Places logo
Menu

Een concurrentieanalyse uitvoeren? Kies een van deze modellen!

Een concurrentieanalyse uitvoeren? Kies een van deze modellen!

Goede kennis van ontwikkelingen op de markt en de manier waarop uw concurrenten daarin opereren is onmisbaar om uw concurrentie een stap voor te zijn. Maar hoe doet u dat? Een concurrentieanalyse kan u helpen meer inzicht te verkrijgen in de rol van uw profuct of dienst in de markt. Het per concurrent in kaart brengen van de sterke en zwakke kanten stelt u in staat de eigen marktpositie beter vast te stellen en indien nodig bij te sturen. Een concurrentieanalyse bestaat uit twee delen, de concurrentenanalyse en de mate van concurrentie binnen de bedrijfstak. Er zijn verschillende modellen ontwikkeld om een concurrentieanalyse uit te voeren. Places zet ze voor u op een rijtje.

Vijfkrachtenmodel van Porter

Het vijfkrachtenmodel van Porter is het meest bekende model om de mate van concurrentie binnen de bedrijfstak mee te analyseren. Volgens het vijf krachten model van de Amerikaanse Michael Porter hangt de aard en mate van concurrentie in een bepaalde branche af van de volgende vijf krachten:
1. Bedreiging van nieuwe toetreders;
2. Onderhandelingspositie van afnemers;
3. Onderhandelingspositie van leveranciers;
4. Bedreiging van subsitutie producten (eventueel);
5. Manoeuvres onder huidige deelnemers in de branche.

Social Media Concurrentie Model

Aangezien sociale media tegenwoordig steeds belangrijker worden, is er ook een Social Media Concurrentie Model. Het model bestaat uit negen assen, waarbij iedere as een andere activiteit vertegenwoordigt. De eerste stap is een self-assessment, die gebruikt wordt als nulmeting. Concurrenten worden vervolgens ingedeeld op de betreffende as. De volgende assen komen aan bod:
1. Kwaliteit van de content;
2. Berekenen van de betrokkenheid van de doelgroep (engagement);
3. Activiteit van organisaties op social media;
4. Grootte van het bereik;
5. Aantal interne conversaties;
6. Sentiment van de interne conversaties;
7. Aantal externe conversaties;
8. Sentiment van de externe conversaties;
9. Conversatiemanagement.

Concurrentenanalyse

De concurrentenanalyse wordt met name gebruikt om de externe omgeving van een onderneming in kaart te brengen. Hierbij worden individuele concurrenten geanalyseerd. De concurrentenanalyse bestaat uit:
1. Opsomming eigen portfolio;
2. Identificeren van concurrentie;
3. Keuze van de concurrenten;
4. Onderzoek de doelstellingen en de strategie;
5. Succesbepalende factoren in de markt;
6. Sterkte-zwakte analyse concurrenten;
7. Beschrijf de verwachting van de toekomst;
8. Beschrijf de belangrijkste bevindingen.

Blijf uw concurrenten voor met een Places bedrijfsvermelding

Maak een account aan op Places om gratis de vindbaarheid van uw bedrijf te vergroten! Daarmee bent u gratis vindbaar op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com en zo bereikt u 6,6 miljoen potentiële klanten per maand. Ruim 120.000 bedrijven gingen u al voor.

Heeft u vragen over adverteren via Places? Places adviseert u graag vrijblijvend over de mogelijkheden om extra op te vallen met uw bedrijf. Bel naar 024-8200617, wij helpen u graag verder!

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!