Menu

De social media van de toekomst: kunt u in 2015 nog mee?



De social media van de toekomst: kunt u in 2015 nog mee?

Eerder heeft u in een blog van Places.nl kunnen lezen dat er in 2015 veranderingen op het gebied van online communicatie zullen plaatsvinden. Zo zal het gebruik van social media diverser worden, gaat mobiel gebruik een nóg grotere rol spelen en wordt de nadruk steeds meer gelegd op visual content. Nu duiken we de diepte in over de rol die social media in 2015 zal gaan spelen. Welke veranderingen staan ons te wachten in het komende jaar?

Het is al lang niet meer zo dat Facebook de enige speler is op het gebied van social media. Steeds meer mensen gaan op zoek naar alternatieven. Zeker na de overname van Whatsapp was er een enorme verschuiving te zien in het gebruik van deze media. Mensen gaan op zoek naar alternatieven die hun privacy wél beschermen. Wat is nu hét social medium van de toekomst? Die is er niet! Het landschap segmenteert, wordt steeds diverser en cross channel gebruik komt steeds vaker voor. Mensen gebruiken social media waarmee ze zichzelf identificeren en niet langer om de reden dat hun vrienden er ook op zitten.

Het is dus hoog tijd om eens goed over uw voornemens na te denken en alvast op een rijtje te zetten op welke social media u in 2015 te vinden wilt zijn. Dit zijn de social media waarom het in 2015 allemaal te doen is:

Social media die in handen zijn van adverteerders zijn steeds meer in opkomst

Social media die in tegenstelling tot Facebook geld geven in plaats van geld verdienen is een enorm opkomende trend. Platformen zoals Ello, Bubblews en Tsu nemen hierin het voortouw. Ze zijn tegen de Facebook filosofie en vinden dat social media in eigen beheer zouden moeten zijn. Deze social media keren gebruikers dan ook geld uit in plaats van dat ze er geld aan verdienen. Gebruikers verdienen geld met de traffic die ze naar hun profiel genereren. Deze social media zijn in handen van adverteerders die in ruil daarvoor vrij aan de gebruikers mogen adverteren. De gedachte hierachter is dat de gebruikers niet het product zijn, maar zelf de samenwerking aangaan met adverteerders.

Messengers wordt steeds interessanter om potentiële klanten te bereiken

Social media die fungeren als messenger, zoals Whatsapp of Telegram, worden steeds vaker door bedrijven ingezet om klanten te bereiken. Dit doen zij dan in de vorm van een communicatiekanaal: klanten kunnen door middel van dit kanaal contact opnemen met het desbetreffende bedrijf. Het bedrijf dat het kanaal beheert kan de klant dan direct te woord staan en kan dit zelfs gebruiken om reclame te maken voor een product of dienst. Diverse bedrijven gebruiken deze manier van communiceren al. Het voordeel hiervan is dat ze niet 24/7 telefonisch bereikbaar hoeven te zijn. Een andere mogelijkheid om dit op te vangen is het instellen van een Antwoordservice.

Social media waarop zakelijke expertise kan worden gedeeld zijn enorm in opkomst

Er is ook een trend te zien op het gebied van zakelijke expertise. Vooral op LinkedIn komt deze in Nederland al voorzichtig naar voren. Steeds meer experts en professionals delen hun kennis in de vorm van informatieve blogs om zich als expert te onderscheiden. Je onderscheiden als 'thought leader' is een trend die al eerder te zien was bij bedrijven, maar nu is deze trend ook in de persoonlijke sfeer doorgebroken. Een ander social medium waarop je je kennis met de buitenwereld kunt delen is Gibbon. Slack is een social medium waarin werknemers van één organisatie met elkaar kunnen communiceren en kennis kunnen delen.

Wilt u op de hoogte worden gehouden van meer informatie omtrent ontwikkelingen op het gebied van social media? Hou de blog van Places.nl dan goed in de gaten! Ook in 2015 zullen wij u voorzien van een dagelijkse dosis ondernemerstips!


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek