Menu

How-to: zo herken je een winterdip en zo kom je er vanaf



Winterdip

Het is december en veel mensen kijken uit naar de gezellige feestdagen. Wanneer de feestdagen voorbij zijn en het nieuwe jaar begint doet de maand januari zijn intrede. Een maand die niet bepaald bekend staat om zijn gezelligheid. Op maandag 14 januari valt namelijk Blue Monday, volgens Britse psycholoog Cliff Amall de meest deprimerende dag van het jaar. De maandag van de laatste volle week van januari zou de dag zijn waarop de meeste mensen zich treurig, neerslachtig of weemoedig voelen. Dit kan te maken hebben met goede voornemens die mislukt zijn en vakanties die ver weg lijken.

Wanneer somberheid en treurige gevoelens in de winter voor een langere tijd aanhouden, wordt van een winterdip gesproken. In Nederland hebben jaarlijks honderdduizenden mensen last van een winterdepressie, veelal zijn dit vrouwen. Dit is meestal geen echte depressie maar een milde vorm ervan. Het wordt daarom ook wel een winterdipje genoemd. Toch kunnen de klachten zo hevig zijn dat mensen er minder productief van worden. Places Nieuws heeft een aantal handige tips voor je opgezocht om een winterdip te herkennen en aan te pakken.

Hoe kun je een winterdip herkennen?

Je kunt een winterdip herkennen aan verschillende symptomen zoals (extreme) vermoeidheid, veel behoefte aan slaap, prikkelbaarheid en slechtere concentratie. Daarnaast voelen veel mensen zich ook neerslachtig en lusteloos, daarbij horen symptomen als somberheid, weinig tot niet meer kunnen genieten, minder behoefte aan sociale contacten, toename van eetlust en toename van gewicht. Kortom: het gevoel niet meer in balans te zijn. Als jij of een van je medewerkers last heeft van een winterdip is het belangrijk om dit snel aan te pakken.

Hoe kun je van een winterdip afkomen?

  • Zorg voor een gezond eetpatroon

Voeding heeft invloed op neurotransmitters in de hersenen die betrokken zijn bij onze gevoelens. Hierdoor kan voeding onze stemming beïnvloeden. De juiste voeding kan daarom bijdragen aan een gezonde geest. Hormonen die samenhangen met onze gevoelens zijn serotine, dopamine en endorfine. Een depressie kan onder andere ontstaan door een tekort aan een van deze stoffen.

Serotine wordt aangemaakt door tryptofaan, een eiwit. Dit krijg je binnen door het eten van melk, kwark, vlees, schaal- en schelpdieren, ei, banaan en (pecan-)noten. Endorfine geeft ons een goed gevoel en kan daardoor zelfs verslavend werken. Endorfine wordt aangemaakt door het eten van suikers en vetten, maar ook door sporten en diep ademhalen of mediteren. Tot slot zorgt dopamine voor een opgewekt gevoel. Dit wordt vaak opgewekt door middelen die je op de korte termijn een goed gevoel geven maar op lange termijn niet, zoals koffie en alcohol. Je kunt dopamine daarom beter verhogen met sporten en het eten van aardbeien, appels, bananen, vis en amandelen. Een regelmatig voedingspatroon helpt om goed voor jezelf te blijven zorgen.

  • Zorg voor genoeg buitenlucht en daglicht

Wanneer je merkt dat je last krijgt van symptomen die bij een winterdip horen, is het verstandig om naar buiten te gaan. Hoewel je meer zin hebt om in je bed te blijven liggen is het beter om 's ochtends vroeg uit bed te stappen. Het eerste daglicht buiten werkt namelijk erg goed tegen een depressie. Ochtendlicht bevat relatief veel blauw en dit remt de productie van melatonine, een stofje dat je slaperig maakt. Een ochtendwandeling zorgt er daarom voor dat je écht wakker bent en het vermindert je winterdip. Daglicht is daarnaast ook belangrijk om een winterdip tegen te gaan. Open zodra je wakker bent de gordijnen en schakel de lichten aan. Als deze tips niet helpen kun je uiteindelijk ook overstappen op lichttherapie.

  • Zorg voor voldoende beweging

Door regelmatig te bewegen halveer je de kans op een winterdip. Hardlopen wordt zelfs in therapeutisch verband toegepast in de vorm van bewegingstherapie. Er is geen specifieke verklaring waarom hardlopen een positief effect heeft op de stemming van mensen. Endorfinen die tijdens het hardlopen vrijkomen zullen een rol spelen in samenwerking met andere psychologische factoren. Bewegen zorgt bovendien voor afleiding en concentratie waardoor je niet aan de verkeerde dingen kunt denken. Als je niet van hardlopen houdt kun je natuurlijk ook op andere manieren bewegen.

  • Plan leuke uitstapjes

Het is belangrijk dat je je ook in de maanden na december ergens op kunt verheugen. Plan daarom leuke uitstapjes zoals een nachtje weg, een lekkere maaltijd koken of een leuk cadeau voor jezelf.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties