Menu

Sociale media: niet alleen rozengeur en maneschijn



Sociale media: niet alleen rozengeur en maneschijn

U zou het bijna niet geloven, want vrijwel overal wordt verteld hoe fantastisch het is om als bedrijf of ondernemer actief te zijn op sociale media. Laagdrempelige communicatie met de klant en een persoonlijke benadering zijn veelgenoemde voordelen. Het is echter belangrijk dat u zich ervan bewust bent dat het gebruik van sociale media ook valkuilen heeft, wanneer het niet goed wordt gebruikt. Places.nl zet de drie grootste valkuilen van sociale media voor u op een rijtje.

1. Sociale media is openbaar

Het openbare karakter van sociale media is zowel een kracht als een valkuil. Positieve interacties verspreiden zich snel, maar voor negatieve interacties geldt hetzelfde. Iedereen kan reageren op een negatieve ervaring die gedeeld wordt en dat is niet wat u wilt. Pas daarnaast op voor grappen. Humor kan populariteit opleveren, maar ook een groep boze klanten. Houdt het neutraal. Als u een grap maakt, laat dat dan weten door een emoticon toe te voegen. Een extra tip is om gevoelige onderwerpen, zoals politiek, seks en religie te vermijden.

2. Sociale media is niet gratis

Het aanmaken van een profiel is gratis, dat klopt. De kosten van sociale media zitten dan ook in tijd, kennis en kunde. Facebook Ads is redelijk ingewikkeld in het gebruik. Er is geen mogelijkheid om hulp te vragen met adverteren via telefoon of e-mail. Het "pushen" van advertenties, betalen voor het promoten van de advertentie, is interessant omdat uw volgers niet alle berichten te zien krijgen die u plaatst. De Facebook 'edgerank' bepaalt aan de hand van een formule hoe vaak uw bericht wordt getoond op de timeline van anderen. Al met al gaat adverteren via sociale media u dus toch wat geld kosten.

3. Sociale media is ongecontroleerd

Niemand kan sociale media besturen en dit doet denken aan een anarchie. Individuen kunnen zich gemakkelijk verenigen en anderen beïnvloeden. Mensen die kwaad willen, kunnen sociale media op verschillende manieren misbruiken. Kortom, sociale media kan ook schade opleveren.

Trap er niet in

Zorg dat u niet in de valkuilen van sociale media trapt. Eén manier om dat te voorkomen is door een sociale media-protocol op te stellen. Maak enkele medewerkers verantwoordelijk voor de sociale media: zij mogen op posts reageren. Zo krijgt u meer een lijn in de communicatie. Zorg dat deze medewerkers weten waar ze mee bezig zijn en handelen volgens uw bedrijfsprotocol. Stel daarnaast een strategie op om te voorkomen dat u teveel geld uitgeeft aan ads zonder resultaat. Als u zich bewust bent van de valkuilen van sociale media, kan het nauwelijks meer misgaan.

Val extra op met uw bedrijf

Onze laatste tip is om een bedrijfsprofiel aan te maken via Places. Zo bent u online vindbaar via internet en mobiel. Dat is 100% gratis en in twee minuten geregeld! Ruim 120.000 bedrijven gingen u al voor. Neem eens contact op met ons op het telefoonnummer 024 - 8200617. Places adviseert u graag vrijblijvend over de mogelijkheden om extra op te vallen met uw bedrijf!


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek