Menu

Het bedenken van een goede slogan



Het bedenken van een goede slogan

Radio Veronica heeft afgelopen woensdag 16 oktober de prijs voor de Slechtste Slogan van Nederland 2013 uitgereikt aan Schadebedrijf Joustra ('een deuk van heb ik Joustra'). Aanleiding genoeg voor Telefoonboek om u een paar tips te geven over wat wèl een goede slogan is.

Slechtste Slogan 2013

Radio Veronica ging op zoek naar de Slechtste Slogan van 2013. De verkiezing is opgezet met een knipoog naar de vele bedrijven die opmerkelijke slogans naast hun bedrijfsnaam hebben staan. Luisteraars van Radio Veronica konden hun stem uitbrengen en winnaar schadebedrijf Joustra is woensdagmorgen live in de uitzending overvallen met de dubieuze verdiende titel. De top drie werd aangevuld met bakkerij Dam: 'He! Cake je naar mijn gebak?' en loodgietersbedrijf Ad van den Elshout: 'lekt er wat, bel dan Ad'.

Goede slogans

Een goede slogan, ook wel pay-off genoemd, geeft in één zin weer waar uw MKB-bedrijf voor staat. Een goede slogan helpt klanten uw merknaam en uw bedrijfskenmerken onthouden, een geheugensteuntje. Slogans roepen associaties op bij mensen en met een slogan kunt u die associaties beïnvloeden. Er zijn een aantal kenmerken waar u rekening mee kunt houden met het verzinnen van een slogan. Bedenk vooraf aan het brainstormen over een slogan waar uw bedrijf voor staat, en hoe u wil dat mensen denken over uw bedrijf. Wat zijn uw sterke kenmerken, wat onderscheidt uw bedrijf van uw concurrentie. Daarnaast kunt u ervoor kiezen om uw bedrijfsnaam in de slogan te vermelden. Let er hierbij op dat het niet cliché klinkt. Zet uw publiek aan het denken bij het zien van uw slogan. Let erop dat uw slogan niet te lang is. Ten eerste leidt dat af van uw boodschap en kunnen mensen in de war raken bij het lezen van uw slogan. Daarnaast zult u merken dat vanuit praktisch oogpunt een lange zin op flyers, posters, omslagfoto's en logo's er niet mooi uitziet en het vaak goed past. Een goede slogan blijft goed in het geheugen hangen. Bij wijze van spreken zou de lezer bij het zien van uw logo de slogan erbij moeten kunnen denken. Als voorbeeld kunt u denken aan 'Echt Hema', 'Heerlijk, helder, Heineken', 'Kruidvat, steeds verassend altijd voordelig', 'Opel: Wir leben auto's' en 'Even Apeldoorn bellen'. Een goede slogan blijft hangen en maakt nieuwsgierig. Maak uw slogan echter niet te dwingend, dit bewerkstelligt het averechtse effect bij uw klanten. Bovendien is het gebruiken van websites die snel een slogan voor u in elkaar zetten, zoals Gratisslogans.nl ook geen goede optie. Maak uw slogan persoonlijk, origineel, doordacht en ben niet bang van tijd tot tijd een nieuwe te lanceren, uw bedrijf staat immers ook niet stil. Veel succes!


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek