Menu

Is Facebook een vervanger van uw website?



Is Facebook een vervanger van uw website?

Social media zoals Facebook maken een belangrijk deel uit van het leven van de gemiddelde Nederlander, zo blijkt uit onderzoek. Daar zoeken uw klanten naar informatie die bij hen past. Mede daarom kiezen veel ondernemers tegenwoordig voor een Facebook pagina in plaats van een traditionele website. Zo zijn ze zichtbaar op de plek waar hun klanten veel tijd doorbrengen. Maar is Facebook een goede vervanger van een echte website? Places.nl zoekt het voor u uit. Een Facebook pagina lijkt in veel opzichten op een website. Ook daar kunnen ondernemers informatie over hun bedrijf presenteren. Bijvoorbeeld informatie over producten, diensten, nieuws en evenementen. En evenals een website is ook een Facebook pagina gemakkelijk te vinden als er een specifieke URL is ingesteld, denk aan www.facebook.com/telefoonboek. Het is echter de vraag of een website wel volledig vervangen kan worden door een Facebook pagina, omdat ze meerdere punten van elkaar verschillen. In deze blog worden daarom enkele voor- en nadelen van een Facebook pagina ten opzichte van de traditionele website besproken.

De voordelen van een Facebook pagina

1. Gebruiksvriendelijkheid

Een Facebookpagina is gebruiksvriendelijk voor zowel bedrijfseigenaar als bezoeker. De gebruikseigenaar kan gratis gebruik maken van Facebook. Kosten voor site-ontwerp, hosting en andere onderhoudskosten zijn dus niet aan de orde. U kunt een Facebook pagina gemakkelijk zelf inrichten en als deze eenmaal staat is het eenvoudig om berichten te plaatsen. Een website zit vaak wat complexer in elkaar en bevat verschillende pagina's. Ook voor het aanpassen van de inhoud van de website is soms enige technische kennis nodig. Daarnaast kan gebruik van bijvoorbeeld vele afbeeldingen, lettertypes en kleuren ten koste gaan van het gebruiksgemakvan de bezoeker. Veel bezoekers brengen dagelijks tijd door op Facebook en zijn daarom gewend aan het design. Zij weten hoe Facebook werkt en hebben geen last van het gebruiksongemak dat een website met zich mee kan brengen. Uw Facebook pagina voelt dus direct vertrouwd aan en de bezoekers weten uw informatie en foto's te vinden.

2. Interactiviteit

Een Facebook pagina is oorspronkelijk niet bedoeld als bedrijfspagina. Maar Facebook biedt wel unieke mogelijkheden voor bedrijven, zoals interactie. Het is via een website lastiger om een dialoog aan te gaan met klanten, omdat een website vaak voornamelijk gericht is op het geven van informatie. Op Facebook wordt het reageren op berichten juist gestimuleerd. Facebook is daarmee een interactief medium waarmee makkelijker met klanten te communiceren valt dan via een statische website. De internationale koffie- en broodjesfirma Dunkin' Donuts is een voorbeeld van een bedrijf dat Facebook actief inzet om interactie met klanten te stimuleren. Door niet alleen te informeren, maar hun klanten ook vragen te stellen, stimuleren zij reacties op berichten. hierdoor creëren ze meer betrokkenheid van de klanten.

Dunkin' Donuts - facebook

Een ander voorbeeld van een bedrijf dat op Facebook actief de dialoog met consumenten aangaat, is KLM. Zij zijn actief op Facebook en dat in tien talen: Nederlands, Engels, Italiaans, Spaans, Duits, Portugees, Japans, Noorweegs, Russisch en Frans. Zij gebruiken hun Facebook pagina voornamelijk om interactief op klachten in te gaan en deze snel af te handelen.

klm-facebook

3. Specifieke doelgroep

Via Facebook is het ook mogelijk om een specifieke doelgroep te benaderen. Hebben personen uw pagina eenmaal geliked, dan krijgen zij in hun eigen nieuwsoverzicht berichten te zien die u plaatst. Zo kunt u dus met (potentiële) klanten communiceren zonder dat zij hiervoor speciaal naar uw website gaan. Zij hoeven zelf geen extra handelingen te doen en worden toch van uw onderneming op de hoogte gehouden. Daarnaast biedt Facebook mogelijkheden tot adverteren voor een specifieke doelgroep.

De nadelen van een Facebook pagina

Het gebruik van een Facebook pagina wordt niet beperkt tot alleen voordelen. Enkele nadelen van een Facebook pagina ten opzichte van een website zijn:

1. Beperkte vormgevingsmogelijkheden

Maakt u gebruik van Facebook, dan heeft u beperkte mogelijkheden om uw pagina weer te geven in uw huisstijl. Op Facebook wordt u in het uiten van uw huisstijl namelijk beperkt tot het plaatsen van een profielfoto, omslagfoto en foto's in berichten. Een website heeft dus meer lay-out mogelijkheden waarmee u uw webpagina van andere bedrijven kunt onderscheiden.

2. Trendgevoelig medium

Hyves was ooit de populairste social media site van Nederland, maar de tijden veranderen. In een tijdbestek van een aantal jaar is het aantal gebruikers drastisch gedaald. In 2013 werd zelfs besloten om de sociale netwerksite op te heffen. Ook Facebook kan iets soortgelijks overkomen. Dit betekent voor u als ondernemer dat u uw bedrijfsinformatie eens in de zoveel tijd moet verplaatsen en dat uw weer een nieuw netwerk van klanten op moet bouwen. Traditionele websites lijken beter tegen dit soort internettrends bestand te zijn.

3. Geen volledige controle

Ook heeft u met een Facebook pagina niet de volledige controle: Facebook bepaalt namelijk wat uw klanten zien. Bij de gemiddelde gebruiker zijn er dagelijks ongeveer 1500 berichten die in de overzichtspagina kunnen komen te staan. Dat is veel te veel om te bekijken, dus filtert Facebook de belangrijkste berichten eruit zodat uiteindelijk 20% van de berichten getoond wordt. Dat betekent dat niet iedereen automatisch alles ziet wat u aan berichten plaatst.

4. Beperkte webwinkel mogelijkheden

Het is sinds kort ook mogelijk om op Facebook een webshop te integreren. Met behulp van applicaties richt u uw webshop in en regelt u het online betalingsverkeer. Dit kan een tijdrovende klus zijn, die slechts gedeeltelijk de moeite waard is. Bent u met uw onderneming namelijk alleen op Facebook te bereiken, dan sluit u, afhankelijk van uw instellingen, bezoekers zonder een Facebookprofiel buiten. In veel gevallen kunnen zij niet van alle functionaliteiten gebruik maken. Bovendien leent Facebook zich niet goed voor het weergeven van brochures. Zodra u over een uitgebreid assortiment beschikt, is een website al snel de betere optie.

website-vs-facebook

Gebruik uw Facebookpagina als aanvulling op uw website

Experts geven aan dat Facebook zeker kansen biedt voor ondernemers, gezien de vele klanten die zich op het social medium bevinden. Toch raden zij het volledig vervangen van de traditionele website door een Facebook pagina af. Facebook werkt namelijk met een eigen beleid dat de afgelopen jaren regelmatig aan veranderingen onderhevig is geweest. Voor u betekent dit dat dit grote gevolgen kan hebben als u alleen van dit netwerk afhankelijk bent. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat na een beleidswijziging er minder berichten in het nieuwsoverzicht van uw bezoekers worden weergegeven, of dat Facebook het advertentiebeleid aanpast waardoor uw volgers ook advertenties van uw concurrent te zien krijgen. Daarnaast moet u rekening houden met de Reclamecode Social Media die in Nederland bindend is voor alle bedrijven die social media inzetten om hun product of dienst te promoten. Kort samengevat is een Facebookpagina dus handig, maar wegen de voordelen niet op tegen de nadelen als u zich exclusief op Facebook zou richten. U kunt uw website daarom beter als stabiele thuisbasis beschouwen en met behulp van aanvullende social media kanalen extra bezoekers naar uw webpagina trekken. Tips om dat te doen vindt u hier. Aan de hand van bovenstaande tips kunt ook besluiten om een website op te richten. Dat hoeft helemaal niet duur en moeilijk te zijn. Is dat eenmaal gelukt, vergeet dan niet om uw website te promoten! Zichtbaarheid en vindbaarheid zijn van groot belang, zeker als u net start met uw onderneming. Met een advertentie op maat op Telefoonboek.nl promoot u uw website en trekt u meer klanten via internet. Meld uw bedrijf dus nu gratis aan op Places.nl! Meer informatie? Lees deze blog of bel dan naar 024 3555 299, wij helpen u graag.

Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek