Menu
024 – 3555 299(24/7 bereikbaar)Bel nu

The road to succes: in 5 stappen naar uw perfecte pitch



Het is voor ondernemers belangrijk om het bedrijf goed te kunnen verkopen

Het is voor ondernemers ontzettend belangrijk om het bedrijf en de producten goed te kunnen verkopen. Een goede pitch kan hierbij doorslaggevend zijn. Er bestaan veel verschillende soorten pitches, zoals een pitch over jezelf, maar ook een salespitch, een netwerkpitch, een bedrijfspitch of juist een pitch die gericht is op investeerders. Voor alle soorten pitches zijn de volgende vijf stappen van belang.

1. Publiek

In de eerste stap is het belangrijk om stil te staan wie uw publiek is en wat uw doel onder deze groep is. Voor een goede pitch is het namelijk cruciaal dat deze wordt toegespitst op de doelgroep, en niet op u als persoon of uw bedrijf en diensten. Kortom: het publiek staat centraal. Verdiep u dus in de doelgroep, wat hun behoeften zijn en hoe u hierop in kunt spelen.

2. Impact

De volgende belangrijke stap is dat u impact maakt met uw pitch. Dat kunt u het beste gelijk in het begin doen door te starten met een krachtige opening. Presenteer bijvoorbeeld een indrukwekkend feit of cijfer of haak in op een actualiteit. Hiermee toont u aan dat uw product of dienst aansluit op de behoefte in de samenleving. U kunt ook beginnen met het stellen van een vraag of een inspirerende visie delen in het begin. Recentelijk publiceerde Places Nieuws een artikel over inspirerende startups, waarbij één bedrijf het zichzelf als missie heeft gesteld om alle wateren plasticvrij te maken. Hier kunt u bijvoorbeeld aan denken bij een inspirerende visie. Daarnaast is het belangrijk om de opening te koppelen aan uw publiek: what"s in it for them? Hoe kunt u hen verder helpen?

3. Toetsen

De derde stap is het toetsen van het probleem en de oplossing, die u daarvoor biedt. Hiervoor is het ten eerste belangrijk dat u het probleem toelicht dat heerst binnen uw doelgroep. Het is dus wederom cruciaal om dit goed toe te spitsen. Voor een salespitch zijn dit vaak andere bedrijven, dus moet uw pitch aansluiten bij de problemen die bij hen heersen. Bij een bedrijfspitch kan de doelgroep bestaan uit belangenorganisaties in de samenleving, dus moet het probleem aansluiten op een probleem in de samenleving. Nadat u het probleem hebt geschetst, is het belangrijk dat u aangeeft hoe u, uw bedrijf of uw product hier een oplossing voor kan bieden. Dit moet antwoord geven op de vraag welke voordelen en meerwaarde u te bieden heeft.

4. Call to action

Deze stap is belangrijk om daadwerkelijk een resultaat te behalen uit uw pitch. Geef op het einde van uw pitch een duidelijke conclusie en geef aan waar u naar op zoek bent. Het moet duidelijk zijn voor het publiek wat u van hen wilt of vraagt, zodat zij dit ook kunnen bieden als ze enthousiast zijn geworden naar aanleiding van uw pitch. Kom dus met een duidelijke call to action, zoals: "ik zou graag een afspraak willen inplannen om verder te bespreken wat mijn bedrijf kan bieden. Hoe komt volgende week dinsdag om 15.00 uit voor u?"

5. Handelen

De laatste stap om uw pitch te perfectioneren is daadwerkelijk handelen. Zorg ervoor dat u uw pitch al meerdere keren hardop hebt geoefend zonder publiek. Hierdoor kunt u kijken of hij niet te lang duurt (1 minuut is het maximum) en of het verhaal authentiek overkomt. Nadat u de pitch een paar keer voor spiegel hebt geoefend, kunt u uw pitch presenteren aan collega"s. Dit kan waardevolle feedback opleveren, waarmee u uw pitch verder kunt aanscherpen. Succes!

Afbeelding: Bigstock


Delen:



Reacties