Het perfecte social media bericht



Het perfecte social media bericht

U herkent het vast wel, u heeft uw best gedaan op een Facebook pagina en een Twitteraccount gestart, maar uw posts halen niet de gewenste likes, shares en retweets.Bestaat hét perfecte social media bericht? In deze blog leggen wij uit hoe u per social media platform te werk moet.

Maak gebruik van de drie E's

Ieder social media platform heeft zijn eigen regels en is geschikt voor een bepaald soort content. Daarom is het belangrijk dat u unieke content plaats op diverse social media platforms. Dit doet u door het gebruik van de drie E's van social media in uw post. De drie E's zorgen voor voldoende variatie in uw bericht en vormen een leidraad zodat u constant een geschikt en aantrekkelijk social media bericht plaatst. De 3 E's van social media zijn: educate, engage en entertain:

  • Educate: houdt u volgers geïnteresseerd door uw kennis te delen en zorg dat u een waardevolle bron bent voor nuttige informatie en handige links.
  • Engage: Ga de dialoog aan met anderen. Stel vragen, reageer op berichten van anderen en toon interesse in uw volgers.
  • Entertain: Vermaak je volgers door het posten van grappige video's, foto's en leuke quotes. Hierdoor laat u de persoonlijkheid van uw bedrijf zien.

Wees authentiek en interessant, en ga vervolgens persoonlijke interactie aan in uw berichten. Mensen zoeken een connectie met u of uw bedrijf of dienst. Het is hierbij belangrijk dat u vanuit het perspectief van de klant denkt. Het onderhouden van goed contact met de klant, onder andere via social media, realiseert deze connectie. Hieronder vindt tips voor berichten op de vijf grootste social media platforms. Let bij het selecteren van uw social media vooral op de mate van activiteit van uw doelgroep. Kies juist die platformen uit waar het grootste gedeelte van uw doelgroep op te bereiken is.

Facebook voor een positief imago

Heeft u voor uw bedrijf een Facebookpagina? Dan helpen een paar slimme trucs om uw Facebook posts zo effectief mogelijk te maken. Social media draait om interactie met het publiek. Probeer dus berichten te posten waar u reacties op krijgt. Uit onderzoek blijkt dat foto's veruit voor de meeste interactie online zorgen. Daarbij is het ook belangrijk dat u een sterke, positieve emotie oproept met uw berichten. Zorg dat uw posts mensen aan het denken zetten of aan het lachen maken. Dit doet u bijvoorbeeld door iets te posten waar mensen zich in herkennen. Blijf ook positief wanneer anderen negatief reageren, u wilt de persoonlijkheid van uw dienst of bedrijf uitstralen via social media. ING-Facebook

Naast dat uw wilt dat er meer berichten op uw social media pagina's worden gelezen, wilt u uw volgers aansporen tot actie. Zorg daarom voor een link naar uw website of webshop in uw posts. U kunt ook vragen stellen in uw posts of dilemma's voorleggen aan uw volgers. Over het algemeen geldt: hoe groter de inkopper, hoe meer mensen zullen reageren op uw vraag.

Twitter voor interactie

Twitter is een microblog-netwerk, waarin u door middel van 140 tekens uw boodschap moet vertellen. Houdt uw Twitter account goed in de gaten, zorg dat er tijdig een antwoord gegeven wordt op gestelde vragen vanuit uw volgers. Twitter is een medium waar snel en veel reacties op komen het is daarom handig om gebruik te maken van de Twitter-app op uw smartphone. Gebruik ook hashtags (#) voor meer relevante volgers en bedank volgers voor de retweet van uw tweet zodat u waardering toont. Een retweet houdt in dat uw twitterbericht door een volger wordt doorzet naar zijn eigen volgers. U kunt het vergelijken met het forwarden van een e-mail. Hashtags (#) zijn bedoeld om uw tweets te koppelen aan een onderwerp. Zo kunt u makkelijk zoeken welke andere twitteraars zich bezighouden met hetzelfde onderwerp. Als ondernemer is dit dus een extra middel om gevonden te worden. Op Places.nl vindt u een blog over hoe u Twitter opstart als MKB'er met een overzichtelijk stappenplan.

Pinterest voor storytelling

Pinterest in een online prikbord en kan een belangrijk medium zijn voor uw bedrijf. Pinterest is een visueel prikbord waar men verhalen kan vertellen of inspiratie op kan plaatsen door middel van foto's, afbeeldingen en filmpjes. Pinterest is een ideaal sociaal netwerk wanneer u veel beeldmateriaal hebt. U kunt Pinterest gebruiken om uw bedrijf te promoten en extra klanten richting uw bedrijf of website te krijgen. U kunt als bedrijf of dienst via Pinterest uw stijl uiten en naamsbekendheid vergroten. Zodra dat u een account heeft aangemaakt op Pinterest heeft u de beschikking over prikborden en punaises. De priborden (boards) kunt u een naam geven, zoals 'Onze Stijl'. Om de prikborden vol te hangen struint u met de punaises het internet af. Wanneer u iets tegenkomt dat u op het prikbord wilt plaatsen kunt u die foto 'pinnen'. guess-pinterest

Een goede manier om meer volgers te krijgen en om meer interactie met uw fans te hebben is het houden van een Pinterest wedstrijd. Guess heeft dit gedaan met een 'Color Me Inspired' wedstrijd. Deelnemers werden gevraagd om pinboards samen te stellen met een kleur uit de nieuwe Guess lentecollectie als thema. Pinboards moesten de kleur, merknaam en een specifieke hashtag meedragen. Op het einde van de rit werden de winnaars per kleur gekozen. Als mkb'er is het interessant om een Pinterest-campagne op te zetten afhankelijk van uw dienst of product. Een Pinterest-campagne kan populaire volgers strikken waardoor het effect wordt vermenigvuldigd.

Instagram voor uw mooie plaatjes

Instagram is een applicatie voor smartphones waarbij u foto's en video's kunt maken, bewerken en vervolgens kan delen met volgers via andere social media kanalen. U kunt Instagram gemakkelijk gebruik als marketingtool. Het doel van Instagram is dat gebruikers uw foto's delen en uw bedrijf volgen. Door de vele gebruikers van Instagram kunt u uw bedrijf op een visuele manier promoten en een grote groep mensen bereiken. De marketing mogelijkheden van Instagram zitten zich in de functies die Instagram biedt. Denk hierbij aan de hashtags, net als bij Twitter en Facebook kan een hashtag (#) gebruikt worden om woorden vindbaar te maken. Geotagging is daarbij ook belangrijk, omdat het zorgt dat elke foto een plaatsaanduiding meekrijgt en u kunt daarbij ook mensen en bedrijven benoemen in uw foto's. Starbucks post regelmatig foto's van het kantoor en het dagelijks leven op het kantoor, het bedrijf wordt hierdoor transparanter en persoonlijker. Op deze manier vergroot Starbucks de connectie met hun volgers.

starbucks instagram

Google+ verbetert uw vindbaarheid

Het maken van een Google+ account speelt een grote rol bij Search Engine Optimization. Wanneer u uw content plaatst met hashtags (#) zal uw content goed vindbaar zijn voor andere gebruikers van het sociale netwerk. Door een hashtag wordt de content gegroepeerd op het onderwerp. Gebruikers kunnen via hashtags meerdere berichten vinden die over hetzelfde onderwerp gaan. Als u een item interessant vindt kunt u waardering tonen door te reageren of +1 toe te voegen. Daarbij kunt u op Google+ gemakkelijk foto's, video's en links delen. Via Google+ kunt u aan de slag gaan met uw interesses en u lid worden van community's die bij uw interesses aansluiten. Het voordeel hiervan is dat u uw interesses deelt met andere gebruikers en dit wellicht leidt tot nieuwe connecties. Op Places.nl vindt u meer informatie over Google+, die u op weg helpt met het gebruik van dit social media platform. Zorg op social media dus voor berichten die uniek zijn en om reactie vragen. Uiteindelijk gaat het erom dat u uw klanten en uw netwerk zo goed kent dat u weet op welke informatie uw volgers wel of niet zitten te wachten. Richt u op uw doelgroep zodat u ze leert kennen. Gebruik social media berichten ter promotie van uw dienst of bedrijf. Social media is namelijk een snelle en goedkope manier om online bezoek te genereren. Mensen die online binnenkomen via uw social media pagina's of website moeten ook gemotiveerd worden om bijvoorbeeld naar uw winkel te gaan, dus u offline bezoeken. Wilt u meer informatie over het perfecte social media bericht? Bekijk deze infographic voor een compleet overzicht. Hier vindt u ook informatie over andere social media platforms, zoals YouTube en Vine.


Delen:



Reacties