Menu

Aandeel e-commerce blijft groeien



Aandeel e-commerce blijft groeien

Dat webshops steeds meer aandeel winnen onder het winkelend publiek was al langer bekend: in de maand april bleek uit een column van Telefoonboek.nl al dat het zelfs fysieke winkelketens tot grootschalige reorganisaties dwingt. Nu wordt dit ook door de cijfers van PostNL bekrachtigd: vooral de pakketbezorging neemt in het eerste kwartaal flink toe in omzet.

Geadresseerde post

In totaal boekte PostNL in het eerste kwartaal een omzet van 870 miljoen euro: één procent meer dan in het eerste kwartaal van 2016. Door de digitalisering van een hoop zaken (een steeds groter deel van het informatie- en betalingsverkeer gaat per e-mail) dalen het volume en de omzet van de geadresseerde post: deze nam met zo'n tien procent af. Vooral de onderliggende winst nam hierdoor met 18 procent af tot een slordige 50 miljoen euro.

Pakketbezorging

Deze daling werd wel gecompenseerd door de omzetgroei in de pakketbezorging. Zowel in binnen- als buitenland nam het pakketvolume toe. De winst in dit onderdeel bleef echter bijna gelijk, mede door de kosten die de PostNL moest maken om de postbezorgers om te scholen naar pakketbezorgers.

Webshops

De grote winnaars achter deze cijfers blijven de webshops, die maar in aandeel blijven groeien. Overigens doen nog niet alle webshops het even goed op gebied van webbeveiliging: uit recent onderzoek van Telefoonboek.nl bleek dat meer dan 90% van de webshops nog geen gebruik maken van een verbinding met een SSL-certificaat.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek