Menu

Do's & Don'ts voor ondernemers met Google+



Do's & Don'ts voor ondernemers met Google+

Google+ is één van de grootste social media kanalen die we kennen op het internet. Toch weten veel mensen nog niet helemaal hoe ze met dit social media kanaal om moeten gaan. Deze blog helpt u op weg aan de hand van een aantal do's en don'ts bij het gebruik van Google+.

Do's

Online vindbaarheid

Google+ is onderdeel van het bedrijf Google, de grootste zoekmachine die het internet kent. Door een pagina voor uw MKB aan te maken op Google+ zorgt u ervoor dat u online beter gevonden kunt worden. Simpelgezegd is een vermelding op Google+ een extra resultaat in de Google zoekmachine. Door het plaatsen van de URL -uw webadres- op uw Google+ bedrijfspagina vergroot u uw online vindbaarheid niet alleen in de zoekmachine van Google, maar ook bij Google Maps. Hoe beter u gevonden wordt, hoe groter uw naamsbekendheid en hoe meer klanten terecht komen bij uw bedrijf.

Google Communities

Google+ maakt gebruik van communities. Dit zijn een soort kleine netwerken die de optie bieden aan mensen om zich te verzamelen als er een interesse of behoefte gedeeld wordt. Dat kan ook bij bijvoorbeeld Facebook, maar wat Google+ uniek maakt, is dat het de optie biedt dat bedrijven en merken ook lid kunnen worden van dergelijke communities. Zo bent u als het ware aan personen en kunt u dus ook een gelijkwaardige dialoog aangaan. Daarnaast kunt u met uw MKB op zoek gaan naar communities waar uw klanten en potentiële klanten in geïnteresseerd zijn in plaats van andersom. Enkele voorbeelden van communities zijn bijvoorbeeld communities over eten, haarmode of auto's. De Google+ communities lenen zich niet alleen uit om op zoek te gaan naar potentiële klanten, maar bieden ook de mogelijkheid om een band op te bouwen met uw relaties. Bij andere social media zoals Facebook en Twitter is er meestal sprake van eenrichtingsverkeer of enkel interactie zoals een antwoord op een vraag of het geven van informatie aan volgers. Met behulp van Google+ kunt u ècht de dialoog aangaan met uw relaties en zodoende een band opbouwen. Hierdoor kunt u beter inspelen op de interesses en behoeftes van uw relaties en verhoogt u de respons.

Google+ circles

Scheer uw publiek niet over één kam. Mensen zijn individuen met verschillende behoeften. Met de Google+ cirkels kunt u eenvoudig uw relaties indelen in bepaalde groepen mensen. U kunt al uw connecties opdelen in de zogeheten kringen, naar een bepaald aantal kenmerken zoals zakenpartners of online en offline klanten, maar ook naar interesses per community. Met behulp van het indelen van uw connecties in kringen kunt u verschillende berichten naar een specifieke groep mensen communiceren. Hierbij kunt u denken aan relevante informatie voor connecties die in een bepaalde regio actief zijn, een bepaalde professionaliteit vergen of die een bepaalde interesse delen.

Don'ts

Saaie berichtgeving

Let erop dat u uw berichtgeving vernieuwend houdt. Als u uw berichtgeving eentonig en resultaatgericht opstelt merkt u dat de respons vanuit uw potentiële klantenkring laag is. Bedenk een strategie voor uw berichtgeving en houd deze strategie actueel. Denk bijvoorbeeld aan hoe vaak u uw connecties wilt benaderen en houd rekening met de verhouding informatieve en promotionele berichten. Een goede verhouding hiervan is vaak 80/20 of 70/30 procent informatief versus promotioneel. Wees ook niet bang om creatief te zijn omtrent uw berichtgeving, mensen houden van humor en u ziet dat uw berichten meer gewaardeerd worden als er zo nu en dan een minder serieuze tussen zit. Een tip om uw berichtgeving gestructureerd en vernieuwend te houden is bijvoorbeeld het werken met vaste rubrieken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan interviews met klanten of achtergrondinformatie over uw MKB-bedrijf. Probeer ook breder dan uw onderwerp te denken. Heeft u een hotel, dan hoeft u niet alleen te berichten over hotels, uw hotel of het verblijven in een hotel. Denk bijvoorbeeld aan berichten die uw lezer ook kunnen interesseren, zoals reizen.

Pagina niet bevestigen

Hoewel Google+ een dienst is van Google, wil dat niet zeggen dat u uw pagina niet meer hoeft te bevestigen als bedrijf. Er gaan veel bedrijven de mist in door te vergeten om de pagina te bevestigen, waardoor de pagina ook niet zichtbaar is. De verificatie doet u via deze pagina en u kunt hierbij kiezen om de verificatie per brief of telefoon te doen.

SEO

Naast het bevestigen van uw bedrijfspagina, moet u ook proberen de pagina zo volledig mogelijk in te vullen. Denk hierbij, net als bij uw account op Places.nl aan de bedrijfsomschrijving, links, contactinformatie. Doorloop alle stappen die Google u aanbiedt en vergroot daarmee uw online vindbaarheid. Pas op dat u uw pagina niet volstopt met zoekwoorden. Google ziet dit als spam en blokkeert de zoekwoorden hoogstwaarschijnlijk. Een voorbeeld van slecht gebruik van zoekwoorden: social media, sociale media, sociale kanalen, sociale netwerken.

Omslagfoto

De omslagfoto van Google+ is minimaal 480x270 pixels breed en hoog. Groter is altijd beter, maar kleiner dan dit komt uw afbeelding niet ten goede. Het toont van weinig professionaliteit als uw afbeelding niet helder of scherp is. Een goede omslagfoto representeert uw bedrijf, maar het is aangeraden om uw logo als 'profielafbeelding' in te stellen. Let overigens ook op het bolletje van uw logo in uw afbeelding, zodat deze niet in de weg zit als u tekst op uw afbeelding hebt staan.

Campagnes

Google+ is geen reclame uithangbord waarvoor Facebook en Twitter weleens gebruikt worden. Google+ staat het niet toe dat bedrijven de pagina gebruiken om reclamecampagnes op te zetten, doe dit dus ook niet. U kunt hierdoor het gevaar lopen dat uw pagina wordt geblokkeerd en uw online vindbaarheid daarmee wordt verkleind. U mag wel externe links op uw Google+ pagina zetten naar een campagne toe, maar u mag dus geen campagnes op de pagina zelf lanceren. Wilt u meer lezen over Google+? Of over do's en don'ts voor andere social media? Houd de Telefoonboek.nl blog in de gaten voor meer nieuws en tips met betrekking tot uw MKB-bedrijf.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek