Menu

Hashtag strategieën voor uw onderneming



Hashtag strategieën voor uw onderneming

Hashtags zijn een belangrijk middel om via social media te communiceren. Oorspronkelijk was dit communicatiemiddel een uitvinding van Twitter, maar tegenwoordig gebruiken ook de social media Facebook, Instagram, Vine, Google+, Tumblr en Pinterest deze hashtags. Vooral voor bedrijven is het gebruik van hashtags interessant omdat het zorgt voor meer verkeer naar uw bedrijfspagina en het uw bereik kan vergroten. Places.nl zet de verschillende soorten hashtags die interessant zijn voor uw bedrijf op een rij.

Hoe werken hashtags?

U heeft vast wel eens een hashtag gezien, maar hoe werken ze nou precies? Er zijn verschillende soorten hashtags die allemaal een andere functie voor uw onderneming kunnen hebben. Misschien heeft u wel eens de hashtag #DWDD voorbij zien komen of gebruikt u de hashtag #kabinet wel eens voor het laatste nieuws over de politiek. Door op een hashtag te zoeken komt u terecht bij relevante informatie over een bepaald onderwerp. Dit kan een televisieprogramma zijn, maar ook een evenement of actuele gebeurtenis. Hashtags zijn in essentie zoektermen waarmee u kunt navigeren. Ze zorgen er voor dat mensen gemakkelijk onderwerpen vinden waarnaar zij op zoek zijn. Bent u bijvoorbeeld op zoek naar berichten over de Olympische Spelen? Zoek dan op #Sochi om alle relevante berichten over dat onderwerp te bekijken. Hashtags zorgen er dus voor dat u snel en effectief vindt waar u naar op zoek bent.

Voor uw bedrijf is het belangrijk om te zorgen dat mensen gemakkelijk bij uw berichten terecht komen. Door de juiste hashtags te gebruiken kunt u op die manier uw bereik vergroten en voor meer naamsbekendheid zorgen. Een hashtag bestaat uit twee onderdelen. De 'tag' bestaat uit een woord of een groep woorden die de zoekterm vormt. Hieraan vooraf gaat altijd het 'hash'-teken, oftwel een hekje. In een hashtags komen nooit spaties voor, maar er mag wel gebruik worden gemaakt van cijfers. Ook is het gebruik van hoofdletters in de hashtag toegestaan. In het maken van hashtags bent u helemaal vrij. U creëert hashtags door ze simpelweg in een post op social media te plaatsen. Ook houden de meeste social media een lijst bij met hashtags die op het moment erg populair zijn. Tenslotte zijn er bestaande hashtags die verweven zijn met specifieke onderwerpen. Als u hier op zoekt komt u dan ook een verscheidenheid aan berichten en discussies tegen. Maar hoe zet u deze verschillende soorten hashtags nu in om uw bereik te vergroten?

Gebruik originele #merkhashtags om uw bedrijf te onderscheiden

Een merkhashtag is een hashtag die gebaseerd is op de naam van uw bedrijf of merk. Een merkhashtag is uniek en direct gekoppeld aan uw organisatie. Het is de bedoeling dat als gebruikers op welk sociaal medium dan ook naar deze hashtag zoeken, ze bij u uitkomen. Een merkhashtag dient dan ook simpel en kort te zijn. Mensen moeten de hashtag namelijk gemakkelijk kunnen onthouden. Als u dus bijvoorbeeld een bloemist bent kan uw hashtag #BloemistFloo zijn, in plaats van #BijBloemistFloorKooptUDeMooisteBloemen.

hashtag-strategie-1

Als u een merkhashtag in gedachten heeft is het zinvol om eens rond te kijken op de verschillende social media. Zijn er nog andere bedrijven die deze hashtag gebruiken? Kan ik deze hashtag op alle social media waar op ik actief ben gebruiken? Wanneer u een hashtag heeft gekozen kunt u deze gaan verwerken in uw posts. Het effect is dan dat mensen niet alleen kunnen zoeken naar berichten met uw hashtag, maar zelf ook berichten kunnen plaatsen onder deze vermelding. Het resultaat is een community waarin gebruikers hun ervaringen kunnen delen. U verleent uw klanten hier niet alleen een dienst mee, maar het levert u ook nog eens gratis reclame op. Een voorbeeld van een populaire community waarin gebruikers hun ervaringen met elkaar delen is die van Kitkat met #HaveABreak. 'Have a break' is onlosmakelijk verbonden met het merk, maar toch origineel en gemakkelijk te onthouden. Gebruikers kunnen hier hun eigen Kitkat-moment delen waar het merk op reageert. Hierdoor is er een community ontstaan van gebruikers van Kitkat waar het bedrijf zijn voordeel mee kan doen.

Zet #campagnehashtags in om uw tijdelijke acties te promoten

Een campagnehashtag is in principe hetzelfde als een merkhashtag, maar is van toepassing op een speciale actie of campagne. Net als een merkhashtag moet een campagnehashtag origineel, simpel en kort zijn om herkenbaar te zijn. U kunt uw campagnehashtag koppelen aan diverse soorten campagnes, maar ook aan speciale events. Denk bijvoorbeeld aan de promotie van een product, een speciale aanbieding of een evenement dat u organiseert. Door het promoten van deze hashtag kunt u meer activiteit rondom uw campagnes creëren. Een goed voorbeeld van een bedrijf dat met campagnehashtags werkt is de 'Make it Count' campagne van Nike. Naast hun reguliere promotie activiteiten zijn zij in 2012 een campagne gestart waarin zij mensen oproepen om te delen hoe zij het jaar kunnen laten tellen op het gebied van sport. Zij gebruikten de community rondom hun merkhashtag om meer interactie te genereren voor hun campagne.

Zorg voor extra verkeer naar uw posts met #populairehashtags

Populaire hashtags zijn hashtags die op dat moment veel worden gebruikt in posts. Veel social media houden een lijst bij met hashtags die het op dat moment goed doen. Op Twitter vindt u ze bijvoorbeeld aan de linkerzijde van de homepagina. Vaak zijn populaire hashtags relevant op meerdere social media. U kunt dezelfde hashtag dus gerust op zowel Facebook als Instagram gebruiken. Ook kunt u gebruik maken van websites als Trensmap.com en Hashtags.org voor een overzicht van de meest populaire hashtags van het moment.

hashtag-strategie-2

U kunt hier op slimme wijze gebruik van maken door hashtags die gerelateerd zijn aan uw bedrijf in uw berichten te verwerken. Omdat deze hashtags op het moment zo populair zijn, kunt u hiermee een enorm publiek bereiken dat veel groter is dan het netwerk van uw eigen volgers. Oreo doet dit bijvoorbeeld door hun product in verband te brengen met een evenement. Ookal heeft u als bedrijf dus niet direct iets met een bepaalde hashtag, kan dit u toch een groter bereik opleveren. Als u een specifiekere doelgroep wilt bereiken, kunt u er ook voor kiezen om een hashtag die op dat moment populair is binnen een bepaalde groep mensen met dezelfde interesse te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan mensen die van dezelfde muzieksoort houden of die aan een bepaald evenement deelnemen.

Vermeld #inhoudshashtags in uw posts voor een betere vindbaarheid

Naast populaire hashtags die meestal maar een korte levensduur hebben, zijn er ook hashtags die u kunt blijven gebruiken. Dit zijn de zogenaamde inhoudshashtags. Ze zijn blijvend en hebben betrekking op een bepaald onderwerp. Deze hashtags gebruikt u in uw dagelijkse posts met als doel de vindbaarheid van uw bedrijf te vergroten. Inhoudshashtags zijn in te delen in een aantal categorieën. Zo zijn er hashtags die te maken hebben met producten, lifestyle, evenementen en locaties. Door deze vier verschillende soorten hashtags zo veel mogelijk te verwerken in uw berichten heeft u de grootste kans uw doelgroep te bereiken. Mensen die naar deze hashtags zoeken komen namelijk automatisch uit bij uw pagina. Product hashtags gebruikt u wanneer u een van uw producten of diensten promoot. Dit kunt u bijvoorbeeld doen als er een nieuw product wordt gelanceerd of als er een speciale actie is. Als eigenaar van een koffiezaak gebruikt u dus bijvoorbeeld de hashtag #koffie of #cappucino. Lifestyle hashtags zijn effectief om mensen te bereiken met dezelfde interesses en hobby's. Dit soort hashtags werkt bijvoorbeeld goed als u een speciaalzaak heeft. Heeft u bijvoorbeeld een winkel voor hardloopartikelen? Gebruik dan hashtags als #hardlopen of #marathon. Wanneer u als bedrijf een evenement organiseert is het handig om zoveel mogelijk evenement hashtags in uw berichten te gebruiken. Stel uw klanten ook op de hoogte van deze hashtags, zodat ze de ontwikkelingen op de voet kunnen volgen. Voor een dierenwinkel zou dit bijvoorbeeld #dierendagactie kunnen zijn.

Tenslotte zijn er ook locatie hashtags. Als u een bedrijf bent dat het moet hebben van de lokale bevolking is het slim om de naam van de plaats waar u gevestigd bent te gebruiken als hashtag. Dit is een manier om gemakkelijk in contact te komen met mensen in uw directe omgeving. Bent u bijvoorbeeld een bakker in Uden, dan plaatst u #Uden achter uw bericht.

hashtag

Hashtag etiquettes

Hoewel u vrij bent in het gebruiken van hashtags bestaat er wel zoiets als hashtag etiquettes. Een van de belangrijkste regels om in gedachten te houden is de mate waarin u hashtags gebruikt. Mensen vinden het over het algemeen vervelend als u er meer dan twee per bericht gebruikt. U loopt dan ook het risico dat mensen de hashtags niet allemaal lezen. Hashtags kunt u overal in de zin gebruiken om trefwoorden te benadrukken. U hoeft hashtags dus niet per se achteraan uw bericht te plaatsen. Gebruik ook geen hashtags als het niet relevant is voor uw bericht. U kunt deze dan beter bewaren voor berichten die wel om een hashtag vragen. Het is ook belangrijk dat hashtags niet te lang zijn. Dit zorgt er voor dat mensen uw hashtag zich gemakkelijker kunnen herinneren en er niet over heen lezen.

Check tenslotte, om verwarring te voorkomen, voor u een hashtag gebruikt of de hashtag niet al met een andere campagne geassocieerd wordt. Hashtags zijn een creatieve manier om de interactiviteit op uw social media te verhogen. Zoals u ziet zijn er verschillende soorten hashtags om dit doel te behalen. U kunt ze natuurlijk wel door elkaar heen gebruiken om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Maar wist u dat hashtags ook voor andere doeleinden nuttig kunnen zijn? Hashtags zijn bijvoorbeeld belangrijk om uw reclame herkenbaar te maken of uw positie in het nieuwsoverzicht op Facebook te verbeteren.

Meer over het gebruik van hashtags op Instagram en Twitter leest u op de blog van Places.nl. Let er altijd op dat u de juiste privacy instellingen heeft, zodat uw hashtags ook voor iedereen zichtbaar zijn. Meer informatie over hashtags vindt u op Mashable.com of op Socialmediatoday.com. Maar om er achter te komen wat voor uw onderneming het beste werkt is een kwestie van doen! Neem ter inspiratie eens een kijkje op de bedrijfspagina's van Telefoonboek.nl op Facebook en Twitter.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek