Menu
024 – 3555 299(24/7 bereikbaar)Bel nu

Tevreden werknemers, social media en bloggen voor een goede bedrijfsreputatie



Tevreden werknemers, social media en bloggen voor een goede bedrijfsreputatie

Bedrijfsreputatie is een belangrijk onderdeel van ondernemen. Incidenten zoals een schandaal rondom een werknemer, een incident van voedselveiligheid of een privacylek kunnen de reputatie ernstige schade toebrengen. Deze risico"s liggen natuurlijk altijd op de loer en dus is het belangrijk de reputatie niet alleen te verbeteren om meer producten te verkopen, maar ook een goede reputatie te bewaken.

Waarom investeren in goede reputatie

Reputatie is een aanwinst voor uw bedrijf en creëert bescherming voor concurrentie dreiging. Door het hebben van een goede reputatie komen klanten terug, omdat het voor andere bedrijven moeilijk is uw reputatie te evenaren. Klanten krijgen op deze manier het idee dat uw bedrijf verantwoordelijk is en hen goed zal behandelen. In 2007 bleek al eerder uit onderzoek* dat goede reputatie van een luchtvaartmaatschappij ervoor kan zorgen dat klanten, voor een goede reputatie bereid waren om 18 dollar meer te betalen voor een vliegticket wanneer zij de keuze kregen uit verschillende luchtvaartmaatschappijen met verschillende reputaties.

Reputatie als concept

Het concept bestaat uit een aantal samenhangende onderdelen onderscheiden door het Reputation Institute. De eerste is emotionele aantrekkingskracht, wat een begrip is dat het algemene gevoel van de consument behelst, dit is niet direct te meten. Verder zijn producten en diensten een goede bron van reputatie. Als deze op orde zijn zal bij de bestaande klanten al een goede reputatie ontstaan. Daarnaast is werkomgeving een belangrijke. Een voorbeeld is de werkomgeving die Google hanteert. Werknemers zijn hierdoor erg tevreden en dragen bij aan het verbeteren van de reputatie. Ook maatschappelijke verantwoordelijkheid draagt bij aan een goede reputatie. Vanzelfsprekend behoren visie & leiderschap en financiële performance ook tot het overkoepelende begrip reputatie. Als een van deze genoemde onderdelen niet in orde is, zal dit invloed hebben op de andere onderdelen.

Mogelijkheden voor het verhogen van reputatie

Verbeteren van dit waardevolle onderdeel van uw bedrijf kan via verscheidene wegen. Eerder is gebleken dat het laten plaatsen van eigen blogs door externe partijen de beoordeling van betrouwbaarheid van een bedrijf verhoogt. Daarnaast is tegenwoordig het gebruik van social media een goede en relatief makkelijke manier om een goede reputatie op te bouwen. Dit medium kan echter ook de reputatie schaden, dus een goede manier van inspelen op vragen van klanten is een belangrijk onderdeel.

Tevreden werknemers

Eerder werd de werkomgeving al genoemd waarbij tevreden werknemers zorgen voor een goede reputatie. Dit komt omdat werknemers het eerste contactpunt zijn voor klanten. Zij zijn letterlijk het visitekaartje van het bedrijf en moeten bereid zijn de normen en waarden van het bedrijf uit te dragen. De makkelijkste manier om dit voor elkaar te krijgen is dan ook het tevreden houden van deze werknemers. Zodra dit gebeurt houdt de goede reputatie en de tevredenheid elkaar in stand. Een goede reputatie van het bedrijf maakt werknemers trots om ervoor te werken, waardoor de tevredenheid weer stijgt.

*www.instituteforpr.org/reputation/

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties