Menu
024 – 3555 299(24/7 bereikbaar)Bel nu

Nederland blijkt goed te zijn in het recruiten van buitenlands toptalent



Nederland in top 5 IMDB World Talent Ranking

Europese landen blijken hoog te scoren als het gaat om het aantrekken, ontwikkelen en behouden van getalenteerde werknemers. Dit blijkt uit het onderzoek van het World Competitiveness Center van IMD, een leidende internationale business school. Elk jaar brengen zij een World Talent Ranking uit waarin landen beoordeeld worden op het ontwikkelen, aantrekken en vasthouden van buitenlands toptalent. Dit jaar bevinden Oostenrijk, Finland, Nederland, Noorwegen, Duitsland, Zweden en Luxemburg zich in de top tien.

De Ranking uit het rapport

De IMD World Talent Ranking is gebaseerd op de prestaties van landen in drie hoofdcategorieën: 'investment & development, appeal en readiness'. De drie categorieën beoordelen hoe landen presteren op een groot aantal vlakken zoals onderwijs, leerplaatsen, taalvaardigheid, kosten van het levensonderhoud, kwaliteit van leven, beloning en belastingtarieven. Vooral het onderwijssysteem in Europa onderscheid Europa van de rest van de wereld. Gemiddeld doet Europa elk jaar hoge investeringen in het onderwijs waardoor ze lokaal talent ontwikkelen en tegelijkertijd buitenlandse, hooggeschoolde professionals aantrekken.

Nederland in de top 5

Nederland behaald de vijfde plaats dit jaar in de IMD World Talent Ranking. Nederland stond vorig jaar op de zesde plaats waaruit blijkt dat de ontwikkelingen de goede kant op gaan. Nederland scoort verhoudingsgewijs erg goed op de dimensies 'readiness' en 'investment & development', met name omdat we een hoogopgeleide beroepsbevolking hebben die goed vreemde talen spreekt. Bovendien hebben we relatief goede financiële vaardigheden en goede managementopleidingen volgens de onderzoekers.

Hoe trek je talent aan als ondernemer en hoe blijf je aantrekkelijk?

Dat Nederland tot de wereldtop behoort met het aantrekken van talent zijn interessante ontwikkelingen. Maar vrees jij gebrek aan goed personeel door de krappe arbeidsmarkt? Probeer jezelf te verkopen door te zorgen dat je als werkgever iets biedt waardoor die talentvolle werknemers voor jou willen kiezen. In een krappe arbeidsmarkt moet niet alleen de werkzoekende zijn best doen om zo goed mogelijk voor de dag te komen, maar de werkgever moet zichzelf ook presenteren. Benoem alles waarin jouw bedrijf zich onderscheid van andere bedrijven en waarom het leuk is om bij jou te werken. Wil je jouw getalenteerde werknemers behouden? Probeer te begrijpen wat mensen motiveert om te blijven óf juist te vertrekken. Salaris hoeft niet meer de belangrijkste reden te zijn om van baan te wisselen, het kan ook liggen aan de werkomgeving en bijvoorbeeld mogelijkheden om meer vaardigheden op je werk te leren.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek