Menu

Emoji in marketing: wat kun je ermee en hoe zet je ze in?



Emoji in marketing: wat kun je ermee en hoe zet je ze in?

Marketeers maken in commerciële communicatie steeds vaker gebruik van emoji's als aanvulling op een tekstuele boodschap. Maar voegt het ook echt iets toe? En wat kun je beter niet doen? In deze blog gaan we dieper in op het professioneel inzetten van emoji.

Emojis en marketing

We gebruiken ze steeds meer in onze dagelijkse communicatie: emoji. Dit zijn de gekleurde plaatjes die tegenwoordig in elk digitaal toetsenbord te vinden zijn. Ze zijn afgeleid van de emoticons (emotion + icon), die we als eerste visuele uitdrukking gebruikten om emoties uit te drukken met een icoontje. Waarom deden we dit? Omdat we al snel merkten dat digitale tekst qua emotie en uitdrukking een stuk beperkter is dan face-to-face communicatie.

Emojis voegen sentiment toe aan een boodschap, waardoor digitale communicatie duidelijker en begrijpelijker wordt. Daarnaast verwerken mensen beeld (zoals emoji) 60.000 keer sneller dan tekst. Ze maken het dus mogelijk om digitaal effectiever te communiceren. En dat doen we ook al een tijdje. Het is zelfs één van de redenen dat de digitale wereld de laatste jaren zo hard groeit. Maar niet alleen gebruiken we emoji, ook de geschreven taal wijkt digitaal regelmatig af van standaard Nederlands. Niet gek dus dat er een officiële term is voor deze taalvariant: digi-taal.

Digi-taal

Emoji zijn onderdeel van digi-taal. Dit omvat allerlei digitale schrijf-variaties op het standaard Nederlands. Hieronder een aantal voorbeelden:

De digi-taal maakt digitaal communiceren luchtiger en verrassender. Er zijn namelijk geen grenzen aan de manier waarop jij je boodschap overbrengt. Je kunt een emoji toevoegen aan je tekst, bijvoorbeeld een emoji van een verdrietig gezicht met een traan wanneer je verdrietig bent. Maar gebruik je die emoji zonder tekst, dan weet de ontvanger waarschijnlijk ook dat je verdrietig bent. De geschreven digi-taal geeft de zender oneindig veel mogelijkheden om een boodschap over te brengen. En dus geeft het ook ruimte voor creativiteit.

Hoe emojis te gebruiken in marketing?

Ook voor bedrijven is de digi-taal interessant. Je bereikt je doelgroep tenslotte altijd het beste wanneer je dezelfde taal spreekt. En dus proberen bedrijven massaal om emoji te gebruiken in de communicatie met hun doelgroep. Met name in communicatie via social media, waar bedrijven steeds meer de interactie zoeken met hun doelgroep, maken bedrijven vaak gebruik van emojis om hun boodschap aan te vullen. Het ene bedrijf doet dit succesvol, het andere bedrijf slaat de plank mis; waar moet je nou op letten bij het gebruiken van emoji?

- Houdt rekening met interpretatie

De meeste emojis hebben een duidelijke betekenis, maar dit geldt lang niet voor alles. Het kan tenslotte lastig zijn om een emotie te vatten in één simpel icoontje. Let dus goed op de betekenis van emojis die je wilt gebruiken. Ben je niet helemaal zeker van de betekenis van een emoji of wil je extra informatie? Op Emojipedia vind je alles over emojis. Hieronder staan een aantal voorbeelden van emojis die verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden:

- Je doelgroep is je uitgangspunt

Denk er bij het maken van je boodschap aan voor wie de boodschap is bedoeld. Gebruikt je doelgroep zelf emojis? Voor welke emotie en mate van sentiment zijn ze gevoelig? Door te weten hoe en in welke mate jouw doelgroep gebruik maakt van digi-taal, kun je hier met jouw boodschap beter op inspelen. Zo is de kans groter dat emoji je boodschap effectief aanvullen.

Ook het type besturingssysteem en platform dat je doelgroep gebruikt kan belangrijk zijn. Dezelfde emojis kunnen er namelijk heel anders uitzien op andere besturingssystemen en platformen. De emoji van een gezichtje met een grijnzend gezicht ziet bij Apple anders uit dan bij Samsung. Bij Apple kan deze dan ook worden geïnterpreteerd als awkward! en bij Samsung als are you kidding me?. Ook besturingssystemen en platformen als Google, Microsoft, Twitter en LG hebben hun eigen set met emojis.

- Denk aan je merkidentiteit

Digitalisering maakt het voor bedrijven steeds makkelijker om klantrelaties op te bouwen en interactie te zoeken met hun doelgroep. Toch wil je het juiste imago creëren. Als producent van luxe producten of diensten wil je bijvoorbeeld geen speels en niet-professioneel imago creëren. Het verkeerd of overmatig gebruiken van emojis kan dit echter wel veroorzaken. Zorg er dus voor dat de emojis die je gebruikt een boodschap creëert die past bij je merk.

Creatieve merken en emoji

Het goed toepassen van digi-taal en emoji kunnen je (digitale) communicatie versterken. In sommige gevallen geven je merk- en doelgroep-karakter je veel ruimte en kun je door creatief te zijn nog meer bereiken met je digitale communicatie. Neem bijvoorbeeld het creatieve emoji-gebruik van KLM en Domino's Pizza.

KLM Emoji-service

Dat KLM creatief is op social media, zullen veel mensen al hebben opgemerkt. De grote Nederlandse vliegmaatschappij heeft sinds een jaar of twee echter een hele emoji-service via Facebook Messenger. Als onderdeel van de klantenservice maakt KLM haar klanten met deze dienst wegwijs in onbekende steden en landen. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een lokale ijssalon of de dichtstbijzijnde taxistandplaats, dan kun je via Facebook Messenger een emoji van een ijsje of taxi en je huidige locatie naar KLM sturen. KLM reageert vervolgens direct met het dichtstbijzijnde adres. Dit is niet alleen erg leuk en sympathiek van KLM, ook is het erg eenvoudig te gebruiken voor klanten over de hele wereld dankzij het universele karakter van emojis.

Domino's Pizza's chatbox

Ook Domino's Pizza maakt slim gebruik van emojis via Facebook Messenger. In plaats van bellen of bestellen via de website, kunnen mensen via dit platform met één woord of emoji een pizza bestellen. Je kunt je voorstellen dat bedrijven met dit soort acties een beter imago creëren en bovendien een stuk meer producten of diensten verkopen.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek