Menu

De koude en warme kanten van acquisitie



De koude en warme kanten van acquisitie

Het contact leggen met potentiële klanten wordt ook wel acquireren genoemd. U gaat in gesprek, bespreekt de situatie en bekijkt of er een mogelijkheid is voor een samenwerking. Het bouwen van relaties, marketing en sales vergen hierbij veel aandacht. Places vertelt u in deze blog wat de belangrijkste factoren bij acquisitie zijn en hoe u potentiële klanten vandaag de dag het beste kunt benaderen.

Warme en koude acquisitie

Acquisitie is onder te verdelen in twee verschillende strategieën: warme en koude acquisitie. Bij warme acquisitie benadert u bestaande klanten voor bijvoorbeeld een vervolgopdracht en bij koude acquisitie benadert u potentiële klanten, waar u nog niet eerder contact mee hebt gehad. Beide strategieën hebben zo hun voor- en nadelen. Warme acquisitie is over het algemeen makkelijker en vertrouwd. Er is minder communicatie nodig om tot een deal te komen en warme acquisitie is goed voor de samenwerking tussen ondernemingen. Het in stand houden van de zakelijke relatie vergt soms wel erg veel energie wat soms als een nadeel ervaren kan worden.

Door middel van koude acquisitie door cold calling of bijvoorbeeld mailingen vergroot u uw netwerk en bereikt u potentiële klanten die misschien anders nooit van uw bedrijf op de hoogte waren geweest. Het is af en toe lastig om in te schatten welke mogelijke opdrachtgevers u het beste kunt benaderen zonder afwijzingen te krijgen, maar toch is koude acquisitie wel de moeite waard, omdat u zelfs bij een afwijzing de naam van uw onderneming verder verspreidt.

Tips bij uw acquisitiegesprek

Tijdens een acquisitiegesprek komt u door te letten op een paar aandachtspuntjes al een stuk betrouwbaarder en professioneler over. Hier volgens een aantal tips:

  1. Focus op hetgeen waarvoor u het gesprek voert. Het is belangrijk om een acquisitiegesprek goed voor te bereiden en om tijdens het gesprek niet af te dwalen. Het is daarom goede om van te voren alvast te bedenken welke vragen of opmerkingen u zou kunnen verwachten.
  2. Houd het simpel. Voer het gesprek in stappen, zodat het een goede opbouw heeft en goed en een beetje kunt timen wat u wanneer wilt zeggen.
  3. Trek geen trucendoos open om uw diensten te verkopen. De verkooptrucjes zijn intussen bij bijna elke onderneming bekend en hebben worden niet gewaardeerd wanneer deze worden herkend. Wees een goede gesprekpartner en probeer vertrouwen te winnen. Dit kan bijvoorbeeld door kleine beloftes te doen zoals "ik bel uw morgen terug" en deze waar te maken.

Aanbevelingen

Wat bij koude acquisities ook zeker helpt is het laten zien van aanbevelingen van al bestaande klanten. Met deze aanbevelingen kunnen uw potentiële klanten zien dat u goed werk aanlevert en betrouwbaar bent, waardoor zij eerder met u in zee gaan.

Places antwoordservice

Om te zorgen dat uw bedrijf altijd bereikbaar is voor klanten kunt u gebruik maken van een antwoordservice. Hiermee bent u 24 uur per dag bereikbaar en hoeft u niet bang te zijn dat u belangrijke berichten van bijvoorbeeld potentiële klanten mist. Wilt u meer informatie over de Places antwoordservice? U kunt ons bereiken op 024 - 3506953 voor meer informatie. Bent u benieuwd hoe onze antwoordservice te werk gaat? Bel dan 024 - 2031007 voor een voorbeeldgesprek.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek