Places logo
Menu

Lean: meer produceren met minder middelen

Lean: meer produceren met minder middelen

Lean werken is een business strategie gericht op veranderen van het denken. Het bestaat uit een verzameling van methoden die winstgevendheid verbeteren door het elimineren van verspilling. Het is ontstaan door Jim Womack en Dan Jones die autofabrieken met elkaar gingen vergelijken op het gebied van effectiviteit. De meest effectieve fabrikanten bleken meer te produceren, met minder middelen: de droom van ieder bedrijf. Lean betekent dan ook letterlijk "slank". De verandering richt zich op middelen, processen, cultuur en lange termijn strategie waarbij alles en iedereen in het teken staat van het creëren van waarde voor de klant in alle processen.

Voordelen Lean werken voor werknemers

Niet alleen de productie en het eindresultaat verbetert door lean te werken. Ook de tevredenheid van werknemers kan verbeteren als je het goed doet. Lean staat namelijk in het teken van samenwerken. Medewerkers op de werkvloer, leidinggevenden en het managementteam moeten goed communiceren, waardoor het gevoel van hiërarchie kleiner wordt en er meer cohesie is tussen collega"s. Dit is over het algemeen goed voor de werktevredenheid. Verder lopen de werkprocessen soepeler waardoor dit voor medewerkers over het algemeen lekkerder werkt. Zij kunnen dan een gevoel van flow ervaren, waar zij niet uitgehaald worden door onnodige verstoringen in het werkproces. Verder verbetert de autonomie en betrokkenheid van werknemers. Omdat zij zelf de bron zijn van verbeteringen in het proces. Lage autonomie zorgt voor meer ziekteverzuim, dit is dus zeker een groot voordeel van Lean werken.

De waarden van Lean werken

Lean is echt een andere manier van denken en een andere manier van werken. Er zijn vijf principes die ten grondslag liggen aan deze strategie:

  1. Value: De klant staat centraal en er moet dan ook gekeken worden vanuit de wensen van de klant. De verandering moet een toegevoegde waarde hebben voor de klant.
  2. Value stream: Wat zijn de activiteiten die worden uitgevoerd om tot het eindresultaat te komen? Denk hierbij aan logistieke onderdelen zoals het inpakken van een bestelling, opladen van die bestelling en het bezorgen bij de klant.
  3. Flow: Belangrijk is dat het proces soepel verloopt en dat dus alle overbodige activiteiten worde geëlimineerd. De toegevoegde waarde voor de klant moet hier weer in gedachten gehouden worden.
  4. Pull: De klant is degene die het bedrijf stuurt. Door een bepaalde bestelling zullen de processen in het bedrijf gaan werken. Werk dan dus vanuit de vraag en niet vanuit het aanbod.
  5. PDCA cyclus. De veranderingen die voortvloeien uit stap 1 t/m 4 worden hier toegepast door middel van "Plan, Do, Check en Act". Hier worden de veranderingen uitgevoerd, gemonitord en zo nodig weer aangepast. Hierdoor is er direct zicht op veranderingen in het eindresultaat. Hierbij wordt zoveel mogelijk gestreefd naar perfectie en dit proces gaat continu door.

Successen vieren en fouten maken

Om een effectieve verandering neer te zetten zijn er een aantal aspecten waar op gelet kan worden tijdens het proces van verbetering. Ten eerste is het belangrijk dat medewerkers de noodzaak van verandering inzien en zich ervoor in willen zetten. Ten tweede is het belangrijk niet te lange tijd te besteden aan het definiëren van het probleem en het opzetten van een project. Het is belangrijk snel de praktijk in te gaan om de valentie van de verandering te zien en zo nodig aan te passen. Tot slot pakt het positief uit als er samen met de werkvloer gewerkt wordt, deel en vier de successen samen. Daar tegenover staat dat fouten en feedback er ook bij horen. Fouten geven immers de ruimte voor verbetering aan! Kortom, Lean werken is een proces dat samen met management en werknemers gedaan moet worden, om samen tot een beter eindresultaat te komen.

Foto: Pixabay

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!