Menu

Adverteren op Twitter: wat zijn de mogelijkheden?



Adverteren op Twitter: wat zijn de mogelijkheden?

Voor u als ondernemer kan Twitter erg handig zijn om uw bestaande en potentiële klanten te bereiken. Al ruim 20% van de gebruikers geeft aan Twitter te gebruiken voor het promoten van hun bedrijf. Naast het promoten van uw MKB via een zakelijk account is het ook mogelijk om te adverteren op dit sociale netwerk. Maar waarom zou u adverteren op Twitter en wat zijn de mogelijkheden?

Twitter voor ondernemingen

Binnen Nederland zijn veel mensen actief op Twitter, ook uw klanten en potentiële klanten zijn er te vinden. Het netwerk biedt u de mogelijkheid om snel met uw doelgroep te communiceren. Ook bent u als onderneming beter vindbaar voor u klanten. De meeste ondernemingen promoten hun MKB via een zakelijk account. Met uw eigen Twitter account kunt u uw bestaande en potentiële klanten vinden, binden en boeien. Met Twitter bent u waar uw doelgroep is. Hierdoor kunt u snel achterhalen wat hen bezig houdt en u kunt met ze discussiëren over relevante onderwerpen. Betrek uw klanten bijvoorbeeld bij de beslissingen die u maakt. Vraag naar hun mening en vraag ze naar nieuwe ideeën. Daarmee weet u uw klanten te boeien en raken meer gebruikers geïnteresseerd in uw onderneming. Met deze tips en tricks kunt u het aantal volgers verhogen en uw account makkelijk beheren.

Waarom adverteren?

Naast dat u uw eigen Twitter-account gratis kunt gebruiken om uw onderneming te promoten is het ook mogelijk om te adverteren via dit sociale netwerk. Waarom zou u dat doen als u Twitter ook gratis kunt gebruiken? De voornaamste reden om te adverteren via Twitter is om uw doelgroep beter te bereiken. Twitter geeft u namelijk de mogelijkheid om zelf te kiezen op wie u uw advertenties richt. Dit heet targeten. Wanneer u Twitter gratis gebruikt is het lastiger om potentiële klanten aan te spreken. Veel gebruikers weten niet van uw bestaan af en zoeken u daarom ook niet op Twitter. Met een advertentie kunt u er voor kiezen om onder de aandacht te komen van uw potentiële klanten en uw advertenties op hen richten. Targeten is bij promoten met een gratis account niet mogelijk. Het is wel mogelijk om uw doelgroep te bereiken, maar dat gaat moeizamer en u moet ook geluk hebben. Het adverteren via Twitter geeft uw onderneming net dat steuntje in de rug om uw netwerk te vergroten.

Targeten

Het targeten van uw advertenties op Twitter kan op verschillende manieren. - Targeting op trefwoorden: Gebruikers plaatsen voortdurend wensen en behoeften op hun account. U kunt ervoor kiezen om uw advertentie te richten op specifieke woorden die veel op Twitter gebruikt worden. Uw advertentie komt dan terecht bij gebruikers die deze trefwoorden op hun account hebben staan. - Targeting op interesses: Speciaal voor het adverteren heeft Twitter interessegebieden opgesteld. Op deze manier kunt u uw advertenties tonen aan gebruikers die interesse hebben in uw werkgebied. - Targeting op locatie: Over de hele wereld wordt Twitter gebruikt. U kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om uw MKB wereldwijd te verspreiden, per land of per stad. - Targeting op apparaat: Gebruikers loggen in via de computer, tablet of telefoon. Advertenties kunnen gericht worden op een apparaat. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn wanneer u alleen mensen wilt bereiken die onderweg zijn. De kans is groter dat gebruikers die inloggen via hun smartphone onderweg zijn, dan gebruikers die inloggen via de PC. - Targeting op geslacht: Heeft u als kapper een speciale actie voor vrouwen of denkt u dat uw auto's meer voor mannen zijn? Dan kunt u targeten op geslacht, hierbij richt u specifiek op mannen of vrouwen. - Targeting op potentiele volgers: Wanneer het doel van adverteren is om uw netwerk te vergroten is het niet zinvol om deze te richten op bestaande volgers. Bij targeting op potentiële volgers helpt Twitter u gebruikers te vinden die op uw huidige volgers lijken.

adverteren-twitter-promoted-tweets

Promoted tweets, promoted account, promoted trends

Kiest u er als ondernemer voor om ook advertenties in te zetten op Twitter dan zijn er drie manieren om dat te doen. Promoted tweets, promoted account, promoted trends.

Promoted tweets

De eerste manier om teadverteren via Twitter is met "promoted tweets". Bij promoted tweet advertenties is uw tweet als het ware de advertentie. Uw promoted tweet verschijnt bovenaan de tijdlijn van uw volgers en andere gebruikers die geïnteresseerd zijn in vergelijkbare onderwerpen of ondernemingen als u. Bent u bijvoorbeeld eigenaar van een muziekwinkel, dan kunt u targeten op basis van de interesse muziek. Uw advertentie komt dan terecht bij gebruikers die geïnteresseerd zijn in muziek. De andere vormen van targeting kunnen ook goed toegepast worden op deze vorm van adverteren. Het doel van promoted tweet advertenties is het genereren van bezoeken naar de website van uw MKB en het op gang brengen van een conversatie tussen u en uw klanten of klanten onderling. Ook kan deze vorm van adverteren u meer volgers opleveren, doordat uw tweet verschijnt bij gebruikers die mogelijk interesse hebben in uw onderneming. Vinden ze uw tweet of onderneming interessant, dan besluiten ze u te volgen. De kosten voor deze manier van adverteren zijn gebaseerd op 'cost per engagement'. Dit betekent dat u betaalt wanneer een gebruiker een daadwerkelijke interactie heeft met uw tweet. Er vindt interactie plaats wanneer uw potentiële klant op de tweet klikt, het bericht retweet of wanneer uw nieuwe volgers krijgt aan de hand van uw promoted tweet.

Promoted accountAdverteren-twitter-volgen.jpg

Promoted account is een manier van adverteren met als doel om het aantal volgers van uw account te vergroten. Bij deze manier van adverteren, wordt uw profiel uitgelicht bij personen die een vergelijkbare interesse hebben. Als eigenaar van een autobedrijf wordt uw profiel bijvoorbeeld uitgelicht bij gebruikers die bijvoorbeeld Volkswagen of Peugeot volgen. Uw account verschijnt in de 'spotlight' van uw potentiele klanten. Wanneer u gebruik maakt van promoted account advertenties verschijnt uw account op verschillende pagina's van het Twitter account van uw potentiële en bestaande klant. Uw account verschijnt onder andere op de pagina 'wie te volgen'. Op deze pagina verschijnen drie accounts die interessant zijn voor de gebruiker om te volgen. Doordat er maar drie accounts per bezoek verschijnen is de mogelijkheid dat potentiële klanten veel aandacht aan uw onderneming schenken erg hoog. Verder verschijnt uw account wanneer een gebruiker op zoek gaat naar een onderwerp dat gerelateerd is aan uw MKB. Heeft u bijvoorbeeld een fietszaak, dan verschijnt uw account in de zoekresultaten van een gebruiker die op zoek is naar wielrennen. Targeting voor de promoted accounts kunt u het beste toepassen op basis van interesses, locatie en geslacht. Daarnaast is deze vorm van adverteren ook geschikt om te targeten op potentiële klanten. De promoted account advertenties worden afgerekend op basis van 'cost per follower'. Dit houdt in dat u pas betaalt wanneer een persoon uw account daadwerkelijk gaat volgen.

Promoted trends

adverteren-twitter-trends

De laatste van de drie advertenties is de promoted trend. Het onderwerp van uw tweet wordt bij deze vorm van adverteren een 'trending topic'. Trending topics zijn onderwerpen die op dat moment het populairst zijn op Twitter. Over deze onderwerpen wordt veel gesproken en staan prominent aangegeven naast de startpagina van gebruikers. Kiest u voor promoted trend advertenties dan staat uw gekozen trend de hele dag boven aan de lijst van meest populaire onderwerpen. U kunt uw advertentie tonen voor gebruikers in Nederland, of over de hele wereld. Deze vorm van adverteren werkt goed voor het vergroten van uw naamsbekendheid. Uw account met gekozen trend staat namelijk een hele dag op een populaire plaats op de Twitter pagina van uw potentiële klant. Tevens kunnen promoted trends bijdragen aan het creëren van discussies over de onderwerpen die in de tweet worden besproken. Deze onderwerpen hebben bijvoorbeeld betrekking op uw onderneming. Een nadeel van de promoted trends advertenties zijn de kosten. Bij deze vorm van adverteren betaald u niet per klik of actie. Bij promoted trend advertenties betaalt u per dag. Of de investering dan ook de moeite waard is geweest, wordt pas achteraf zichtbaar. Bent u geïnteresseerd in adverteren en alle mogelijkheden die Twitter voor uw onderneming biedt? Sinds kort heeft Twitter in Nederland een platform opgezet met informatie voor bedrijven.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek