Menu

De invloed van social media op online verkoop



De invloed van social media op online verkoop

Social media hebben soms meer invloed op de gebruikers ervan dan we denken. Dit loopt uiteen van beïnvloeding op mediagebruik en -gedrag tot nieuwsgebruik en het volgen van onderwijs. Ook heeft het gebruik van social media invloed op de online verkoop van producten en diensten. Het is daarom belangrijk dat u hier als ondernemer rekening mee houdt en dat u hier handig op inspeelt. Hoe? Dat leest u in deze blog.

Op welke manier beïnvloedt social media aankoopbeslissingen?

Klanten hebben anno 2014 een nieuwe manier gevonden als het gaat om het zoeken van de juiste producten en diensten. Websites en webshops worden niet altijd meer als eerste gecheckt en de telefoon wordt ook niet altijd meer opgepakt om meer informatie over producten te krijgen. De klanten van tegenwoordig zijn veel aanwezig op sociale media kanalen en gaan daar ook vaak op zoek naar informatie. Via Facebook bijvoorbeeld, vindt een kwart van de gebruikers de productinformatie die ze graag willen lezen. één-derde ontdekt zelfs producten via Facebook, Twitter of Pinterest voor het eerst. Zorg er dus voor dat uw social media kanalen volledig zijn en zet er vooral niet te weinig informatie op, want voor u het weet loopt u een klant mis.

Liken = kopen

Van de consumenten die zich op social media begeven en een bericht over een product delen of markeren als 'favorite' (bijvoorbeeld via Facebook), kopen vier op de tien consumenten dat product ook daadwerkelijk. Daarnaast is driekwart van de consumenten eerder geneigd om iets te kopen na het lezen van beoordelingen of referenties via social media. Dit blijkt uit een onderzoek van Invesp (2014). Op welke manier kunnen consumenten op Facebook, Pinterest en Twitter aangeven dat ze geïnteresseerd zijn in uw product?

  • Via Facebook kunnen gebruikers aangeven iets leuk te vinden door op de 'vind ik leuk-knop' te klikken of het item te delen naar hun eigen netwerk. Vooral dit laatste is erg effectief.
  • Via Pinterest kunnen gebruikers een eigen 'moodboard' samenstellen van items of foto's die ze leuk vinden. Vrienden kunnen dan moodboards bekijken van vrienden en zien waarin deze geïnteresseerd zijn. Door een foto op het eigen moodboard te 'pinnen' kunnen gebruikers aangeven iets leuk te vinden.
  • Via Twitter kunnen gebruikers een tweet markeren als 'favorite', deze staat dan in een rij met andere 'favorite' tweets van diezelfde gebruiker. Ziet de twittergebruiker iets langskomen wat hij/zij leuk vindt in een tweet, kan diegene dat aangeven door op 'favorite' te klikken. Dit is een verschil met het retweeten, waarmee de twitteraar de tweet doorstuurt naar haar volgers.

liken-social-media

Merktrouw

Het is belangrijk dat consumenten u en uw producten leren kennen via social media en een band opbouwen met uw bedrijf via social media. Consumenten die een band onderhouden met uw bedrijf zullen namelijk ook vaker een aankoop doen. Consumenten die uw bedrijf volgen op Facebook, Twitter of Pinterest en daar items zien en dit aanklikken als 'leuk' of 'favorite', zijn eerder geneigd om het product aan te schaffen. Want van de consumenten die zich op social media begeven en een bericht delen of markeren als 'favorite' (bijvoorbeeld via Facebook), koopt 40% van de consumenten dat product dus ook daadwerkelijk. De helft hiervan doet dit zelfs binnen een week. Daarnaast gaf 78% van de ondervraagden binnen het onderzoek van Invesp aan dat de social media berichten van bedrijven invloed hebben op hun aankopen. De berichten van bedrijven werden gezien via Facebook, Twitter, Youtube, LinkedIn en Pinterest. 21% van de Facebook-gebruikers volgt een merk via Facebook omdat ze een aankoop van dat merk willen gaan doen.

Hoe bouwt u een band op via social media met uw klanten?

  • Probeer uw berichten op social media echt te richten op uw klanten, maak ze persoonlijk. Probeer u niet alleen te richten op het zenden van boodschappen, maar reageer ook. Door middel van het creeëren van interactie met uw klanten zullen ze uw berichten sneller lezen lezen en ze zijn ook sneller geneigd op zoek te gaan naar u via social media.
  • Bied wat extra's op uw social media kanalen voor uw trouwe gebruikers. Denk hierbij aan het aanbieden van extra of unieke producten, 'special editions', aanbiedingen of een klein presentje voor uw vaste volgers.
  • Gebruikers van social media bevinden zich gemiddeld vele uren op een dag online. Maak hier gebruik van, probeer net dat extra stukje informatie te bieden aan uw klanten. Denk hierbij aan achtergrond informatie over uw bedrijf, hoe het er daar uitziet en extra productinformatie die klanten alleen via Facebook krijgen.

online-aankopen

Biedt uw klanten nét iets meer

Hoe kunt u er als ondernemer aan bijdragen dat uw producten eerder gedeeld en ook eerder aangeschaft worden? Uw product kan wellicht populair zijn, maar u kunt het uw klanten en social media gebruikers ook nóg makkelijker maken aan de hand van de volgende punten:

Product kwaliteit

Zorg ervoor dat de kwaliteit van uw producten altijd goed is, met een redelijke prijs/kwaliteit verhouding. Uw product kan weliswaar veel gekocht worden, maar op het moment dat het tegenvalt bij uw klanten zal het product niet aanbevolen worden via social media en ook niet nog een tweede keer gekocht worden.

Gratis verzending

Door een gratis verzending aan te bieden levert u een stukje extra service naar uw klant toe. Zo kunt u duidelijk stellen wat de prijs van een product is, zonder dat daar allerlei extra kosten bij komen, zoals verzendkosten en betalingsoverdrachtkosten.

Makkelijk ruilen

Vooral voor online webshops geldt de regel dat uw producten makkelijk te ruilen moeten zijn. Online aangeschafte producten kunnen natuurlijk niet van tevoren gepast of uitgeprobeerd worden. Zorg er dus voor dat uw producten makkelijk te ruilen zijn wanneer ze niet naar wens zijn. U kunt wel altijd om feedback vragen, zodat u uw producten beter kan maken en een volgende ruil kunt voorkomen.

Reviews

Online reviews of ratings werken net als social media aanbevelingen van uw klanten als een goede online marketingtool. Nieuwe klanten en bestaande klanten zijn eerder geneigd andere klanten te geloven dan uw eigen verkooppraatjes. Zorg er dus voor dat uw klanten een mogelijkheid hebben tot het invullen van reviews en maak deze goed zichtbaar op uw website en social media kanalen. Let daarbij wel op voor fake reviews. Wilt u meer weten over het social media gedrag van uw klanten,de populariteit van online kortingscodes in Nederland of tips over online betalingsmiddelen? Op de blog van Places.nl vind u ook meer informatie over onder andere het aanmaken, beheren en slim inzetten van social media.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek