Menu

Millennials: Hoe trekt u ze aan en motiveert u ze op de werkvloer?



Millennials motiveren en aantrekken

In 2020 zal een derde van de wereldbevolking bestaan uit millennials. Millennials, ook wel generatie Y genoemd, is de generatie die geboren is tussen 1985 en 2000. Dat betekent dat zij nu tussen de 19 en 34 jaar zijn. Maar waar hecht deze generatie waarde aan en hoe kunt u de millennial als werkgever motiveren?

Generatie Y

In 2018 waren er 3.119.170 millennials in Nederland en een steeds groter deel hiervan bevindt zich op de arbeidsmarkt. Wat typeert deze generatie? Millennials zijn geboren in een digitale wereld en kunnen goed omgaan met internet en sociale media. Ook worden ze gezien als een idealistische groep en geeft 75% van de Nederlandse millennials aan op zoek te zijn naar zingeving.

Hoe vertaalt dit zich naar de werkvloer?

Door de idealen van de millennial is deze generatie niet meer puur op zoek naar werk om geld te verdienen, maar juist naar werk waarin zij zich kunnen ontwikkelen en kunnen bijdragen aan een betere wereld. Belangrijk is de mogelijkheid om te kunnen doorontwikkelen, een goede werksfeer maar ook een coachende leidinggevende. Deze generatie is telkens op zoek naar iets nieuws. Van de werkende millennials gaf 60% aan open te staan voor een nieuwe baan.

Tips om millennials te motiveren

Wat is belangrijk voor het aantrekken en motiveren van millennials voor uw bedrijf? Een aantal handige tips voor u op een rij:

1. Zingeving

Millennials willen zingeving en hier zelf een bijdrage aan kunnen leveren. Dit komt door de ambitie om toegevoegde waarde te leveren en betrokken te zijn. Het gaat generatie Y meer om het maken van een verschil, dan om het behalen van targets. Om deze generatie aan te trekken is het daarom belangrijk om een open omgeving te creëren waarin de millennial betrokken wordt en een verschil kan maken. Het motiveren van een millennial kan dan ook gedaan worden door de millennial actief te betrekken bij bezigheden en te verduidelijken wat het doel is. Een millennial is namelijk eerder iets bereid te doen wanneer duidelijk is waarom dit wordt gedaan.

2. Ontwikkeling

Millennials willen zichzelf blijven ontwikkelen en zoeken deze groei ook op het werk. Ze zijn erg ambitieus en hebben de behoefte om steeds nieuwe dingen te leren. Millennials zijn bereid om zelf stappen en geld in te zetten voor hun eigen ontwikkeling. Ook een coachende leidinggevende kan bijdragen aan de ontwikkeling van deze generatie. Een persoonlijke benadering met waardering is hierbij belangrijk. Een millennial als een nummer behandelen zal hem uiteindelijk alleen maar wegjagen. Door generatie Y te waarderen en persoonlijk te benaderen, zullen zij zich meer gemotiveerd voelen en beter presteren.

3. Vrijheid

Vrijheid is een andere manier om millennials aan te trekken en te motiveren. Millennials hebben vrijheid nodig om zelf te bepalen wanneer en waar zij kunnen werken. Veel van hen hebben geen '9-tot-5' mentaliteit en zullen soms gerust een avond doorwerken. Een leidinggevende die de millennial de ruimte geeft dit te doen, zal profiteren. Ze werken dus graag flexibel en geven graag hun eigen werktijden aan. Generatie Y zal niet gemotiveerd worden door controlerende managers, maar juist door managers die de vrijheid geven om de millennial zelf uit te laten vinden hoe het beste resultaat behaald kan worden.

Wanneer blijven millennials?

Naast het aantrekken en motiveren van millennials is het belangrijk om een werkplek te bieden waar zij graag willen blijven. Voor de millennial is het belangrijk om fijne collega's te hebben, een goed salaris te ontvangen en een goed toekomstperspectief te hebben. Het is dus belangrijk om een plezierige werkomgeving te creëren waarin deze generatie zich op zijn gemak voelt, waar kansen liggen om zich verder te ontwikkelen en waar de millennial gecoacht wordt, gewaardeerd wordt maar ook de vrijheid krijgt om zelf te leren. Dit kan door een persoonlijke benadering binnen een bedrijf dat zingeving, ontwikkeling en vrijheid biedt om zo de millennial aan te trekken, te motiveren en te behouden.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek