Menu

Opticiens grotendeels goed bereikbaar



Opticiens grotendeels goed bereikbaar

Bij veel opticiens kan men al een online afspraak maken, maar voor een meting en het uitzoeken van een bril zal men toch naar de winkel zelf moeten. Voor aanvullende vragen over brillen of lenzen is telefonisch contact in deze branche nog steeds de meest gangbare vorm van klantenservice. Maar hoe goed nemen opticiens de telefoon op? Telefoonboek.nl zette de bereikbaarheidsbril op en deed de check.

Onderzoek

In de database van Telefoonboek staan 2595 telefoonnummers geregistreerd in de categorie 'Opticien'. Deze nummers worden in het bestand opgenomen als 'slecht bereikbaar' wanneer er drie keer of meer geen gehoor wordt gegeven aan de oproep; hierbij is er ook geen mogelijkheid een bericht achter te laten. Dit was bij 224 van de 2595 bedrijven het geval, hetgeen neerkomt op 8,6% van de gevallen. Dat betekent dat 91,4% van de onderzochte bedrijven weinig tot geen klachten krijgt over de telefonische bereikbaarheid.

Provincie

Wanneer de cijfers worden afgezet tegenover het aantal gevestigde opticiens per provincie, valt te zien dat met name in Utrecht en Zuid-Holland de telefonische klantenservice erg serieus wordt genomen: in deze provincies kregen respectievelijk 6,7% en 4,1% van de opticiens meer dan drie klachten over de bereikbaarheid. In Drenthe ligt het percentage klachten het hoogst. Daar werd bij 22,8% van de opticiens meer dan drie klachten geregistreerd.

Hans Anders

In de lijst met bedrijven die meer dan drie keer niet opnamen vallen vooral veel filialen van Hans Anders: van 68 van de 224 slecht bereikbare bedrijven horen bij deze franchise. Ook Pearle (47 zaken) en Specsavers (31) kregen relatief veel klachten. Opticiens van Het Huis (1) en Eye Wish (7) kregen aanzienlijk minder klachten. Het bedrijf met de meeste klachten is het hoofkantoor van Specsavers te Huizen (30 mislukte belpogingen).

Winst

Dirk Lentjes, manager van Places Antwoordservice, denkt dat de meeste opticiens tevreden mogen zijn: "meer dan 90% krijgt bijna geen klachten, dat is meer dan prima. Toch valt er nog genoeg winst te behalen: bij 224 bedrijven om precies te zijn. Een bril op een paar lenzen is niet zomaar even een aankoop. Dan moeten klanten altijd met hun vragen terecht kunnen."

Percentage slecht bereikbaar per provincie

Drenthe 22,8%

Overijssel 12,5%

Limburg 11,6%

Gelderland 11,2%

Friesland 10,7%

Zeeland 10,7%

Groningen 10,5%

Flevoland 9,1%

Noord-Holland 8,2%

Noord-Brabant 8%

Utrecht 6,7%

Zuid-Holland 4,1%


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek