Menu

De voor- en nadelen van social media voor bedrijven



De voor- en nadelen van social media voor bedrijven

Social media. Zo ongeveer iedereen heeft er wel eens mee te maken gehad. Maar waar hebben we het over als we spreken over social media? De bekendste voorbeelden van social media zijn Facebook, Youtube, Twitter, LinkedIn en Google+. Door u als bedrijf te profileren op deze kanalen kunt u snel, gratis en gemakkelijk in contact komen met uw klant. Twijfelt u over het wel of niet inzetten van social media voor uw bedrijf? Dan kan deze opsomming van voor- en nadelen u helpen om een keuze te maken.

Voordelen

Social media is gratis

Een groot voordeel van social media is dat het gebruik ervan gratis is. Het vergt alleen tijd om de platformen te leren kennen, uw pagina op te zetten en social media actief in te zetten. Daarnaast is het belangrijk voor uw MKB-bedrijf om ook actief te blijven. Door de interactie met uw klant kunt u uw service en producten verbeteren en bespaart u veel tijd en dus ook geld. En onthoud: hoe meer tijd u aan social media besteedt, hoe meer voordelen het voor uw bedrijf oplevert.

Uw klanten leren kennen

Met het gebruik van social media maakt u de connectie tussen uw MKB-bedrijf en uw klanten erg makkelijk. Via social media kunt u op zoek naar nieuwe klanten die binnen uw doelgroep passen. Ook kunt u uw bestaande klanten beter leren kennen. Door ze te volgen op bijvoorbeeld Facebook en Twitter kunt u beter op de hoogte blijven van de wensen en behoeften van uw klant. Bent u op zoek naar de mening van uw klant? Dan kunt u dat ook simpelweg doen door een vraag te stellen en te wachten op de interactie.

Social media is snel

Op het moment dat u uw klanten wilt bereiken kunt u ze aanspreken. Aangezien iedereen van jong tot oud veel en vaak te vinden is op social media kunt u snel inhaken op actuele zaken. Ook kunt u uw klanten snel inlichten over eventuele wijzigingen binnen uw MKB-bedrijf. U kunt bij wijze van spreken uw klanten binnen vijf minuten bereiken. U hoeft niet te wachten tot uw klanten op zoek gaan naar uw website, maar u kunt zelf bepalen wie, wanneer en hoe u uw klanten bereikt.

Uw klanten zijn uw uithangbord

Als u uw MKB-bedrijf wilt promoten kan dat het beste via uw klanten. Mond-tot-mond reclame tussen klanten en hun persoonlijke relaties werkt erg goed. Met een spraakmakende actie via social media kunt u via uw bestaande klanten potentiële klanten bereiken. Social media maakt het makkelijk voor klanten om informatie te delen. Bijvoorbeeld door tegen 'volgers' en vrienden verder te vertellen over uw producten of diensten. Ook wanneer u een actie promoot welke interessant is om te delen, dan kunt u snel en effectief een erg grote groep potentiële klanten bereiken. Voor voorbeelden kunt u een bezoekje nemen aan Verse Reclame, deze website maakt een overzicht van de leukste 'inhaakreclame' in Nederland.

Ongebonden aan locatie

Het maakt niet uit wie u wilt bereiken en waar diegene of die groep gevestigd zit. Social media biedt grenzeloze mogelijkheden om uw onderneming uit te breiden en uw klanten uw service en producten te bieden waar en wanneer ze willen. Via social media kunt u dus niet alleen kosteloos mensen bij u in de omgeving bereiken, maar ook erg makkelijk de rest van Nederland

Nadelen

Het kost tijd om social media te leren kennen

Er zijn veel verschillende social media kanalen. Als u deze in wilt zetten voor uw MKB-bedrijf heeft u een plan van aanpak en bepaalde richtlijnen nodig. Bent u niet helemaal op de hoogte van hoe social media kanalen werken en de eigenschappen, dan kan het tijd kosten om deze kanalen uw eigen te maken. De inzet van social media kan ook tegen u werken. Bijvoorbeeld door te veel berichten, te weinig berichten of oninteressante berichten te plaatsen. Als klanten uw inzet als negatief ervaren dan werkt dat door op het imago van uw bedrijf. Het bijhouden van reacties en het voeren van dialogen met klanten kan u weliswaar veel voordeel voor uw bedrijf opleveren, maar kost ook wat tijd.

Het resultaat is niet altijd zichtbaar

Een nadeel van het inzetten van social media kanalen is dat u niet altijd kan zien wat het u oplevert. Er is veel onderzoek gedaan naar de effecten van social media, maar die effecten zijn als MKB-bedrijf lastig te meten. Het kost dus veel tijd om goed gebruik te maken van social media, maar het resultaat is niet altijd direct meetbaar. Dat het resultaat niet direct meetbaar is, wil uiteraard niet zeggen dat het geen effect heeft. Een manier waarop u kan meten in hoeverre een social media campagne aanslaat bij uw klanten is 'Campaign Tracking. ' Hiermee kunt u via Google Analytics bijhouden via wel sociaal medium mensen naar uw website zijn gekomen.

Klachten zijn openbaar

In het geval dat klanten klachten hebben over uw producten of diensten, zullen social media gebruikers eerder geneigd zijn om u te benaderen via deze kanalen, dan 'gewoon' via de telefoon. Het nadeel hiervan is dat social media kanalen meestal openbaar en zichtbaar voor iedereen zijn, en uw andere klanten in sommige gevallen kunnen meelezen. Als u deze problemen netjes en transparant oplost is er uiteraard niets aan de hand, maar als een klant zich niet geholpen voelt zijn de social media kanalen ook een voor de hand liggende manier om daarover te klagen.

Social media & Telefoonboek.nl

Wanneer u het beste uit uw social media accounts wilt halen, is het belangrijk dat mensen u goed kunnen vinden.U kunt bijvoorbeeld onderaan uw e-mails een link naar uw Twitteraccount plaatsen. Maar ook kunt u ervoor kiezen om uw Facebook-, Twitter-, LinkedIn en Google+-pagina aan uw bedrijfsvermelding op Telefoonboek.nl toe te voegen. Zo zijn uw social media pagina's nog beter te vinden en kunt u makkelijk in contact komen met nieuwe klanten. U kunt deze gegevens makkelijk en geheel gratis toevoegen door een account aan te maken opPlaces.nl. Uw bedrijfsgegevens staan dan direct juist vermeld op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com en zijn te vinden door meer dan 5,5 miljoen maandelijkse bezoekers.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek