Menu

Uw bedrijf en Twitter: Do's and Don'ts



Uw bedrijf en Twitter: Do's and Don'ts

U heeft een Twitter-account voor uw bedrijf en weet niet goed hoe u deze het beste kunt inzetten. Logisch, want Twitter is en blijft een lastig social media kanaal. Op Twitter kunt u het namelijk helemaal maken door uw bedrijf op de juiste wijze te profileren. Maar een kleine misstap kan er al voor zorgen dat uw bedrijf op Twitter tot weinig succes leidt. Als ondernemer heeft u dit allemaal zelf in de hand en daar kunnen deze do's & don'ts u goed bij helpen.

Do's voor uw bedrijf op Twitter

1. Make it personal, maar niet TOO personal

Bij het plaatsen van tweets is het belangrijk dat u als bedrijf uitblinkt in uw diensten en opvalt. Door gebruik te maken van technieken, berichten, blogs of foto's die 'out of the box' zijn blijven mensen zich uw bedrijf herinneren. Hiervoor kunt u de 'bio' gebruiken: het korte zinnetje onder uw naam op twitter. Zet hier een interessante zin neer die blijft hangen. Ook het toevoegen van foto's en filmpjes aan uw berichten heeft succes, dit houdt tweets levendig! Denk er hierbij wel aan dat tweeten niet té persoonlijk wordt. Zakelijkheid en professionaliteit in tweets zijn hierbij ontzettend belangrijk. Volgers van uw bedrijf willen weten wat er speelt rondom uw bedrijf, niet uw privéleven. Gebruik uw zakelijke Twitteraccount dan ook niet als persoonlijk Twitter-account.

2. 'Keywords' is the keyword

Let goed op wat er speelt bij uw klanten. Zoek naar keywords op Twitter die verband hebben met uw bedrijf, merk of branche. Door hierop te reageren komen klanten die dit lezen vaak ook weer bij u terecht. Dit betekent nog meer volgers dus ook nog meer klanten. Deze techniek kunt u ook gebruiken bij een concurrerend bedrijf of merk. Door te reageren op vragen die mensen aan uw concurrent stellen, haalt u zelf als bedrijf weer klanten binnen.

3. (T)weet wie u bent

Zorg ervoor dat uw volgers en klanten meteen weten waar ze aan toe zijn bij het bezoeken van het Twitterprofiel van uw bedrijf. Uw Twitter-account is tevens het visitekaartje van uw bedrijf. Door het bedrijfslogo als profielfoto te gebruiken weten klanten meteen dat ze met een betrouwbaar en erkend bedrijf te maken hebben. Gebruik ook een herkenbare achtergrond zoals bijvoorbeeld XS4all gedaan heeft. Door niet te veel tekst maar vooral duidelijke tekst te plaatsen weten klanten meteen waar ze aan toe zijn. Ook plaatjes kunnen hierbij helpend zijn.

4.Verken uw doelgroep

Het is goed om als bedrijf uw klanten te kennen. Komt uw bedrijf veelal onder de aandacht bij de jonge doelgroep die veel gebruik maakt van social media? Zijn uw volgers veelal gezellige huisvrouwen, actieve ondernemers of jonge gezinnen? Verdiep u dan als bedrijf in wat zij nodig hebben. U kunt hier door middel van Twitter goed op inspelen. Dit is tevens een manier om uw klanten te leren kennen. Plaats Tweets en posts die interessant zijn voor uw doelgroep zoals hier bijvoorbeeld te zien is.

5. Less is more.

U heeft als bedrijf liever duidelijkheid dan onzinverhalen en zo denken uw klanten ook. Bij het plaatsen van tweets is het belangrijk dat u als bedrijf duidelijk bent en relevante informatie plaatst. Hierbij geldt liever weinig post met toegevoegde waarde, dan veel posts die niets toevoegen. Klanten zullen merken dat uw bedrijf interessante informatie te melden heeft wat tevens de betrouwbaarheid van uw bedrijf vergroot.

twitter-best-practices

Dont's voor uw bedrijf op Twitter

1. Klanten laten wachten

We zijn allemaal druk in Nederland en houden niet van wachten. Of dat nu in de rij voor de kassa van de supermarkt is of op een reactie op een tweet die verstuurd is. Voor u als bedrijf is het belangrijk om actief te reageren op Twitter, zodat u het contact met uw klanten onderhoudt en uw bedrijf telkens opnieuw onder de aandacht brengt. Let hierbij wel op: uw klanten kunnen ook 'over-tweet' raken. Wanneer u teveel berichten of reclame stuurt is de 'unfollow' button al snel dichtbij. Een balans tussen informatie toezenden en reageren op volgers is dan ook een tip van Telefoonboek.Een handig hulpmiddel hierbij is de app van Tweetdeck of een pakket van Hootsuite, waarmee u al uw tweets en updates in de sociale netwerken kunt beheren.

2. Auto-tweeten

De gebruikers en volgers van een interactief sociaal netwerk als Twitter zijn al snel uitgevolgd wanneer zij automatische tweets terugkrijgen. Wat wel bij e-mail kan en mag, wordt niet getolereerd op Twitter. Klanten willen graag een persoonlijke kant van het bedrijf zien, dit wekt vertrouwen. Juist een Twitter-account kan ervoor zorgen dat u het contact warm houdt met uw klanten!

3. Tweeten achter het slotje

Als bedrijf is het belangrijk dat u betrouwbaar en transparant bent. Dit wil zeggen dat alle communicatie open verloopt. Waar u af en toe privégesprekken voert met uw privé-account laat u dit met uw bedrijfsaccount op Twitter achterwege. Ook hier gaat het weer om persoonlijk contact, vertrouwen en interactie!

4.Overhaast tweeten

Als bedrijf hebt u het natuurlijk ontzettend druk. Het bijhouden van een Twitter-account komt dan ook niet altijd op de eerste plaats. Dit is logisch en menselijk en dat begrijpen uw klanten. Het is dan ook beter om te wachten met tweeten op een moment waarop u wel tijd of inspiratie heeft. Hierdoor worden ook overhaaste en emotionele reacties op Twitter voorkomen. Desnoods tweet u even dat u het bericht gelezen heeft en hier later op terugkomt (wel ook echt doen dan!).Hierdoor blijft het twitteren voor u als bedrijf en voor uw volgers een leuke aangelegenheid.

5.Te veel terug volgen of retweeten

Ga niet onnodig terug volgen of retweeten uit beleefdheid. De tweets die klanten zien op uw profiel staan namelijk garant voor wat uw bedrijf te bieden heeft. Dit dient representatief te zijn. Het zou jammer zijn als hier veelal te vinden is dat de kat van de buurvrouw van één van uw klanten overleden is. Maar het zou fijn zijn om te kunnen tweeten dat er zojuist een nieuw product op de markt is waar al uw volgers om vragen. Weet wat er speelt en speel hierop in, luidt dan ook de tip van Telefoonboek.

De leermeesters op Twitter!

Met behulp van deze do's and dont's heeft Telefoonboek.nl er weer voor gezorgd het voor u als Twittergebruiker met uw bedrijf gemakkelijker te maken. De sleutelwoorden van goed Twittergebruik door bedrijven zijn persoonlijkheid, representativiteit, betrouwbaarheid en aansluiten bij de doelgroep. Wanneer u deze do's and dont's in uw achterhoofd houdt tijdens het bijhouden van uw Twitteraccount wordt de kans op succes voor uw bedrijf vergroot. Bent u geïnteresseerd geworden naar voorbeelden van interessant en goed Twitter-gebruik door bedrijven? Dan hebben wij verschillende leermeesters voor u op Twittergebied waar u zich door kunt laten inspireren. Wat dacht u van een stappenplan om Twitter in te zetten voor uw bedrijf? Of misschien bent u geïnteresseerd in het inzetten van een ander social media kanaal zoals Facebook? Daarnaast heeft Twitter een algemene informatiesite die u helder en duidelijk alle mogelijkheden van Twitter uitlegt. Tot slot kan ook Twittermania u goede en interessante inspiratie geven.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek