Menu

Pinterest: 'een foto zegt meer dan duizend woorden'



Pinterest: 'een foto zegt meer dan duizend woorden'

Pinterest is, net als Facebook en Twitter, een steeds populairder wordend social medium in Nederland. Bij Pinterest gaat het om het delen van beelden met elkaar. Pinterest is een online prikbord, waar u allerlei foto's, afbeeldingen en video's op kunt vast pinnen. U kunt vanuit uw zakelijke account prikborden creëren met daarop afbeeldingen en video's die wat over u of uw onderneming vertellen. Zo kunt u met behulp van beeldmateriaal uw doelgroep en collega's op een interactieve manier bereiken. U kunt uw interesses met hen delen, maar u kunt ook zien waar hun interesses liggen. Lees in deze blog wat de mogelijkheden op Pinterest zijn voor de ondernemer.

Uw eigen prikborden en pins

Een pin is een afbeelding of video, die u vanaf uw eigen computer upload of op het internet vindt. Een pin plaatst u op een van uw eigen prikborden. Een prikbord is een verzameling van pins die over een onderwerp gaat dat u interesseert en een link heeft met uw bedrijf. Een bakker plaatst bijvoorbeeld foto's van pepernoten en speculaas op een prikbord over Sinterklaas. Het prikbord maakt u door op 'bord maken' te klikken. Zo kunt u uiteindelijk van verschillende onderwerpen prikborden maken die bijvoorbeeld de identiteit van uw bedrijf uitstralen of de sfeer van een evenement laten zien.

U kunt ook gebruik maken van pins en prikborden van andere Pinterestgebruikers. Als u een pin ziet van een ander die u ook wilt gebruiken, klik dan op 'pin' of op de rode punaise bij de pin. Vervolgens kunt u kiezen op welk prikbord u deze pin wilt plaatsen. Als u een interessant bord tegenkomt van een ander, bijvoorbeeld omdat het foto's zijn uit dezelfde branche als uw bedrijf, kunt u dit prikbord gemakkelijk volgen door op 'volgen' te klikken. U kunt dus eigen prikborden creëren en prikborden van anderen bekijken en volgen.

Pinterest voor uw MKB

Een foto zegt meer dan duizend woorden. Vandaar dat Pinterest ook goed inzetbaar kan zijn voor uw MKB. Zo kunt u uw eigen huisstijl en bedrijfsidentiteit uitstralen op Pinterest, waardoor u een beter imago creëert. Daarnaast kunt u uw naamsbekendheid vergroten en bent u online beter vindbaar. Wat bijzonder is aan Pinterest, is dat u op een unieke manier, namelijk via afbeeldingen en video's, contact kunt zoeken met uw doelgroep en kunt bekijken wat er bij uw doelgroep leeft. Pinterest gaat immers over het delen van interessante dingen en u kunt een inspiratie vormen voor uw doelgroep door eigen prikborden te creëren. Voor sommige bedrijven werkt Pinterest beter dan voor andere bedrijven. Het merendeel van de gebruikers van Pinterest zijn jonge vrouwen. Vallen (jonge) vrouwen in uw doelgroep? Dan is het waarschijnlijk interessant voor u om voor Pinterest te kiezen. Vraagt u zich af op wat voor manier Pinterest uw bedrijf kan helpen? Ter illustratie staan hieronder een paar voorbeelden waarop Pinterest te gebruiken is voor een MKB.

Afbeelding2Pinterest: van beautysalons tot de bouw

Kappers of beautysalons kunnen prikborden maken van de sfeer in de salon, maar ook van verschillende kapsels of stijlen die de desbetreffende kapper of specialist aanspreekt. Ook is het bijvoorbeeld interessant voor hen om prikborden te volgen of te creëren met tips over kapsels of make-up. De klant kan dan tips van deze borden afhalen en het wordt duidelijk voor de klant wat de stijl van uw bedrijf is. Dit is een voorbeeld van binding met de doelgroep.

Een heel andere branche die te vinden is op Pinterest is de bouw. Het is voor een bouwbedrijf een optie om een prikbord te maken met eigen projecten. Ook is het interessant om borden te volgen die bijvoorbeeld pins bevatten over verschillende houtsoorten of een bord te creëren met voorbeelden van architectuur die het bedrijf aanspreken. Zo straalt u uit naar de klant waar uw voorkeur naar uitgaat en wat u te bieden heeft.

Afbeelding3

Ook bij een marketing- of communicatiebureau is Pinterest een interessant medium. U kunt als communicatiebureau prikborden maken of volgen om de huisstijl en de bedrijfsidentiteit uit te stralen. Daarnaast kan het interessant zijn om een portfolio op Pinterest te maken. Dan kunt u bijvoorbeeld een prikbord maken met pins die verschillende opdrachten laat zien. Een identiteit of stijl van uw bedrijf is namelijk beter te beschrijven in beelden dan in woorden. Afbeelding4Daarnaast zou u bijvoorbeeld boekentips of presentaties kunnen delen die interessant zijn voor klanten. Als laatste een voorbeeld van een patisserie op Pinterest. Een patisserie is een bedrijf dat uitstekend gebruik kan maken van Pinterest, omdat Pinterest kan fungeren als een online etalage. Zo kunt u laten zien wat u te bieden heeft als bedrijf. Ook is er op Pinterest veel inspiratie te vinden voor de mooiste creaties en lekkerste recepten die mensen wereldwijd met elkaar delen.

Leuke acties met Pinterest

Naast het contact met de doelgroep, het laten zien van een evenement, het uitstralen van de huisstijl, het uitstralen de identiteit, het verbeteren van het imago van uw bedrijf en het tonen van een portfolio, kunt u ook leuke acties voor uw doelgroep starten. In Nederland zijn er een aantal grote bedrijven die gebruik maken van Pinterest. Marketing Monday heeft onderzoekgedaan naar het gebruik van Pinterest onder de top 54 bedrijven in Nederland. De nummer 1 die uit dit onderzoek naar voren komt, is HEMA. HEMA zet Pinterest bijvoorbeeld in voor marketingcampagnes. Zo hebben zij wekelijks een wedstrijd waarin zij een afbeelding van een filiaal plaatsen als pin op Pinterest en mogen andere gebruikers raden welk filiaal dit is. Een ander voorbeeld van een marketingcampagne op Pinterest komt van het magazine Allerhande. Allerhande van Albert Heijn heeft een cupcake-contest bord gemaakt waarop gebruikers afbeeldingen en recepten van hun beste cupcakes konden plaatsen. Het winnende recept is uiteindelijk in Allerhande gepubliceerd.

Afbeelding5Ook KLM heeft wekelijks een actie in de vorm van een raadsel. Deze actie heet #DetailTuesday. Liefhebbers kunnen dan raden welk vliegtuigonderdeel op een foto wordt getoond. Op bovenstaande foto ziet u bijvoorbeeld een foto van een 'pitot tube', waar Pinterestgebruikers op kunnen reageren.

Om te beginnen met Pinterest, hoeft u alleen nog maar een account aan te maken met uw bedrijf.Succes met uw bedrijf op Pinterest en 'happy pinning'!


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek