Menu

Detailhandelaren schrikken van winstwaarschuwing Britse online retailer ASOS



Retail

Hoewel online winkels de laatste jaren snel groeiden, blijkt nu dat kledingwebwinkels niet bestendig zijn tegen problemen. Koersen van grote ketens staan in de min, zoals Zalando met -15%, Britse branchegenoten Boohoo met -12% en Next met -4%. De online retailers hadden het al langer lastig, maar de koersen reageren ook op het slechte nieuws dat Britse online retailer ASOS maandagochtend in de wereld stuurde. ASOS liet weten de verwachte omzetgroei van 20 tot 25% in het boekjaar tot augustus 2018 bij te stellen naar 15%. Met dit bericht heeft de beursnotering van ASOS een duikvlucht gemaakt met maar liefst 40%.

Fragiel consumentenvertrouwen

Topman Nick Beighton van ASOS liet weten dat hij nog nooit eerder heeft gezien dat winkeliers zulke hoge kortingen moesten geven. Beighton verklaarde in een conference call met analisten dat het consumentenvertrouwen fragiel lijkt. De winstwaarschuwing van ASOS heeft tot veel onrust geleid onder detailhandelaren. ASOS had het niet alleen in het Verenigd Koninkrijk moeilijker dan verwacht. In Duitsland en Frankrijk waren de omstandigheden volgens het bedrijf ook 'significant uitdagender geworden'.

Online of offline

Het is niet duidelijk of het merendeel van de retailbestedingen ooit online plaats zal gaan vinden. Het aandeel vliegt al jaren alle kanten op. De daling in koerswaarde van grote online detailhandelaren toont aan dat het nog steeds niet duidelijk is. Als prijzen en bezorgkosten in de toekomst gaan stijgen kan het als gevolg hebben dat mensen minder gaan bestellen op het internet. Ook kan het zijn dat e-commerce geen duurzaam verdienmodel biedt en dat daarom veel online aanbieders er mee ophouden. Hoewel het gemak van online retail groot is, is de beleving en het sociale aspect van fysieke winkels niet te evenaren.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek