Menu

Hoe creëer je een unieke pay-off voor je bedrijf? 5 tips die gegarandeerd werken



Hoe creëer je een unieke pay-off voor je bedrijf? 5 tips die gegarandeerd werken

Een pay-off wordt ook wel eens slagzin of slogan genoemd. Het vertelt in enkele woorden wat je missie is of wat het resultaat is van de oplossing die jouw bedrijf biedt. Met een pay-off vertel je, je potentiële klanten wat je precies doet en waar je voor staat. Het stelt je beter in staat om snel en effectief te blijven hangen in het top-of-mind geheugen van deze potentiële klanten, zodat ze sneller aan jou denken wanneer ze een wens of behoefte hebben. Met een goede pay-off kun je een betere top-of-mind awareness bij je doelgroep. Places Nieuws zet de belangrijkste tips en valkuilen voor je op een rij.

Philips

Een voorbeeld van een bekende pay-off is 'Innovation and you' van Philips. In drie woorden maken ze duidelijk dat ze zich richten op innovatie en op jou, de consument. Door 'you' achter 'innovation' te plaatsen geeft Philips je bovendien het gevoel dat de innovatie gericht is op jou als consument. Overigens heeft Philips haar pay-off in de laatste 20 jaar twee keer veranderd. Ze begonnen met Let's make things better, begin deze eeuw was het Sense and simplicity en nu dus sinds enige jaren Innovation and you.

Waaraan voldoet een goede pay-off?

Dus wanneer is een pay-off nou goed? De belangrijkste basiskenmerken van een pay-off is dat deze uniek en onderscheidend is. Maar er is meer nodig om ervoor te zorgen dat jij met jouw bedrijf top-of-mind awareness creëert bij je doelgroep. Een goede pay-off:

  • Zegt wat je doet
  • Zegt waarin jij je onderscheidt
  • Bevat een unieke belofte
  • Is kort maar krachtig
  • Is origineel
  • Is positief
  • Is begrijpelijk voor je doelgroep
  • Is gericht aan je doelgroep

Hoe creëer je een unieke en ijzersterke pay-off?

Bovenstaande punten kunnen dienen als checklist nadat je de pay-off hebt opgesteld of een aantal opties wilt vergelijken. Maar voor je begint, is het belangrijk om aan een aantal dingen te denken. Hieronder staan een aantal belangrijke tips voor het opstellen van een unieke en ijzersterke pay-off:

1. Vertel wat je doet en waar je voor staat

Ten eerste is het belangrijk om duidelijk te maken waar jouw merk voor staat of wat je precies doet met je product. Je kunt twee mooi klinkende Engelse woorden achter elkaar plakken, maar de kans is klein dat je doelgroep dan weet waar je voor staat.

2. Geef een unieke belofte

Geef aan waarmee je ervoor wilt zorgen dat je doelgroep jouw product of merk kiest. Een unieke belofte trekt mensen aan, maakt mensen nieuwsgierig en blijft beter hangen. Het is ook een zin die bij je past. Maak het dus uniek, maar blijf geloofwaardig.

3. Betrek je stakeholders erbij

Op een unieke en originele manier vertellen waar je voor staat en welke belofte je doet, is niet altijd makkelijk. Door interne en externe stakeholders zoals werknemers en klanten te betrekken bij het opstellen van je pay-off, kom je erachter wat je kernwaarden zijn en hoe anderen jouw bedrijf zien.

4. Wees helder en positief

Je wilt dat je met je pay-off op de juiste manier blijft hangen in het hoofd van de consument. Zorg er dus voor dat je boodschap helder is en dat je doelgroep de boodschap in één keer begrijpt. Wees daarnaast positief en creëer een goed gevoel, dit werkt beter dan een hol verhaal.

5. Wees verrassend en tijdloos

Over het algemeen hebben mensen de neiging om verrassende dingen beter te onthouden en soms zelfs te delen met elkaar. Zorg daarnaast voor een tijdloze slogan die minimaal een aantal jaren meegaat.

Wat zijn valkuilen?

Wanneer is een pay-off slecht en zul je zeker niet het gewenste resultaat behalen? De belangrijkste valkuilen zijn:

  • Een onsamenhangende pay-off: Als je slogan niet goed samenhangt of nergens op slaat, zal hij niet worden opgepikt.
  • Een irrelevante pay-off: Ook als je slogan niet relevant is voor je merk of product zal je niet goed blijven hangen bij je doelgroep
  • Een pay-off die te mooi is om waar te zijn: In essentie doe je een belofte aan je klant. Als je pay-off erg aantrekkelijk klinkt, maar je stelt je klanten teleur, zal je pay-off niet meer geloofwaardig zijn.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek