Menu
024 – 3555 299(24/7 bereikbaar)Bel nu

Hoe relatiemanagement voor herhaaldelijke samenwerking kan zorgen



Hoe relatiemanagement voor herhaaldelijke samenwerking kan zorgen

Relatiemanagement gaat tegenwoordig verder dan het jaarlijks sturen van een flesje wijn. Ook is het managen van relaties niet per definitie samen golfen of naar een voetbalwedstrijd. Het gaat om een duurzame relatie waarbij er wederzijdse waarde ontstaat tussen twee zakenrelaties. Dit kan door middel van een relatiemanager, of wanneer u freelancer bent, door middel van het energie steken in uw relatie met het betreffende bedrijf. Goede zakenrelaties vergroten de kans op herhaalde samenwerking.

Relaties verwaarlozen

Het kan verleidelijk zijn om van opdracht, naar opdracht te leven. Dit gebeurt snel wanneer u veel nieuwe opdrachten aangeboden krijgt. Maar er is altijd concurrentie. Grote kans dat uw opdrachtgevers na een opdracht weer verder kijken naar anderen, wanneer u geen energie steekt in relatiemanagement. Dit betekent dat u elke keer weer hard zal moeten werken om nieuwe opdrachten binnen te slepen en op een gegeven moment de put droog komt te staan. Wat kunt u doen om dit te voorkomen en de relaties warm te houden?

Onderdelen van relatiemanagement

Relatiemanagement kan simpelweg door nieuwsbrieven te versturen, presentaties van uw relatie bij te wonen en een nieuwjaarsgroet te sturen. Maar wat nog meer voor binding zorgt, is het uitvoeren van uw opdracht en deze vervolgens samen evalueren. U kunt bijvoorbeeld hanteren dat er bij een beoordeling onder de acht goed nabesproken wordt wat er beter kan en of u nog kunt bijdragen aan een beter resultaat in de toekomst. De energie die u in de relatie investeert zal nog meer gewaardeerd worden door uw relatie, waardoor er loyaliteit en mond-tot-mond reclame ontstaat.

Herhalende samenwerking

Wanneer u de banden onderhoudt met bepaalde opdrachtgevers is de kans op een herhaling van de samenwerking groter. Op deze manier garandeert u toekomstige opdrachten van deze zakenrelatie voor uw bedrijf. Het binnenhalen van nieuwe klanten is nog steeds gewenst, maar niet meer uw enige inkomstenbron. Door de kwalitatieve mond-tot-mond reclame verwezenlijkt u meer groei doordat nieuwe en oude klanten blijven komen.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties