Places logo

Standpunten politieke partijen over thema's voor ZZP'ers

De verkiezingen staan voor de deur. Tijd om u te gaan verdiepen in de standpunten van de verschillende partijen. Als ZZP'er kijkt u ongetwijfeld wat extra naar de standpunten die gaan over ondernemingen. Om u wat verder te helpen kijken wij met u naar de belangrijkste thema's voor ZZP'ers bij de verkiezingen van 2017.

Ondernemer of flexwerker?

Wordt u als zelfstandige door de wet en belastingdienst gezien als ondernemer of flexwerker en welke regelingen zijn hieraan verbonden?

PvdA
De PvdA beschouwt zelfstandigen als ondernemers, maar door constructies worden sommige werknemers gezien als ZZP'er. Ze willen ook dat ZZP'ers meedoen met de basis sociale zekerheid en de concurrentie verzachten door het veranderen van tarieven.

CDA
Het CDA beschouwt zelfstandigen niet als werknemers maar wil wel dat zij gelijk behandeld worden op de arbeidsmarkt met dezelfde sociale verzekeringen en pensioenopbouw als werknemers.

D66
D66 beschouwt zelfstandigen als ondernemers en streeft naar meer ruimte voor ondernemen. D66 wil de modelcontracten laten vervangen door een zelfstandigenverklaring waardoor ondernemers geen loonheffingen meer hoeven te betalen.

VVD
De VVD beschouwt zelfstandigen ook als ondernemers en wilt hierbij meer ruimte voor het ondernemen en minder verplichtingen. Daarnaast willen ze rechtszekerheid voor de ondernemers, geen belemmering door de belastingdienst en modelcontracten.

ChristenUnie
De ChristenUnie wil weer terug van de modelovereenkomst naar de Verklaring arbeidsrelatie (VAR).

Fiscaal Klimaat en de zelfstandigenaftrek

Hoe wordt het fiscaal klimaat voor de zelfstandigen ingericht en wat wordt er gedaan met de zelfstandigenaftrek?

PvdA
De PvdA wil de zelfstandigenaftrek behouden en daarbij de fiscale arbeidskorting verhogen. Dit doen zij voor een gelijk speelveld.

CDA
Het CDA maakt de zelfstandigenaftrek voorwaardelijk als er voldaan wordt aan verzekeren en pensioen.

D66
D66 wil de zelfstandigenaftrek behouden.

VVD
Ook de VVD wil de zelfstandigenaftrek behouden.

ChristenUnie
De ChristenUnie heeft geen uitspraken gedaan over het fiscaal klimaat en de zelfstandigenaftrek

Verzekeren en het Pensioen

De meeste ZZP'ers moeten hun pensioen nu nog zelf regelen, sommige partijen willen dit zo houden en anderen willen dit veranderen. Hetzelfde geldt voor de verzekeringen.

PvdA
De PvdA wil voor zelfstandigen een verplichte deelname aan het pensioen en basisverzekering.

CDA
Het CDA wil de basisverzekering arbeidsongeschiktheid verplicht stellen en de deelname van het pensioen en verzekeringen koppelen aan de zelfstandigenaftrek.

D66
D66 wil dat collectief verzekeren gemakkelijker gemaakt wordt en het mogelijk wordt om vrijwillig bij een pensioen aan te sluiten als zelfstandige. Daarnaast wil D66 dat zelfstandigen eenvoudiger fiscaal kunnen sparen.

VVD
De VVD wil geen verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering en geen verplicht pensioen.

ChristenUnie
De Christenunie wil dat er een collectieve arbeidsongeschiktheidsverzekering komt voor ZZP'ers op het minimumniveau.

Het bestaan van een ZZP'er blijft onzeker. Meer zekerheid krijgt u door naamsbekendheid en online vindbaarheid van uw bedrijf. Bij Places Adverteren kan u een gratis bedrijfsvermelding op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com aanvragen. Voor meer informatie kunt u ons bellen op 024 - 3555 299.

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!