Menu

Systeem

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Dennis Arns
Systeem
19 april 2017

Omgekeerd zoeken: oplichters en energiebedrijven

Eén van de meest voorkomende frustraties wat betreft telefonie is het meerdere malen per dag gebeld worden door een onbekend nummer. Wanneer u er niet bepaald op zit te wachten om meteen een telemarketingbureau aan de lijn te krijgen bij het terugbellen, is het prettig dat er de omgekeerd zoeken functie voor telefoonnummers bestaat. Ook op Telefoonboek.nl kunt u omgekeerd zoeken: toets het telefoonnummer in en u weet binnen enkele ogenblikken wie u probeert te bereiken. In dit artikel bespreken we de meest gezochte telefoonnummers. Reacties Wanneer bezoekers op Telefoonboek.nl een nummer hebben gezocht kunnen zij een reactie achterlaten; bijvoorbeeld om aan te geven hoe het contact met het gezochte nummer verliep, wie ze aan de lijn kregen en hoe vaak ze al gebeld zijn. Bovendien kan daarbij een waardering aan het verlopen contact gegeven worden: een telefoonnummer kan als betrouwbaar, aangenaam, neutraal, irritant of gevaarlijk bestempeld worden. Irritant en gevaarlijk Het meest gezochte telefoonnummer is maar liefst 1941 keer gezocht. Volgens de reacties zou het hier gaan om een buitenlands callcenter, dat zich zou uitgeven als een luisteraarsonderzoek. Veel bezoekers van Telefoonboek beoordelen dit telefoonnummer als irritant en gevaarlijk, aangezien ze vaak niemand aan de lijn krijgen. Ook de nummer twee, 1586 keer gezocht, betreft een callcenter. Bij het terugbellen neemt er soms een stel agressieve verkopers op, die ook bij een afwijzing volhardend blijven bellen. Sommige bezoekers van Telefoonboek.nl zeggen zelfs te zijn bedreigd. Op de derde plaats (1429 keer gezocht) komt volgens onze bezoekers een verkoopafdeling van energiebedrijf Essent. Ook de nummer vijf in de lijst lijkt een nummer van een energiemaatschappij te zijn (Eneco). Voorkom misbruik Bij veel van de telefoonnummers in de lijst gaat het om callcenters die zich voordoen als een bedrijf met een aanbieding. Alle tien de meest voorkomende zoekopdrachten zijn personen of bedrijven die niet bij Telefoonboek geregistreerd staan. Volgens de wet mogen we geen persoonsgegevens daaraan verbinden. Let dus zelf goed op als u gebeld wordt door een nummer dat u niet goed kent. Soms proberen bellers bankgegevens of e-mailadressen te achterhalen. Vooral vertrouwelijke bankgegevens kunt u beter niet verstrekken over de telefoon.

Sanne
Systeem
21 september 2015

Toon uw parkeergelegenheid en betalingsmogelijkheden

Met een gratis bedrijfsvermelding op Telefoonboek kunt u kosteloos uw online vindbaarheid vergroten. Zo toont u uw contactgegevens, categorie, bedrijfsomschrijving, social media links, openingstijden en last but not least uw dichtstbijzijnde parkeergelegenheid en betalingsmogelijkheden. Juist die laatste twee kunnen uw bedrijf van de concurrentie onderscheiden. In deze blog vertelt Places.nl u hoe. Leest u mee? Parkeergelegenheid Heeft uw klant uw vermelding gevonden? Behoud dan deze aandacht door zoveel mogelijk relevante informatie te tonen. Maak het uw klant makkelijk en geef aan hoe er geparkeerd kan worden. Is dat bijvoorbeeld voor de deur of om de hoek? En is het betaald of gratis? Voorkom onprettige verrassingen en geef daarom uw karkeersituatie zo gedetailleerd mogelijk weer. Met een korte tekst kunt u dit nog meer verduidelijken. Ook als uw parkeergelegenheid niet optimaal is. Wat dacht u van de volgende opties: 'Voldoende parkeergelegenheid voor de deur aanwezig. Parkeerplaats vol? Dan vindt u om de hoek nog 20 plaatsen.' 'In de binnenstad zelf zijn weinig parkeerplaatsen, kom liever met de bus; vanaf het centraal station bent u er zo met lijn 3, 10 en 33.' 'Parkeren is mogelijk tegen een aantrekkelijk tarief. Voor â5,- per dagdeel stalt u uw auto in parkeergarage P1.' Betalingsmogelijkheden Net als bij parkeermogelijkheden, geldt ook voor de betalingsmogelijkheden; meer informatie zorgt voor meer vertrouwen. Als klanten weten hoe zij bij u kunnen betalen dan zal dit direct zorgen voor een vertrouwd gevoel bij uw bedrijf. Bent u nog een opstartend bedrijfje, dan is het slim om door te geven dat klanten nog niet bij u kunnen pinnen, zodat ze dit al van te voren kunnen doen. Ook voorkomt u zo verwarring bij uw klanten. Pas dus snel uw profiel aan door uw gratis bedrijfsvermelding aan te maken en vervolgens in te loggen met uw account. Mocht u nog vragen hebben dan kunt u altijd contact opnemen met onze klantenservice op het nummer 024-3555299. Wij helpen u graag verder!

Sanne
Systeem
30 september 2014

Bellen of mailen met computerbedrijven?

Wilt u in contact komen met een computerbedrijf? Dan denkt u in eerste instantie misschien aan het versturen van een e-mail. Toch is telefonisch contact met bijvoorbeeld uw webdesigner vaak nuttig. Denk bijvoorbeeld aan een technisch probleem dat u niet meteen begrijpt, dan zijn directe vragen fijner dan over en weer mailcontact. Uit onderzoek vanPlaces.nlblijkt dat maarliefst driekwart van de Nederlandse computerbedrijven slecht telefonisch bereikbaar is. De Places Antwoordservice biedt de oplossing. Lees gauw meer! Focus op werkzaamheden De focus van uw computerbedrijf ligt logischerwijs niet meteen bij telefonisch contact. Op Telefoonboek.nl staan alle Nederlandse computerbedrijven vermeld, waarbij bezoekers kunnen aangeven of ze de betreffende computerbedrijven telefonisch hebben kunnen bereiken. Van de meer dan 3000 beoordeelde computerbedrijven blijkt 74% één of meerdere keren telefonisch onbereikbaar te zijn geweest. Omdat bezoekers een bedrijf vaak een cijfer geven voor telefonische bereikbaarheid, is er blijkbaar wel behoefte aan telefonisch contact met computerbedrijven. Uw werknemers zijn waarschijnlijk voornamelijk bezig met hun directe taken, zoals het repareren en verkopen van PC's, laptops en tablets. Omdat zij vaak langer met een klant bezig zijn, wordt de telefoon tussendoor wellicht niet opgenomen. Uw computerbedrijf kan daardoor helaaspotentiële klanten mislopen.Uit ander recent onderzoek blijkt namelijk dat één op de vier klanten bij geen gehoor overstapt naar de concurrent. De oplossing Gelukkig is er voor elk probleem een oplossing. Zo helpt een antwoordservice u om altijd bereikbaar te zijn. Alle inkomende gesprekken worden dan aangenomen door speciaal getrainde medewerkers van een extern bedrijf die goed op de hoogte zijn van uw werkzaamheden.Van elk gesprek wordt u via een bericht op de hoogte gebracht, zodat u indien nodig meteen vervolgstappen kunt nemen. Places.nl biedt deze service met de Places Antwoordservice. Maak gauw gebruik van de gratis proefmaand! Neem voor meer informatie over de Places Antwoordservice gerust contact op met onze servicedesk op 024 - 3555 299.

Sanne
Systeem
12 augustus 2014

Intranet: interne social media als de nieuwe vrijdagmiddagborrel

Intranet heeft in sneltreinvaart het landschap van de interne communicatie binnen bedrijven veranderd en opnieuw vorm gegeven. Intranet neemt zo de plaats in van het bedrijfsmagazine, de vrijdagmiddagborrel en de wekelijkse nieuwsbrief. Ga als ondernemer met de tijd mee en duik op vrijdagmiddag het intranet op in plaats van de bedrijfsbar in. Lees in deze blog van Places.nlmeer over het gebruik van intranet. Waarom intranet? Het is geen raadsel waarom intranet zo populair is als intern communicatiemiddel. Intranet geeft organisaties de mogelijkheid om alle medewerkers op hetzelfde niveau met elkaar te verbinden, waardoor er bottom-up communicatie mogelijk is. Dus medewerkers die zelf met informatie komen richting het management. Ook maakt intranet de afstand tussen verschillende afdelingen binnen een onderneming kleiner, zodat collega's onderling gemakkelijker contact met elkaar kunnen leggen. Kennis kan sneller worden gedeeld en verspreid, en het intranet wordt zo al snel een bron van inspiratie en ideeën. Intranet heeft de potentie om een hoge betrokkenheid onder medewerkers te creëren. De opzet van intranet moet echter goed in elkaar zitten. Lees hieronder meer. Check, check, double check Waar moet een succesvol intranet nu eigenlijk aan voldoen? Places.nl heeft voor u als ondernemer een checklist opgesteld. Ga eens na of uw huidige intranet up to date is, of gebruik deze lijst om misschien wel een nieuw platform op te zetten. 1. Stel een community manager aan die verantwoordelijk is voor het wel en wee van uw intranet. 2. Betrek uw medewerkers actief bij uw intranet en zorg ervoor dat ze zich ook betrokken voelen. 3. Intranet strekt zich ook uit naar de offline werkvloer. Besteed niet alleen aandacht aan uw medewerkers online, maar investeer ook in offline interacties. 4. Informeer naar de wensen van uw medewerkers. Wat verwachten zij van het intranet? Misschien brengen ze u nog wel op ideëen. 5. Verzorg trainingen of cursussen waar medewerkers terecht kunnen met vragen, zodat ze onder begeleiding kunnen wennen aan de nieuwe technologie. 6. Formuleer een duidelijke set regels die de toon zet voor de communicatie op het intranet. Welke content moet er gedeeld worden? Wordt er op een formele of op een informele manier met elkaar gecommuniceerd? 7. Maak duidelijke afspraken over welke verantwoordelijkheid bij wie ligt. Zo voorkomt u dat er verwarring ontstaat over de vrijblijvendheid van het intranet en zorgt u ervoor dat iedereen zijn steentje bijdraagt. 8. Zorg voor een constante stroom aan informatie. Uw medewerkers kunnen dan rekenen op het intranet als informatiebron en integreren het intranet gemakkelijker in hun dagelijkse informatiebehoefte. 9. Zorg ervoor dat uw medewerkers het intranet willen blijven bezoeken door interessante en afwisselende inhoud te plaatsen. 10. Schenk aandacht aan de bijdrage van uw medewerkers. Zet ze even in de spotlight, houd anderen op de hoogte van resultaten en promoties, en deel complimenten uit. 11. Link uw intranet aan andere nieuws- en informatiebronnen om de toestroom aan informatie die niet uit uw community zelf afkomstig is, in stand te houden. 12. Plaats naast informatieve ook technische berichten die te maken hebben met de functionaliteit van het intranet. 13. Heb duidelijk voor ogen wat de doelen zijn van uw intranet en waarom dit voor uw organisatie relevant is. Zo voorkomt u irrelevante informatie of disfunctionele toepassingen. 14. Geef uw intranet een eigen identiteit waaraan uw medewerkers het kunnen herkennen en die representatief is voor uw organisatie. 15. Maak een promotieplan om uw werknemers enthousiast te maken over het gebruik van intranet en laat de voordelen duidelijk naar voren komen. De succesfactor van intranet Voldoet u aan de punten op bovenstaande checklist? Dan ben u goed op weg naar een succesvol intranet! Toch gaan bedrijven nog vaak de mist in, omdat er in de opzet iets verkeerd is gegaan. Een goed begin is ook in dit geval het halve werk. Het is daarom van essentieel belang om vast te stellen welke communicatiedoelen u voor ogen heeft. Wat heeft u uw werknemers te bieden en waarover wilt u ze informeren? Welke informatiebehoefte hebben uw medewerkers en wat kan het intranet hieraan bijdragen? Kortom, denk na over de toegevoegde waarde van intranet. Als u duidelijk voor ogen heeft welk doel het moet gaan dienen, is het gemakkelijker om het proces in goede banen te leiden. Managers, sponsoren, medewerkers: het intranet is voor iedereen. Denk dus goed na over hoe deze verschillende groepen werknemers worden vertegenwoordigd binnen het intranet dat u gaat opzetten. Hebben zij allemaal een andere informatiebehoefte? Met welke doelen communiceren deze groepen onderling? Zijn er verschillen in verantwoordelijkheid tussen medewerkers? Een intranet moet zo worden vormgegeven dat alle werknemers er nut aan ervaren. Dit maakt het intranet een uniek product waarover veel moet worden nagedacht. Verlies de belangen van uw medewerkers bij de opzet dus niet uit het oog! Waar gaat het fout? Voldoet u aan de intranet checklist van Places.nl, maar blijkt uw intranet toch niet succesvol genoeg? Wat kunt u dan nog doen om de functionaliteit van uw intranet te verhogen? Veelvoorkomende fouten zitten in de efficiëntie van het programma. Ingewikkelde zoekfuncties, een onoverzichtelijk design, onduidelijke symbolen of niet-gebruiksvriendelijke software zijn allemaal valkuilen voor ondernemers die een eigen intranet willen opzetten. Ook dient de informatie logisch geordend en overzichtelijk te zijn. Ondernemers gaan vaak de fout in door een overload aan informatie te plaatsen of informatie rechtstreeks over te nemen. Plaats dus alleen informatie waarvan ú denkt dat uw medewerkers hier iets aan hebben en zorg dat deze gemakkelijk vindbaar is. Haal de designer in u naar boven Als ondernemer kunt u ervoor kiezen om zelf een intranet te ontwerpen of te laten ontwerpen. U kunt dan helemaal zelf bepalen hoe u wilt dat de toepassing wordt vormgegeven. Vraag hulp van iemand met een technische achtergrond en ervaring met het ontwerpen van software, gebruik de tips in deze blog en ga aan de slag! Voor inspiratie kunt u eensopFrankwatching.com,Intranetblog.comofIntranetafkijken.nlkijken hoe andere bedrijven te werk zijn gegaan.Maar u kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een kant-en-klaar intranet te gebruiken. Een platform dat hier vaak voor wordt gebruikt is Yammer. De juistecontent strategie kan u als ondernemer helpen bij het creëren van een succesvol intranet. Daarnaast biedt content mappingvoorhet plannen van uw content handige mogelijkheden. Places.nl wenst u veel succes!

Sanne
Systeem
8 januari 2014

Videoconferencing voor ondernemers

De wereld om ons heen verandert razendsnel. Met de opkomst van mobiel internet, smartphones en tablets zijn we in staat om altijd en overal te werken. Zelfs voor een vergadering is het tegenwoordig niet meer nodig om allemaal fysiek in dezelfde ruimte te zijn. Door middel van videoconferencing is het mogelijk om te vergaderen terwijl de één thuis aan het werk is en de ander op kantoor of zelfs in het buitenland zit. Volgens het onderzoek 'The upwardly mobile enterprise' van IBM en Oxford Economics is videoconferencing booming business, en zal het in de toekomst meer en meer worden gebruikt. Maar wat is videoconferencing precies, en wat kunt u als ondernemer met deze mobiele vorm van vergaderen? In deze blog leest u meer over hoe u videoconferencing kunt gebruiken en wat de voor- en nadelen ervan zijn. Wat is videoconferencing? Videoconferencing betekent letterlijk online communiceren in beeld en geluid over een grote afstand. Het kan hierbij gaan om communicatie tussen twee locaties (één op één verbinding) of communicatie tussen meerdere locaties tegelijkertijd. Deze communicatie kan op drie manieren tot stand komen. De meest voorkomende manier is met een software programma dat via internet verbinding maakt met een computer op een andere locatie. Andere manieren zijn via een satellietverbinding, dit is de verbinding waarmee u ook telefoneert, of via ISDN verbinding. Bij videoconferencing wordt er vergaderd zonder dat alle personen fysiek in dezelfde ruimte zijn. Zo kan er worden vergaderd met iemand die thuis werkt, onderweg is of in zelfs in het buitenland zit. Simpel gezegd is het een vergadering in een online vergaderzaal. Zonder dat u het weet heeft u misschien al wel eens gebruik gemaakt van videoconferencing, bijvoorbeeld via Skype of Facetime. Dit zijn namelijk programma's waarmee u online belt en waarbij u de ander ook kunt zien. Grote en of internationale organisaties hebben vaak een speciale ruimte voor videoconferencing, met speciale software en apparatuur. Echter, tegenwoordig is deelname aan videoconferencing via uw computer, laptop of via simpelweg via een app op uw telefoon of tablet ook mogelijk. Omdat videoconferencing enorm groeit, is ook het aantal aanbieders van software en apparatuur enorm gestegen. Waar privé Skype en Facetime nog toereikend zijn, is voor een professionele vergadering gespecialiseerde software en goede microfoons en camera's wel prettiger werken. Dit, omdat Skype volledig is gericht op consumenten, van minder goede kwaliteit is en minder opties heeft dan software dat echt is ontwikkeld voor videoconferencing. Een voorbeeld van een gespecialiseerd en internationaal bedrijf met veel ervaring is Dekom, gevestigd te Breda. Dit bedrijf heeft ongeveer alles wat u zich kunt voorstellen op het gebied van videoconferencing, van kleinschalige software tot internationale pakketten, met speciale audiovisuele apparatuur voor in de vergaderruimtes. Andere bedrijven die zich volledig hebben gespecialiseerd in videoconferencing zijn Video for Conference, Lifesize, Vidyo en Cisco Webex. Wat kan videoconferencing voor u betekenen? Vergaderen is een belangrijk onderdeel van ons werkzame leven geworden. Gewapend met een blocnote en een pen in de ene hand en een kop koffie in de andere, beginnen veel werknemers hun dag met vergaderen. Wanneer één van de deelnemers in de file staat of die dag met een ziek kind thuis moet blijven, kan de vergadering niet in zijn geheel plaatsvinden. Echter, een videoconferentie maakt het mogelijk om op dat moment wél te vergaderen, ongeacht het weer of de verkeerssituatie. Ook een ontwikkeling als Het Nieuwe Werken maakt het voor veel werknemers enondernemers onnodig om altijd op kantoor aanwezig te zijn. Steeds meer ondernemers en werknemers werken met een cloud, waardoor ze niet meer afhankelijk zijn van de fysieke database op het werk en dus niet aanwezig hoeven zijn om hun bestanden te kunnen raadplegen. Videoconferencing zorgt ervoor dat u niet meer alleen voor die vergadering naar kantoor of naar de klant hoeft, maar dat u gewoon vanuit huis, uw vakantieadres of auto kunt vergaderen. Dit is tevens het geval als het gaat om vergaderingen met buitenlandse collega's, partners of klanten. Door internationalisering van het werk in Nederland is het steeds vaker nodig om contact te hebben met het buitenland. Een vlucht is erg duur en tijdrovend, een telefoontje is vaak niet toereikend omdat slechts elkaar horen niet genoeg is om écht tot elkaar te komen, dus een videoconference met beeld en geluid biedt ook in dit geval een oplossing. Wanneer u dus regelmatig vergadert en hier daadwerkelijk afstand voor moeten overbruggen dan kan videoconferencing een uitkomst zijn. Of u nu zelfstandig ondernemer bent en regelmatig contact heeft met uw partners en klanten, of dat u werknemer bent bij een klein of groot bedrijf en u vaak intern of extern overleg pleegt; in beide gevallen kan het u veel tijd en geld gaan schelen. Wat zijn de voordelen? Wanneer we het onderzoek 'The upwardly mobile enterprise' van IBM en Oxford Economics mogen geloven zal videoconferencing de komende jaren enorm groeien. Er is behoefte aan meer communicatie over grotere afstanden zonder dat het ons meer tijd of geld gaat kosten. Videoconferencing zal in dat opzicht een aantal voordelen hebben ten opzichte van vergaderen in dezelfde ruimte. We hebben de belangrijkste voor u op een rijtje gezet. 1. Besparing op reiskosten en reistijd Eén van de grootste voordelen van videoconferencing is de besparing op reistijd en reiskosten. Waar u eerst moest afreizen naar klanten, collega's of leveranciers kunt u met videoconferencing de vergadering vanuit huis of vanuit waar dan ook een vergadering bijwonen. Zeker sinds de brandstofprijzen en kosten voor tickets en hotelovernachtingen zijn gestegen biedt videoconferencing voor veel ondernemers een uitkomst. Dit houdt in dat afspraken die voorheen onmogelijk leken nu toch mogelijk zijn. Vanmiddag nog aanschuiven bij een overleg in New York? Geen probleem! 2. Digitaal delen Een ander groot voordeel van videoconferencing is het 'beeldscherm delen'. Dit houdt in dat u de stukken die u bespreekt direct digitaal met iedereen kunt delen die deelneemt aan de videoconference. Ook kunt u een PowerPointpresentatie, Excel sheet, internetpagina's en online programma's direct delen tijdens het gesprek. Naast het feit dat dit iedere deelnemer heel wat printpapier scheelt, kunt u ook online programma's, software en internetpagina's delen. Per videoconference aanbieder zijn er verschillende mogelijkheden en functies, afhankelijk van het abonnement dat u afsluit. Functies die in bij ongeveer ieder abonnement horen zijn scherm delen, chat, aanwijspijlen, markers en een virtueel whiteboard. Dit maakt online vergaderen wel heel gemakkelijk. 3. Elkaar horen en zien Een groot voordeel van videoconferencing is dat alle deelnemers elkaar niet alleen horen maar ook zien. Via een webcam ziet iedere deelnemer de andere deelnemers, en lijkt het net alsof u bij de andere deelnemers in dezelfde ruimte zit. U ziet de lichaamstaal van de andere deelnemers, en zoals u waarschijnlijk weet is lichaamstaal, oogcontact en andere non-verbale communicatie nog belangrijker dan wat er letterlijk gezegd wordt. Deze elementen mist u bij een telefoongesprek, maar zijn wel degelijk aanwezig bij een videoconference. 4. Communicatie met grote groepen Videoconferencing is meer dan online gesprekken of vergaderingen voeren. Ook een presentatie opnemen is mogelijk. Deze kunt u dan versturen naar of afspelen voor een groot aantal mensen, en u kunt deze zelfs afspelen tijdens een online vergadering. Op deze manier bereikt u met één presentatie veel mensen!Tevens is het hierbij mogelijk om een wachtwoord in te stellen dat nodig is om deze presentatie af te spelen. Dit voorkomt dat iedereen die online een beetje handig is de presentatie kan vinden en afspelen Ook het organiseren van een online conferentie is mogelijk. Dit houdt in dat u met een videoconferentie houdt met meer dan twintig personen. Omdat het met veel deelnemers al snel een rommelige vergadering kan worden, zijn er twee dingen erg belangrijk. Het eerste is een goede gespreksleider, iemand die duidelijk aangeeft wie wanneer aan het woord mag, en goed in de gaten houdt wie er iets wil zeggen. Ten tweede is een duidelijke gespreksstructuur belangrijk zodat iedereen weet of het alleen om een presentatie gaat, of dat men daadwerkelijk vragen mag stellen of dat het echt gaat om een groepsgesprek. Het vereist wat organisatie, maar een online conferentie maakt het wel mogelijk om met heel veel mensen uit alle hoeken van de wereld tegelijkertijd te vergaderen. Wat zijn de nadelen? Videoconferencing kan een fantastische uitkomst bieden, zijn er wel een aantal nadelen. Ook hier zullen we de belangrijkste even langslopen. 1. Afhankelijk van uw technologie Wanneer u een videoconferentie houdt bent u afhankelijk van een internetverbinding en apparatuur. Deze vormen van techniek doen het bijna altijd, maar kunnen ook falen. Als de verbinding eruit ligt terwijl u bijvoorbeeld net een bespreking wilt houden met een belangrijke potentiële klant kan dit videoconferencing vereist technologie en verbinding. Deze techniek kan op ongelukkige momenten falen, terwijl u wel belangrijke dingen te bespreken heeft. 2. Afhankelijk van de ander U bent mede afhankelijk van de apparatuur 'aan de andere kant'. U kunt zelf wel de mooiste full HD systemen hebben, wanneer degene waarmee u vergadert een 20 jaar oud systeem gebruik zal de kwaliteit van het gesprek niet optimaal zijn. Een gesprek waarbij het beeld en geluid constant hapert omdat de ander zijn apparatuur niet op orde heeft kan tot frustraties leiden, die bij fysieke vergadering niet aanwezig waren geweest. 3. Geen persoonlijk contact Het échte persoonlijke contact, een handdruk, de smalltalk voor en na de vergadering vallen soms weg. Dit kunnen belangrijke momenten zijn, die u mist bij een videoconference. Om deze reden is het goed om elkaar af en toe echt te blijven ontmoeten, en niet alle communicatie via videoconferences te laten verlopen. 4. Kostbare investering Wanneer u het groots en professioneel gaat aanpakken is videoconferencing een kostbare aangelegenheid. Het inrichten van een speciale ruimte met microfoons, beeldschermen en goede geluidsapparatuur lopen de bedragen al snel op. Ook betaalt u maandelijks een bedrag aan de provider waar u alles heeft aangeschaft en die de verbinding en software beheert. Dat videoconferencing in opmars is staat buiten kijf. Of u daar nu ook direct mee moet beginnen is een tweede. Met de belangrijkste voor- en nadelen op een rijtje kunt u een afweging maken of het ook voor uw onderneming iets kan zijn. Experimenteer bijvoorbeeld eerst eens met een programma als Skype of probeer videoconferencing een maand gratis uit bij een echte provider. De ervaring moet leren waar videoconferencing binnen uw organisatie echt meerwaarde heeft of niet.


Even geduld alstublieft...