have segmenten.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek