Menu

Creëer uw eigen personal brand!



Creëer uw eigen personal brand!

Op het gebied van Social Media zijn er tegenwoordig ontzettend veel mogelijkheden voor uw bedrijf. Voor het opbouwen van een zakelijk netwerk is LinkedIn het meest geschikt. Met meer dan 200 miljoen leden wereldwijd is LinkedIn namelijk het grootste zakelijke netwerk. Maar als u zich wilt onderscheiden als merk dan is het verstandig om ook een persoonlijk profiel aan te maken. Places.nl laat u zien hoe u uw persoonlijke profiel tot een succes maakt.

Persoonlijk merk

Een LinkedIn profiel is meer dan alleen een medium om uw Curriculum Vitae te plaatsen. LinkedIn biedt tal van mogelijkheden om u te onderscheiden in de arbeidsmarkt. Een goed LinkedIn profiel zorgt voor een betere vindbaarheid in het zakelijke netwerk. Zo vergroot u de kans dat potentiële opdrachtgevers contact met u opnemen, maar bent u ook beter bereikbaar voor uw klanten en kunt u zelf werknemers werven. Maar hoe doet u dat? De sleutel tot een succesvol LinkedIn profiel is een sterk personal brand. Een personal brand is een manier om uzelf te onderscheiden van anderen. Dit doet u door uzelf te etaleren als uw eigen persoonlijke merk. Het gaat in dat geval niet alleen om uw werkervaring, maar ook om uw kwaliteiten, referenties en interesses. Door het koppelen van positieve associaties aan uw naam ontstaat er vanzelf een personal brand. Dit zorgt voor herkenbaarheid en een betere vindbaarheid binnen uw sector. Bij het maken van een personal brand gaat het dus om het creëren van een markt waarin u zelf het product bent.

Maak uw profiel zo volledig mogelijk

Een volledig profiel betekent een sterk profiel. LinkedIn geeft zelf scores aan uw gegevens op basis van de volledigheid daarvan. De scores die door LinkedIn worden gegeven variëren van beginner tot deskundige. Het is dus belangrijk om uw profiel zo volledig mogelijk in te vullen. Zorg vervolgens voor een zakelijke profielfoto. Profielen mét een foto worden namelijk zeven keer vaker bekeken dan profielen zonder foto. Het is daarom belangrijk dat u er goed zichtbaar op staat. Foto's die buiten een werkomgeving zijn genomen kunt u dan ook het beste vermijden.

Gebruik uw kopregel om de aandacht naar uw profiel te trekkenKopregel

Een element dat direct in het oog springt is de kopregel. Hierin kunt u aangeven wat u doet en waar u goed in bent. Deze wordt weergegeven onder uw naam op uw profiel. Zorg er dus voor dat het een pakkende regel is die mensen bij blijft. De kopregel moet echter wel kort en bondig zijn. U mag namelijk maar 120 karakters gebruiken. Vermijdt daarnaast ook zogenaamde 'buzzwords'. Dit zijn populaire trefwoorden die hun betekenis hebben verloren. Het afgelopen jaar waren populaire trefwoorden onder andere creatief, gemotiveerd, multinationaal, verantwoordelijk en effectief.

Zet uw relevante werkervaring op een rij

LinkedIn geeft u de keuze uit een aantal functietitels die binnen uw vakgebied gehanteerd worden om uw werkervaring weer te geven. Het kan zijn dat deze afwijken van uw eigen functietitel. Probeer dan toch een zo goed mogelijk passende omschrijving te vinden. Ook kunt u bij werkervaring uw voorgaande functies op een rijtje zetten. Probeer dit echter wel te beperken tot relevante werkervaring. Geef dus alleen die functies weer die relevant zijn voor het vakgebied waarin u momenteel werkzaam bent.

Kies vaardigheden die echt bij u passen

Naast uw ervaring kunt u ook een aantal vaardigheden kiezen. Selecteer maximaal 10 vaardigheden die relevant zijn voor uw vakgebied en van toepassing zijn op u als persoon.

thelinkedinfactor

Hierdoor kunt u laten zien waarin u echt uitblinkt. Ook anderen kunnen aangeven dat u goed bent in bepaalde vaardigheden. Dit heet endorsen. Hoe meer endorsements u heeft op een bepaalde vaardigheid, hoe beter u daarop wordt gevonden in de zoekfunctie van LinkedIn. Daarnaast bieden deze endorsements een goed beeld van u als persoon. Hoe meer mensen immers vinden dat u goed bent in een bepaalde vaardigheid, hoe betrouwbaarder dat is.

Geef uw interesses weer en bouw aan uw personal brand

Om u verder te onderscheiden is het zinvol om persoonlijke interesses en andere prestaties te vermelden op uw LinkedIn profiel. U kunt bijvoorbeeld uw talenkennis weergeven, publicaties die u op uw naam heeft staan en onderscheidingen en prijzen. Ook is hier de mogelijkheid om relevante cursussen, certificaten en vrijwilligersactiviteiten aan te geven. Spreekt u meerdere talen, dan kunt u dit aangeven onder 'Languages'. Door uw profiel zowel Nederlandstalig als Engelstalig te maken, vergroot u de kans dat internationale gebruikers contact met u op nemen. Gebruik dit gedeelte van uw profiel om u zo veel mogelijk te onderscheiden als personal brand. Hierdoor zullen mensen u beter herinneren en zorgt u voor een betere vindbaarheid binnen het netwerk.

Onderscheid u door middel van een aantrekkelijke samenvatting

In de samenvatting kunt u verder ingaan op uw werkervaring en op de specifieke vaardigheden die u hebt. Op die manier zorgt u er voor dat u zich onderscheid van anderen in hetzelfde vakgebied. Probeer in ongeveer 30 seconden de aandacht van de lezer te trekken. Gebruik daarom maximaal drie alinea's voor uw samenvatting. Ook heeft u de mogelijkheid om media toe te voegen, zoals een video of een website. Dit kan er voor zorgen dat uw samenvatting meer in het oog springt en daardoor sneller gelezen wordt. Door het vermelden van uw contactgegevens zorgt u er voor dat geïnteresseerden gemakkelijker contact met u kunnen opnemen.

Zorg voor aanbevelingen op uw profiel

Een minimum van drie aanbevelingen zorgt er voor dat uw profiel er betrouwbaarder uitziet. Aanbevelingen kunnen komen van alle connecties in uw netwerk. Deze aanbevelingen worden onder de specifieke functies geplaatst waar ze op van toepassing zijn en ondersteunen daarmee uw betrouwbaarheid. Referenties schetsen namelijk een onafhankelijk beeld van wie u bent als persoon. Vraag gerust of mensen met wie u heeft samengewerkt u een referentie willen geven. Bovendien werkt het vaak allebei de kanten op. Wanneer u anderen aanbeveelt, kunt u dit ook terug verwachten.

Kies een aantal kernwoorden waar u op gevonden wilt worden

Het succes van uw LinkedIn profiel hangt samen met uw vindbaarheid. Hoe beter u gevonden wordt door andere gebruikers, hoe succesvoller uw profiel is. Kies daarom een aantal zoektermen waar u op gevonden wilt worden. Verwerk die vervolgens zo veel mogelijk in uw profiel. Houdt hierbij in gedachten waar andere gebruikers op zoeken als ze iemand binnen uw vakgebied willen vinden. LinkedIn werkt op dezelfde manier als Google. Dat betekent dat de database wordt afgezocht op basis van relevantie. Profielen met de meest gevonden kernwoorden komen daarom als eerste naar boven. Het juiste gebruik van kernwoorden kan dus de vindbaarheid van uw profiel verhogen.

Bouw een netwerk aan connecties op

U bouwt een netwerk op door connecties te leggen met mensen die u kent. Hoe groter uw netwerk, hoe groter de kans is dat iemand contact met u opneemt. U kunt uw eigen netwerk ook vergroten aan de hand van het netwerk van uw connecties. Zo komt u in de loop der tijd in contact met steeds meer mensen met dezelfde interesses en vakkennis. Probeer als u begint te streven naar een netwerk van minimaal 50 connecties. Als u iemand uitnodigt, geef dan altijd aan waarvan u iemand kent. Hierdoor vergroot u de waarde van uw netwerk.

connectieslinkedin

Start discussies in LinkedIn groepen

Een belangrijk onderdeel van een sterk merk is thought leadership. Thoughts leaders zijn mensen die bekend staan vanwege hun expertise op een bepaald vakgebied. U wordt thought leader wanneer u een actief bent en regelmatig interessante updates plaatst. Dit doet u bijvoorbeeld door relevante media te delen van vakwebsites. Deze betrokken houding laat zien dat u op de hoogte bent van de ontwikkelingen binnen uw vakgebied. Beperk uw updates echter tot twee of drie maal per week om andere gebruikers geboeid te houden. Met het actief participeren in discussiegroepen met dezelfde interesses en werkervaring kunt u laten zien over welke kennis u beschikt. Hiermee onderscheidt u zichzelf als thought leader binnen uw vakgebied en werkt u aan uw personal brand.

Maak uw eigen LinkedIn URL voor een betere vindbaarheid

Als u zich aanmeldt op LinkedIn, wordt er automatisch een standaard link voor u aangemaakt. Door deze te personaliseren zorgt u er voor dat uw profiel makkelijker vindbaar is voor andere gebruikers. U kunt uw link aanpassen onder het kopje 'Account & Settings'. Maak uw link vervolgens persoonlijk. Kies bijvoorbeeld uw voor- en achternaam of de naam van uw eigen bedrijf. De persoonlijke link van Telefoonboek.nl is bijvoorbeeld https://www.linkedin.com/company/telefoonboek-b.v. Zo'n persoonlijke link is voor anderen gemakkelijker te onthouden. Bovendien staat het netter wanneer u de link naar uw LinkedIn profiel in uw uitgaande communicatie wilt verwerken. Ook kunt u de link naar uw LinkedIn profiel gratis weergeven op uw bedrijfsvermelding op Telefoonboek.nl. Deze kunt u gratis aanmaken op Places.nl. Meer informatie over het aanmaken van een succesvolle LinkedIn account vindt u in de handleiding van Issuu.com.

Naast het maken van een persoonlijk profiel op LinkedIn is het natuurlijk ook mogelijk om een bedrijfsprofiel aan te maken. Heeft u dus een eigen onderneming en wilt u meer weten over hoe u dit het beste kunt doen? Lees dan meer over hoe u LinkedIn kunt inzetten voor uw bedrijf. Heeft u al een bedrijfsprofiel en wilt u een stapje verder gaan? Op de blog van Places.nl vindt u ook hoe een Showcase Page kunt aanmaken om specifieke producten of diensten te promoten.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek