Menu

De brievenbus: levensvatbaar of lastpost?



De brievenbus: levensvatbaar of lastpost?

Het kan niemand zijn ontgaan: de ouderwetse, nostalgische blauwe envelop is voorgoed verdwenen. De Belastingdienst doet dit niet zomaar, maar erkent hiermee de onontkoombare digitalisering. Zelden verstuurt men nog brieven per post, en het stapeltje enveloppen dat dagelijks op de deurmat valt is de laatste jaren flink verminderd. Betekent dit het einde van de papieren post? Places.nl vertelt u meer in deze blog.

Online contact

De grootste vervanger van de papieren post is de e-mail, waarbij een getypt verhaal van het ene e-mailadres naar het andere e-mailadres gestuurd wordt. Tegenwoordig kunnen e-mailadressen gemakkelijk en kosteloos aangemaakt worden, waardoor de drempel vaak lager ligt voor e-mail dan voor papieren post. Immers, een echte brief kost al snel meer tijd en geld. Ook andere communicatiemethodes als WhatsApp, Facebook en Skype hebben ertoe bijgedragen dat de ouderwetse brief steeds minder populair is.

Gouden combinatie

Echter, de opkomst van al deze nieuwe communicatievormen hoeft het gebruik van de papieren post niet uit te sluiten. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat de juiste combinatie van fysieke en digitale post het beste effect heeft bij degene die u probeert te bereiken. Ook is gebleken dat maar liefst de helft van de klanten het op prijs stelt informatie zowel digitaal als in de brievenbus te ontvangen. Dit komt doordat klanten zich meer gewaardeerd voelen als ze papieren post ontvangen, maar digitale post vaak sneller gaat. Ook voor u als ondernemer betekent dit dus een kans die u goed kunt benutten!

Wanneer en wat?

Maar wanneer moet u dan precies welk medium gebruiken? Voor een directe respons kunt u het beste een e-mail sturen. Als u bijvoorbeeld enkel een korte bevestiging nodig heeft, is hierbij de reactie het snelst en meest waarschijnlijk. Ook voor het versturen van nieuws en updates is de digitale mail aan te raden. Echter, catalogi en folders kunt u het beste per post versturen. In het echt zullen mensen die eerder doorbladeren dan online. Ook boodschappen die langer zijn en meer leestijd kosten, hebben de grootste kans om gelezen te worden op papier. Bovendien straalt fysieke post meer autoriteit uit. En wilt u een écht persoonlijke boodschap? Dan is een handgeschreven brief nog steeds de beste manier!

Meer tips lezen? Houd dan de Places blogpagina in de gaten!


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek