Social selling: Hoe overtuigt u potentiële klanten?



Social selling: Hoe overtuigt u potentiële klanten?

Social selling wil zeggen dat u potentiële klanten, ofwel prospects, vindt en hen via social media overtuigt om klant te worden. Social selling vervangt niet per se het huidige verkopen, maar het versterkt juist. Sales en marketing komen samen en zetten het bedrijf als 'persoon' centraal. Klinkt goed toch? Places.nl vertelt u er meer over.

Waarde creëren

Inkopers doen vooronderzoek op basis van online informatie. Om meegenomen te worden in het traject en op de shortlist te belanden, moet u dus online te vinden zijn. Anders wordt u simpelweg niet meegenomen in het traject. Online vindbaar zijn kunt u op verschillende manieren aanpakken. Het doel is om interactie aan te gaan met uw volgers. Als expert deelt u waardevolle informatie met uw doelgroep, door bijvoorbeeld tips weg te geven, artikelen te schrijven of webinars te geven. Op deze manier creëert u online vertrouwen bij de prospect. Het eerste 'echte' contact voelt daardoor niet meer als een cold call.

Opwarmen

Het grootste voordeel van social selling is dat u koude leads beetje bij beetje warmer maakt, en daarmee prospects aan u kunt binden. Actief zijn op LinkedIn kan daar zeker aan bijdragen. Met LinkedIn kunt u zoeken op een bepaalde werkfunctie en in de gaten houden of deze personen uw profiel 'terug' bekijken. Dat is een mooi bruggetje naar een eerste contact.

De aandacht trekken van de prospect kan ook door te reageren op zijn of haar update of blog. Deze reactie dient dan wel relevant en persoonlijk te zijn, een commercieel bericht is geen goed idee. Een andere manier om op te vallen is door blogs die u over uw bedrijf heeft geschreven bovenaan uw profiel te zetten. Dit kunt u doen door gebruik te maken van LinkedIn-blogs, die automatisch bovenaan komen te staan, maar ook door de volgorde van uw profiel te veranderen.

Digitaal netwerken

Digitaal netwerken via LinkedIn is minder intensief dan bijvoorbeeld bellen, het kost minder tijd en het is een goede manier om de juiste doelgroepen te bereiken. Zo kunt u veel gerichter aan de slag. Social selling kunt u 'koud' doen, door bijvoorbeeld een persoonlijke tekst in de LinkedIn-uitnodiging naar een prospect te zetten, maar dit kan ook 'warm'. Een 'warm' contact is bijvoorbeeld naar aanleiding van een lead, die u zou kunnen achterhalen met behulp van bepaalde software.

Nuttige salestechniek

Social selling is dus een interessante aanvulling op of alternatief voor contact leggen met de doelgroep. Online vindbaarheid is hiervoor van groot belang. Vergroot de online vindbaarheid van uw bedrijf door een bedrijfsvermelding bij Places aan te maken. Zo adverteert u gratis op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com, waardoor uw potentiële klanten eenvoudig contact met u kunnen opnemen.

Daarnaast biedt Places uitgebreide advertentiepakketten. Met een pakket kunt u uw bedrijfsvermelding uitbreiden met uw logo, foto's en website, bovendien adverteert u met een advertentie boven de zoekresultaten. Zo valt uw bedrijf extra op en blijft u de concurrentie voor.

Heeft u vragen over adverteren via Places? Bel dan naar 024 – 3555 299. Places adviseert u graag vrijblijvend over de mogelijkheden om extra op te vallen met uw bedrijf!


Delen:



Reacties