Places logo
Menu

Facebook: social media mogelijk niet zo goed voor de democratie

Facebook: social media mogelijk niet zo goed voor de democratie

Facebook, het grootste social mediabedrijf dat eigenlijk geen introductie nodig heeft, meldt dat zij geen zekerheid kan leveren dat social media goed is voor de balans in een democratie, zo schrijft Reuters. Daar heeft het bedrijf aan toegevoegd dat zij haar best aan het doen is om dubieuze praktijken, zoals de Russische manipulatie tijdens de Amerikaanse verkiezingen, op Facebook te bestrijden.

Social media en de democratie

Nepnieuws en andere misleidende informatie op social media zijn een veelbesproken issue geworden nadat Rusland het stemgedrag tijdens verkiezingen in de VS, Groot-Brittannië en Frankrijk probeerde te beïnvloeden. Ondanks de vele bewijsstukken, worden de beweringen door Moskou ontkent.

In een blogpost, geschreven door Dr. Cass Sunstein van de Harvard University, is samen met een Facebook-medewerker besproken wat de rol van Facebook in de democratie is.

"Ik had graag kunnen garanderen dat het positieve zwaarder weegt dan het negatieve, maar dat kan ik niet.", zo legt productmanager bij Facebook Samidh Chakrabarti uit. "Facebook heeft een morele plicht om te begrijpen hoe deze technologieën gebruikt worden en wat we kunnen doen om gemeenschappen zoals Facebook zo representatief, beschaafd en betrouwbaar mogelijk kunnen maken."

Facebook wil verbetering

De uitspraken van Facebook komen in navolging van een grote controverse, maar tevens een grote omslag in het doen en laten van het social mediabedrijf. Tot voor kort ontkende Mark Zuckerberg, CEO van Facebook, de beweringen dat het social medium werd gebruikt voor malafide doeleinden zoals het verspreiden van nepnieuws door Russische partijen - daar kreeg hij overigens genoeg kritiek op.

Onlangs heeft Zuckerberg toch erkend dat er wel degelijk een probleem speelt en is hij met zijn bedrijf bezig om de ongepaste content zo goed mogelijk te elimineren.

Facebook is zelfs aan het experimenteren met een nieuwe tijdlijn waarbij gebruikerscontent en content van bedrijven, organisaties en nieuwssites wordt gescheiden van elkaar. Op die manier wil Zuckerberg er voor zorgen dat Facebook socialer wordt - een kenmerk waar het platform in eerste instantie natuurlijk voor bedoeld is.

Werk in uitvoering

Productmanager Chakrabarti betuigt in de blogpost de spijt van Facebook met betrekking tot de Amerikaanse verkiezingen in 2016. Er zijn toen volgens het bedrijf 80.000 posts gemaakt door Russische actoren die in twee jaar meer dan 126 miljoen mensen hebben bereikt.

Sunstein, professor aan Harvard, schreef dat social media nog werk in uitvoering is en dat bedrijven zullen moeten experimenteren met veranderingen die verbertering voor Facebook met zich meebrengen. Veranderingen die ervoor zorgen dat blunders zoals het Russische nepnieuws-incident zich niet meer voordoen.

In maart zijn de nationale verkiezingen in Italië en er zijn nu al meldingen van nepnieuws dat verspreid wordt via social media. Hoe en of het wordt opgelost voordat er grote schade aangericht kan worden, dat is nog maar net de vraag.

Wordt het ooit beter?

Social media is natuurlijk nog helemaal niet zo oud. Mogelijk hebben we nog niet de ware aard van de verschillende digitale platformen kunnen ondervinden, maar uiteindelijk worden mensen overal geconfronteerd met manipulaties. De kans dat social media ooit de sociale, interactieve utopia"s kunnen worden zoals Zuckerberg beschrijft in zijn plan om Facebook weer sociaal te maken, wordt vooralsnog klein ingeschat.

Sinds de eerste democratische systemen is er op een of andere manier gesjoemeld met stemmen, het stemgedrag en de publieke opinie. Het verschil tussen nu en vroeger, is dat we nu tools hebben zoals social media om grote groepen mensen makkelijker en sneller te beïnvloeden.

Foto: Pixabay

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!