Menu

Nederlands socialmediagedrag: Facebook en Youtube meest gebruikt



Nederlands socialmediagedrag: Facebook en Youtube meest gebruikt

Newcom, een onafhankelijk marktonderzoeksbureau, heeft onderzoek gedaan naar social media gedrag in 2014. Voor u als ondernemer bij uitstek een kans om te zien of u uw communicatiepijlen goed richt. Het is het vijfde jaar op rij dat Newcom dit social media onderzoek uitvoert. Dit jaar hebben maar liefst 15.179 personen meegewerkt aan het onderzoek. Places.nl zet de belangrijkste resultaten voor u op een rijtje.

Nederlands social media gebruik

86 procent van de Nederlanders heeft een account op een social media platform. Dat betekent dat bijna 9 op de 10 Nederlanders al dan niet actief gebruik maken van social media. Binnen de leeftijdscategorie van 15-39 jaar betreft dit bijna honderd procent, en zelfs van de 80+'ers maakt 63 procent gebruik van minstens één social media platform. Kanttekening bij dit getal is dat de enquête online is afgenomen, deelnemers zijn dus wel in het bezit van een computer of ander mobiel apparaat met internetverbinding. Opvallend veel ouderen die zich op het internet begeven maken ook gebruik van social media. Richt u zich als ondernemer op deze doelgroep, dan is het wellicht verstandig om te proberen uw klanten ook via social media te bereiken. Nederlanders van 15-19 jaar maken gemiddeld van het meeste aantal social media platformen gebruik, namelijk vier. Overigens is het actieve, dagelijkse gebruik meer gestegen dan het aantal gebruikers. De totale gebruikersgroep is dus gestegen, en binnen die groep zijn meer gebruikers dagelijks actief op de platformen.

socialmedia

Facebook grootste platform: 8,9 miljoen gebruikers

Het aantal Nederlanders dat zich op Facebook bevindt betreft 8,9 miljoen, oftewel 53 procent van de Nederlandse bevolking zit op Facebook. Dit is een stijging van 13 procent ten opzichte van 2013. Het aantal actieve, dagelijkse gebruikers op Facebook is ook gestegen, namelijk met 22 procent tot 6,1 miljoen. Het aantal YouTube gebruikers is gelijk gebleven, namelijk 7,1 miljoen. Het aantal dagelijkse gebruikers is echter gestegen met 22 procent ten opzichte van 2013 tot 1,1 miljoen. Mocht u zich als bedrijf graag willen laten zien op social media, dan zijn dit twee platformen die zich daar bij uitstek voor lenen. LinkedIn en Twitter zijn beiden gestegen in het aantal gebruikers, maar gedaald in het aantal dagelijkse gebruikers ten opzichte van 2013 met respectievelijk 25 procent (tot 0,3 miljoen) en 6 procent (tot 1,5 miljoen). Het aantal Google+ gebruikers is gestegen met 65 procent. Dit is te verklaren doordat Google het afgelopen jaar de focus enorm op Google+ heeft gelegd en het aantal functies heeft uitgebreid. Eén derde van de gebruikers van Google+ is dagelijks actief, en voor particulieren én bedrijven wordt het steeds aantrekkelijker om te gebruiken.

Nieuwe platformen: Instagram grootste stijger

De nieuwe social media platformen worden in Nederland ook massaal gebruikt. Voor u als ondernemer is dit niet direct een reden om uw bedrijf op alle nieuwe platformen te lanceren. Er zijn echter een paar platformen die de moeite waard zijn om in de gaten te houden. De grootst stijgende nieuwkomers zijn:

  • Instagram een fotoservice waar gebruikers via hun telefoon mooie foto's kunnen maken, kunnen bewerken met handige fotofilters en kunnen delen met de rest van de wereld. Instagram heeft veel gebruikers, waaronder ook beroemde mensen die persoonlijke foto's delen. Hierdoor is het ook leuk om andere mensen of bedrijven te volgen op Instagram. Instagram heeft in Nederland 1,4 miljoen gebruikers waarvan 536.000 dagelijkse gebruikers, en is in 2014 ten opzichte van 2013 met 347 procent gestegen.

instagram

  • Pinterest; een digitaal prikbord. Gebruikers kunnen hun favoriete producten, kledingmerken, recepten, sneakers of andere interesses op hun prikbord prikken en delen met vrienden. Andere gebruikers kunnen dan weer prikborden leuk vinden en onderdelen van andere prikborden overnemen. Pinterest heeft in Nederland 1,1 miljoen gebruikers, waarvan 131.000 dagelijkse gebruikers.
  • Snapchat; een sociale foto applicatie waar gebruikers een foto kunnen delen met vrienden en bewerken. De foto blijft vervolgens maar een paar seconden in beeld staan, dat maakt het uitnodigend om de meest gekke afbeeldingen door te sturen. Ook kunnen gebruikers een samenvatting van de dag in foto's sturen. Snapchat wordt door experts ook getipt als het social media platform dat het succes van Facebook kan doorbreken. Snapchat verwerkt bijvoorbeeld nu al meer foto's per dag dan Facebook. Snapchat heeft in Nederland 0,7 miljoen gebruikers, waarvan 274.000 dagelijkse gebruikers.
  • FourSquare; een platform waar gebruikers locaties met elkaar kunnen delen. Binnen het platform kan er onder andere een cijfer gegeven worden aan een restaurant of kan iemand 'inchecken' op een plaats en deze delen met vrienden. Foursquare heeft in Nederland 0,3 miljoen, waarvan 78.000 dagelijkse gebruikers.

Zorgen over privacy gelijk gebleven

Dat social media een onderdeel uitmaken van het leven van de gemiddelde Nederlander kunnen we wel vaststellen. De grootte van deze rol lijkt echter af te nemen, waar deze ontwikkeling tot 2012 nog van toenemende aard was. Het vertrouwen in social media is nagenoeg gelijk gebleven. In 2013 vertrouwde 21 procent van de Nederlanders sociale media en dit is percentage lichtelijk gedaald naar 18 procent in 2014. Jongeren hebben het meest vertrouwen in social media (31 procent), maar hebben wel het meeste vertrouwen verloren ten opzichte van 2013 (-11 procent). Zes op de tien Nederlanders maakt zich nog zorgen over privacy op social media. Wat we zien is dat naarmate men ouder wordt, het vertrouwen in social media daalt. Dat is geen verrassend verschijnsel bij nieuwe technologieën. Wat wel opmerkelijk is, is dat gebruikers zich niet veel méér zorgen maken dan in 2013. Dit is vooral opvallend met betrekking tot de kwestie met persoonsgegevens in Amerika in het achterhoofd.

Aan de slag met social media

In het onderzoek komt duidelijk naar voren dat miljoenen Nederlanders zich dagelijks bezighouden met sociale media. Zorg er daarom voor dat u en uw bedrijf daar ook te vinden zijn! Bent u benieuwd naar tips over hoe u social media het beste kunt inzetten voor uw bedrijf? Places.nl heeft een aantal blogs voor u geschreven over hoe u daar als MKB'er mee aan de slag kunt gaan. Ook worden er een aantal handvaten voor specifieke platformen geboden. Bijvoorbeeld voor grootste stijger Instagram, maar ook voor Google+, Facebook, Pinteresten Twitter. Wilt u de resultaten van het onderzoek zelf ontvangen? Als ondernemer kunt u deze (gratis) aanvragen via Newcom, namelijk hier.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek