Menu

Vertel het verhaal van uw bedrijf met Instagram



Vertel het verhaal van uw bedrijf met Instagram

Veel Nederlanders komen dagelijks in aanraking met Facebook, Twitter en LinkedIn. Een social media kanaal dat op het eerste gezicht minder lijkt mee te tellen maar juist steeds populairder wordt, is Instagram. De hoeveelheid gebruikers maakt Instagram ook zakelijk interessant. Lees in deze blog de mogelijkheden van Instagram uw bedrijf.

Instagram, wat is het?

Instagram is een applicatie voor smartphones waarbij je foto's en video's kunt maken, bewerken en delen met volgers via andere social media kanalen. De applicatie onderscheidt zich van andere netwerksites zoals Twitter, Facebook, Flickr en Pinterest door op basis van het plaatsen en delen van foto's een sociaal netwerk te vormen. Daarnaast biedt Instagram filters met verschillende effecten om foto's te bewerken en daarmee opvallender te maken. Instagram is in 2012 overgenomen door Facebook en heeft inmiddels meer dan 150 miljoen gebruikers. De applicatie lijkt vanwege het visuele aspect op Pinterest, maar biedt net als Facebook en Twitter ook de mogelijkheid om hashtags te plaatsen, foto's te liken en andere gebruikers te volgen. Een hashtag is een label dat u bij foto's en video's kunt plaatsen om aan te geven dat ze bij een bepaald onderwerp - bijvoorbeeld een bedrijf - horen. Met behulp van de zoekfunctie kan op dat onderwerp worden gezocht en worden alle foto's en video's met het betreffende onderwerp opgesomd. Daarnaast is geotaggen mogelijk, hiermee wordt de locatie waar de foto gemaakt is zichtbaar.

Instagram als marketingtool

Het doel van Instagram is dat gebruikers uw foto's delen en uw bedrijf volgen. Door de vele gebruikers van Instagram kunt u uw bedrijf op een visuele manier uitbreiden en daarmee een grote groep mensen bereiken. Door het delen van beelden kunt u het verhaal van uw bedrijf vertellen. Een foto zegt immers meer dan duizend woorden en kan uw eigen huisstijl en bedrijfsidentiteit uitstralen, waardoor u een beter imago creëert. Gebruikers die uw bedrijf volgen op Instagram tonen betrokkenheid. Het is dus belangrijk om goed te kijken en te luisteren naar uw volgers en daarop met professionele foto's in te spelen. Door de talloze fotobewerkingsmogelijkheden kunt u uw beelden nét dat beetje exclusiviteit geven.

Foto's bewerken

Nadat u met de Instagram applicatie een foto heeft gemaakt, kunt u met een van de effectfilters de foto oplichten of donkerder maken. Daarnaast is het mogelijk om een rand aan de foto toe te voegen, de foto te draaien en de scherpte van de foto aan te passen. Zo kunnen foto's worden omgetoverd tot indrukwekkende beelden. Vervolgens kan er eventueel een beschrijving worden toegevoegd en wordt de afbeelding geplaatst.

Actieve bedrijven op Instagram

Een voorbeeld van een bedrijf dat Instagram inzet voor marketingdoeleinden is Starbucks. Dit bedrijf gebruikt Instagram om betrokkenheid en naamsbekendheid te creëren. Zo heeft het bedrijf haar nieuwe logo op basis van de reacties van volgers getest en krijgen volgers regelmatig een kijkje achter de schermen met foto's van het productieproces.Door productiefoto's te delen laat Starbucks alles van zichzelf zien en onderscheidt het bedrijf zich door zichzelf toegankelijk te maken voor het publiek. Ook het modemerk Levi's Brazilië maakt gebruik van gratis adverteren via Instagram. Regelmatig deelt dit bedrijf productieafbeeldingen, toekomstige productreleases en beelden van mensen die bij het merk passen te delen.

Maak ook gebruik van Instagram

Nog weinig bedrijven zijn actief op Instagram, terwijl dit social media kanaal ook voor uw bedrijf veel kansen biedt. Voordat Instagram kan worden ingezet als marketingtool moet echter eerst duidelijk zijn welk verhaal uw bedrijf wil vertellen aan uw doelgroep. Beelden roepen een gevoel op dat meteen goed moet zijn. Dat gevoel wordt namelijk aan de identiteit van een bedrijf gekoppeld. Verkoopt u bijvoorbeeld unieke kleding? Laat dan het proces zien waarin de kleding wordt uitgezocht. Denk aan foto's waarop zichtbaar wordt waar de kleding vandaan komt en hoe deze wordt geselecteerd. Als uw product of bedrijf niet erg fotogeniek is, is het beter om voor een bepaalde stijl te kiezen die bij uw product past. Zo hanteert het merk Red Bull bijvoorbeeld het thema extreme sporten. Dit thema voert Red Bull door op Instagram door foto's van o.a. bungeejumpers en klifduikers te delen.

De foto's die gebruikers van Instagram plaatsen in combinatie met een hashtag van uw product vormen al een stijl op zich. Deze feedback kunt u als bedrijf meenemen in het stijlontwerp. Plaats foto's van dingen die mensen nog nooit van uw bedrijf hebben gezien. Wees origineel, herkenbaar en consistent in het soort onderwerpen, de vorm en de kwaliteit van foto's die u deelt, zodat mensen weten waarom ze uw bedrijf volgen.

Online presentatie

Als startende ondernemer is het belangrijk dat uw bedrijf een goede online presentatie heeft. Op die manier komt uw bedrijf namelijk betrouwbaar en professioneel over wat zorgt voor een goede indruk bij uw potentiële klanten. Instagram kan uw bedrijf hierbij ondersteuning bieden. Ook via Places.nl kunt u ervoor zorgen dat uw bedrijf een goede online presentatie heeft. Places.nl biedt u de mogelijkheid om uw bedrijfsvermelding op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com gratis te beheren. Hierbij kunt u ook kiezen voor een uitgebreide bedrijfsvermelding, waarbij u een onbeperkt aantal foto's kunt toevoegen. En door zoveel mogelijk informatie over uw bedrijf op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com te plaatsen, maakt u uw bedrijf ook nog eens beter online vindbaar! Heeft u uw bedrijfsvermelding nog niet in beheer? Ga dan naar Places.nl en maak uw eigen account aan.

Meld je aan!

Kunt u niet wachten om het verhaal van uw bedrijf openbaar te maken? Start met Instagram! Klik hier om een account aan te maken.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek