Menu

Achmea schaft beoordelingsgesprekken af

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Strategie

Achmea schaft beoordelingsgesprekken af

Het beoordelingsgesprek zou demotiverend werken

Per 1 januari 2019 schaft verzekeraar Achmea het beoordelingssysteem voor de 12.000 medewerkers af. Daarmee komt er een einde aan het jaarlijkse functioneringsgesprek. Achmea is niet het eerste bedrijf dat het functioneringsgesprek in de ban doet. Microsoft en IBM gingen hen voor. Waarom hechten deze bedrijven steeds minder waarde aan het beoordelingssysteem?

Demotiverend

Het 'oude' beoordelingssysteem werkt volgens Achmea demotiverend. In principe leg je mensen langs een gemiddelde meetlat, waarbij de uitkomst meestal leidt tot ontevredenheid. Veel werknemers vinden namelijk dat ze beter presteren dan gemiddeld. Daarnaast bleek uit onderzoek van arbeidspsycholoog Kilian Wawoe van de Vrije Universiteit Amsterdam dat beoordelingsgesprekken minstens een miljard euro kosten en niets dan frustratie opleveren.

Op dit moment heeft Achmea nog een jaarlijks plannings-, voortgangs- en beoordelingsgesprek. de leidinggevende moet daarbij de medewerker aan het einde van het jaar beoordelen met een cijfer tussen de 1 en 5. Op basis van dat cijfer krijgt de werknemers opslag of niet.

Geen standaard meer

Hoe de feedback vanaf volgend jaar gegeven gaat worden, ligt in handen van de leidinggevenden van teams. Medewerkers maken dan zelf met hun leidinggevende afspraken om over hun prestaties, resultaten en ontwikkeling te praten. Er wordt dus geen standaard meer voorgeschreven, maar feedback wordt een logisch onderdeel van het werk, op momenten dat het schikt.

Foto: Bigstock

Reacties



Even geduld alstublieft...