Menu
024 – 3555 299(24/7 bereikbaar)Bel nu

Invloed is macht: de kracht van Influencer Marketing



Het wordt steeds lastiger om jonge Nederlanders te bereiken.

Het wordt steeds lastiger om jonge Nederlanders te bereiken. In plaats van het kijken van TV zijn ze massaal overgestapt op streamingdienst Netflix, die geen reclame uitzendt. Ook wordt de krant onder de jeugd weinig gelezen. In plaats daarvan halen jongeren hun informatie steeds meer van social media, bijvoorbeeld van het platform Instagram. Het is dan ook meer dan logisch dat influencer marketing steeds populairder wordt onder ondernemers en marketeers. Kunt u er geen touw meer aan vastknopen? Places Nieuws legt uit wat influencer marketing is en wat de nieuwste ontwikkelingen zijn op dit gebied.

Influencer marketing: wat is dat?

Influencer marketing betekent dat een social media gebruiker met relatief veel volgers (influencer) een product aanprijst op zijn of haar kanalen (bijv. op YouTube, Twitter of Instagram). Dit is een nieuwe manier om doelgroepen aan te spreken, die vooral via de traditionele weg moeilijk te bereiken zijn. Natuurlijk doen de influencers dit niet zonder vergoeding: vaak krijgen ze producten of diensten gratis aangeboden. Daarnaast gaat er meestal een financiële vergoeding mee gepaard, die al snel op kan lopen tot €1.000 per Instagrampost. Geld dat u waarschijnlijk graag nuttig wil besteden. Dus wat zijn de laatste ontwikkelingen op het gebied van influencer marketing?

Let op de geloofwaardigheid

Het wordt steeds belangrijker dat gebruikers de samenwerking tussen uw bedrijf en de influencer als geloofwaardig en logisch ervaren. Het is belangrijk dat deze zo authentiek mogelijk is. Verkoopt u bijvoorbeeld taart? Dan is de samenwerking met een influencer op het gebied van fitness en diëten geen goede keuze. Niet alleen bereikt u op deze manier waarschijnlijk niet de juiste doelgroep, ook zullen de volgers de samenwerking wellicht niet accepteren. Het is simpelweg niet authentiek. Wees dus kritisch en selecteer alleen influencers die goed passen bij uw merk en product.

Richt je op de micro-influencers

De kosten van een samenwerking met een influencer kan per post al snel oplopen tot €1000. Toch bestaan er influencers die nog veel meer geld vragen, bijvoorbeeld voor een dedicated video op YouTube. Deze video gaat dan alleen over uw product of bedrijf. De kosten hiervoor kunnen oplopen van €4.000 tot €50.000, afhankelijk van het aantal volgers. Daarom is het niet per se aan te raden om met deze grote influencers in zee te gaan. Een goed alternatief zijn micro-influencers. Zij hebben 1.000 tot 5.000 volgers. Zij zijn in verhouding goedkoper dan grote YouTubers en hebben vaak meer interactie. Dit betekent dat er in verhouding tot het aantal volgers meer likes en reacties worden gegenereerd, dan bij grotere influencers.

Ga langdurige samenwerkingen aan

De laatste ontwikkeling op het gebied van influencer marketing zijn de langdurige samenwerkingen. Hierbij ga je een partnerschap aan. Zo kun je bijvoorbeeld een team van influencers om jou heen verzamelen, waarmee je het hele jaar samenwerkt. Dit bespaart de moeite van het telkens oriënteren op nieuwe influencers en komt authentiek over. Hierbij hoort ook dat u zelf moeite steekt in de relatie met de influencer. Stuur een bos bloemen als deze ziek is, of een kaartje op zijn/haar verjaardag. Zo creëert u wederzijdse good will en presenteert de influencer niet alleen uw product vanwege de betaling, maar omdat hij of zij echt plezier aan uw merk en product beleeft.

Afbeelding: Bigstock


Delen:



Reacties