Menu

Nationale Social Media Onderzoek 2019: Facebook minder populair, Instagram groeit



Nationale Social Media Onderzoek 2019

Afgelopen week werden de resultaten van het Nationale Social Media Onderzoek 2019 naar buiten gebracht. Dit onderzoek is voor het negende jaar op rij uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy B.V., een onafhankelijk onderzoeksbureau dat onder andere klanttevredenheidsonderzoek, positioneringsonderzoek en panelonderzoek uitvoert. In dit artikel lees je de meest opvallende bevindingen.

Daling populariteit Facebook en Twitter

Ruim een half miljoen Nederlanders (640.000) is afgelopen jaar afgehaakt van Facebook. Waar voorheen 10,6 miljoen Nederlanders het sociale netwerk gebruikten, is dat het afgelopen jaar gedaald tot 10,1 miljoen. Het is voor het eerst dat er een duidelijke afname te zien is van het aantal Nederlandse Facebook-gebruikers. Onder 15- tot 19-jarigen is de daling het sterkst, maar ook de groep van 20 tot 39 jaar gebruikt Facebook dagelijks veel minder frequent. Ook een groot aantal Twitter-gebruikers (85.000) heeft hun account opgezegd, dat is 6% van de gebruikers. 14% van de gebruikers logt niet meer in.

WhatsApp op nummer één


Bron: Newcom

WhatsApp kent het grootste aantal gebruikers in ons land, namelijk 11,9 miljoen. Dat is een groei van drie procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Facebook blijft ondanks een afname in het aantal gebruikers nog steeds op de tweede plaats. YouTube kreeg er zo'n 9% meer gebruikers bij en behoudt daarmee de derde plaats. Het aantal gebruikers op Instagram steeg het meest van alle social media met 20%, van 4,1 naar 4,8 miljoen gebruikers. Daarmee staat het visuele platform op plaats 4 en gaat het, het zakelijke platform LinkedIn voorbij. LinkedIn telt nu zo'n 4,6 miljoen gebruikers, waar dat voorheen 4,4 miljoen was.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek