Menu

Facebook berichten: plaats ze ook buiten piekmomenten



Facebook berichten: plaats ze ook buiten piekmomenten

Vaak wordt de tip gegeven om een Facebook bericht te plaatsen wanneer de meeste fans online zijn. Met de nieuwe Facebook Insights, kunt u als paginabeheerder precies zien wanneer uw fans online zijn. Maar wat blijkt? De kans is groot dat veel fans uw bericht niet zien omdat u op deze piekmomenten met veel andere berichten in het nieuwsoverzicht van uw fans moet concurreren. In deze blog vindt u antwoord op de vraag waarom u ook af en toe buiten de piekmomenten moet posten. Daarnaast geven we u tips voor een succesvol Facebook bericht.

Uw Facebook-concurrenten posten ook

Omdat de meeste mensen rond lunchtijd en na etenstijd online zijn, plaatsen de meeste bedrijven hun Facebook berichten massaal rond deze tijden. Dit klinkt logisch, maar volgens Chad Wittman (van EdgeRankChecker) is het niet altijd verstandig om je berichten op de piekmomenten te plaatsen. De mensen die namelijk fan zijn van jouw pagina, zijn ook fan van een hoop andere pagina's. Er ontstaat dus een overlap van fans. Zodra u en uw Facebook-concurrenten tegelijk berichten gaan plaatsen, moeten jullie allen vechten om een plekje in het nieuwsoverzicht van uw fans. Facebook koppelt een score aan uw berichten, de zogenaamde Facebook EdgeRank. Deze score wordt vergeleken met de score van andere Facebook berichten die op dat moment geplaatst worden. Heeft het bericht van een van uw concurrenten een hogere score? Dit betekent dat Facebook het bericht relevanter vindt dan dat van u. U heeft de strijd op dat moment verloren en er zullen minder fans zijn die uw bericht in het nieuwsoverzicht zien.

Wek interesse bij uw fans

Om ervoor te zorgen dat uw fans op Facebook uw berichten zien en lezen zijn er een aantal dingen die u kunt doen. Om te beginnen moet u het gedrag van uw fans onderzoeken en uw berichten op de juiste momenten plaatsen. Daarnaast is het belangrijk dat uw fans uw berichten daadwerkelijk lezen. Probeer daarom zoveel mogelijk op te vallen, wek interesse en creëer interactie. 1. Onderzoek uw fans Via de tool Facebook Insights kunt u enkele statistieken over het bedrag van uw fans bekijken. Hier kunt u zien wanneer uw fans online zijn. Op deze manier kunt u ontdekken wat de piekmomenten zijn. Zijn uw fans vooral mensen met een kantoorbaan? Of zijn het vooral jongeren die uw pagina liken? Mensen met een kantoorbaan nemen vooral rond het middaguur een kijkje op Facebook. Terwijl Jongeren gemiddeld het meest actief zijn tussen negen en tien uur 's avonds.

jongerenopsmartphone

2. Plaats ook buiten piekmomenten Om ervoor te zorgen dat uw berichten op Facebook niet verdwijnen tussen de talloze berichten van uw Facebook-concurrenten, is het verstandig om uw berichten ook eens buiten de piekmomenten te plaatsen. Plaats eens een bericht buiten kantooruren of zelfs in het weekend. Dit kan uw fans verrassen, wat tot betrokkenheid met uw bedrijf kan leiden. Daarnaast zijn mensen actiever op Facebook in het weekend, waardoor ze mogelijk meer tijd nemen om berichten te lezen. 3. Inhoud Om ervoor te zorgen dat ze ook geïnteresseerd raken in uw bedrijf moet de inhoud van uw berichten interesse wekken en mensen boeien. De inhoud van het bericht bepaald of mensen uw berichten in het vervolg nog eens zullen lezen, of dat ze over worden geslagen. Houd uw berichten kort en plaats niet meer dan twee berichten per dag. Gebruik ook afbeeldingen in uw berichten. Mensen lezen een bericht met afbeelding eerder dan een 'kaal' bericht met alleen tekst. Daarnaast zegt een foto vaak meer dan woorden. Bovendien heeft een afbeelding een positief effect op uw Facebook EdgeRank score, waardoor uw kans op een plaats in het nieuwsoverzicht van uw fans vergroot. 4. Interactie Zorg voor interactie met uw fans. Vraag uw bezoekers om hun mening over bijvoorbeeld een nieuw product. Hierdoor krijgen uw fans het gevoel dat hun mening belangrijk is, wat de betrokkenheid met uw bedrijf vergroot. Plaats daarnaast duidelijke call-to-actions in uw berichten. Hiermee roept u uw fans op om daadwerkelijk actie te ondernemen. Vraag ze om uw berichten te liken, om een reactie te plaatsen of om het bericht te delen. Dit zal er ook voor zorgen dat het netwerk van uw fans bereikt wordt. 5. Speel in op actualiteit Hoewel u het natuurlijk belangrijk vindt om berichten te plaatsen over uw bedrijf en producten of diensten, zijn uw fans vooral met alledaagse dingen bezig. Wissel daarom eens af tussen een leuk en een informatief bericht. Speel bijvoorbeeld in op actualiteiten zoals evenementen, feestdagen en speciale gebeurtenissen. Bedenk er een leuke actie bij, of plaats simpelweg een leuke grap die in relatie staat tot de actualiteit. De kans is groot dat uw fans het waarderen! Omdat elke bedrijf anders is en elke bedrijf andere fans heeft op Facebook, is het belangrijk dat u onderzoekt wat voor uw bedrijf werkt. Varieer eens in de tijdstippen waarop u berichten plaatst en het type bericht dat u plaatst. Bekijk vervolgens in de statistieken van uw pagina wat het meest succesvol was en probeer op die manier uw berichten continu te verbeteren!


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek