Menu

Virale campagnes op social media



Virale campagnes op social media

Misschien herinnert u zich de reclame van Ikea nog waarin de Zweedse meubelgigant Apple op de hak neemt. In dit filmpje introduceert Ikea de nieuwe catalogus en de voordelen ervan, op de manier zoals Apple dat altijd doet wanneer er een nieuw product gelanceerd wordt. Dit soort virale campagnes zijn een ontzettend slimme marketingtechniek die vaker en vaker gebruikt wordt door vooral grote ondernemingen. In deze blog leest u meer over virale campagnes en de effectiviteit ervan.

Virale campagnes

De consument van tegenwoordig spendeert steeds meer tijd op internet, waaronder ook sociale media. Marketeers spelen hier slim op in door overal advertenties, banners, plaatjes met verborgen links en gesponsorde filmpjes te laten verschijnen. Virale marketingcommunicatie is een relatief nieuwe techniek die de mogelijkheden van het internet gebruikt om de bekendheid van een merk of bedrijf te vergroten. In die zin lijkt het dus op mond-tot-mondreclame die versterkt wordt door het internet. Hierdoor kan op een snelle en goedkope wijze een groot aantal mensen bereikt worden. Uit onderzoek blijkt dat er minder reclamevermijdingsgedrag optreedt bij virale campagnes, dan bij bijvoorbeeld tv-commercials, wat betekent dat mensen het zelfs leuk vinden om naar dit soort reclames te kijken.

Consument als marketeer

Bedrijven en organisaties die een virale campagne opzetten hopen dat consumenten de campagne zelf zullen verspreiden. Dit kan op verschillende manieren, zoals het delen van filmpjes via Facebook, Twitter, het doorsturen van een link via e-mail met vrienden, collega's familieleden en dergelijken. Er blijken wel een aantal voorwaarden te zijn voor succes:

1. De afzender is een bekende

Mensen zijn eerder geneigd een filmpje via social media door te sturen of te delen wanneer ze weten van wie het filmpje af komt. Wanneer een filmpje via Facebook door één van uw vrienden gedeeld wordt, is aan deze eis natuurlijk al voldaan.

2. Professioneel amateurisme

In de term 'professioneel amateurisme' zit een duidelijke paradox. Hiermee wordt bedoeld dat filmpjes amateuristisch lijken te zijn, bijvoorbeeld doordat ze gemaakt zijn met een smartphone of simpel digitaal cameraatje, terwijl er eigenlijk een doordachte marketingstrategie achter zit. Een schijnbaar 'home made video' is effectiever dan een professioneel ogende virale campagne. Hoe amateuristischer, des te minder snel mensen geneigd zijn te denken dat het een reclame is die je probeert te overtuigen tot aankopen.

3. Entertainende inhoud

Uit onderzoek blijkt dat mensen virale campagnes vooral verspreiden wanneer ze het vermakelijk vonden. Daarnaast worden filmpjes met een humoristische en verrassende inhoud ook vaak gedeeld en verspreid, in tegenstelling tot seksueel getinte of shockerende filmpjes. De inhoud speelt dus een grote rol in de keuze of een consument geneigd is een filmpje te delen of niet. Het gebruik van virale campagnes lijkt een goede strategie om reclamevermijding tegen te gaan en de consument in te zetten om reclames zelf te verspreiden via social media. Echter zitten er ook wat kanttekeningen aan. Zo lijken tv-commercials beter te zijn in het overtuigen van mensen om een bepaald product, bepaald merk of dienst aan te schaffen. Daarnaast kan het zo zijn dat een virale campagne misschien teveel grappige elementen bevat, waardoor de inhoud vergeten wordt. Hierdoor wordt het beoogde doel gemist: een positief gevoel opwekken bij de consument, voor een bepaald merk of bedrijf. Het vinden van een balans tussen een grappige en vermakelijke inhoud en tegelijkertijd het beoogde doel in gedachten houden is dus van cruciaal belang. Meer interessante blogs lezen over mkb-gerelateerde onderwerpen? Houd dan de Places blogpagina in de gaten!


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek